Är det omöjligt att skaffa ett högupplöst system

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Är det omöjligt att skaffa ett högupplöst system

Inläggav matså » 2004-10-22 13:55

för under 75000 kr i nypris??

I ett annat suveränt hififorum där jag lade upp en tråd om man inte kunde träffas kabelkritiker och kabelälskare sa Dali så här.

"Nu kommer denna träff aldrig att bli av (jag har sett många, många inbjudningar passera genom åren), men om det mot alla odds skulle ske så vore det intressant om man även kunde testa på en "lågupplöst" anläggning, eftersom det är sådana den absoluta majoriteten sitter med. En anläggning som ligger runt 50-75.000 för hela systemet.

Fanns det oändligt med tid kunde man kanske komma fram till ungefär vilken nivå på anläggning som krävs för att kablar ska vara intressanta uppgraderingar. Standardsvaret om man inte hör skillnad är annars att man har för dålig anläggning, men ingen kan svara på vilken anläggning som är tillräckligt bra."

NÄr jag läste det så blev jag så här 8O 8O Måste man verkligen punga ut nästan 100 tkr för ett helt system (då menar jag högtalare, kablar , spelare och förstärkare) för att få ett högupplöst ljud??

Förmodligen är det nog så, men det jag reagerade mest på var alla system upp till 75000 var lågupplösta 8O

Nej nu skall jag gå och handla och hämta Sessan sedan kl 15.00
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-22 14:00

Man behöver absolut inte punga ut med så mycket pengar för att få ett högupplöst system. Får man till ett riktigt bra rum och använder högtalare som är högupplösta (dessvärre ovanligt enligt min mening), så behöver inte elektroniken vara så dyr, förutsatt att man väljer bra (och billig!) elektronik.

I praktiken uppfylls detta mycket sällan (det är min erfarenhet), varför de flesta tror på det ovanstående person (Dali) säger.

Användarvisningsbild
Oloph

Inläggav Oloph » 2004-10-22 14:04

Nej, jag tror inte att det behöver vara så dyrt iallafall. Man kan ju inte sätta ett pris som referens för hur bra något är, mitt gainclonebygge (byggt av postpunk här på Faktiskt.se) låter otroligt bra och högupplöst måste jag säga, detta trots en byggkostnad på under 1000 kronor.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-22 14:09

Det finns massor av system (flertalet) över 100kkr som inte är att betrakta som högupplösta enligt min mening.

Visst kan man få ett högupplöst system för under 75000! Man kan t.o.m. få det för under halva den summan om man offrar lite djupbas!
Men det kräver att man lägger pengarna på rätt saker och kastar prestigen i sjön. Och det är det få som är beredda att göra. (Dyrt = bättre, läs vilken HiFi-blaska som helst, dom flesta har ingen annan "informationskälla".)

Lustigt dock att man plötsligt måste upp i mycket höga prisklasser för att höra skillnad på kablar, när folk som annars frågar om tips brukar få svar i stil med "ska du handla grejor för 20000 så lägg i alla fall 10% på kablarna, dom gör mer skillnad än man tror", typ. Dali har kanske inte kommit med något sådant, jag vet inte, men det är ju liksom den jargongen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-22 14:16

Matså, nej det är inte omöjligt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-22 14:25

Hej m!

Det beror lite på vad man spec menar med högupplöst men ifall man:

#1 skippar lägsta djupbasen, som ju enbart den i högkvalitativt utförande kan betinga +75k kr!

#2 med ursinne minimerar esoteriska hifikablar & Co till A*bsoluta max 5% utav hifibudgeten!

#3 prioriterar bakifrån uti signalkedjan, så (helst) lägga dubbelt så mkt på högtalarna som på
förstärkaren som på CD-spelaren!

#4 gärna köpa begagnat! (samt (ev;)) tar en rövare med saker & ting såsom KinaHifi o så!)

... sååå kan nog 75k kr räcka till 1st schysst samt högupplöst hifisystem, tror i.A*.f.

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-22 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-22 14:26

Mycket quatsch ska man tydligen behöva höra...

mats(å), om du kollar mitt "Vårgårdasystem" på medlemspresentationer så landar det under 10k. Samsung DVD 909 (800:-) + Doxa 012 (1700:-) + Sentec PA 9 (3200:-) + Cassidy (3000:- i byggkostnad, om man känner en snickare... 8) ) + RG62 och Supra (500:-) = 9200:-. Bortsett från djupbas ett mycket kompetent och högupplösande system i mina öron. Att sedan betongväggarna i just den här lägenheten ställer till det är en annan femma.

Att god ljudåtergivning skulle vara speciellt dyrt är en viktig myt att slå ihjäl tycker jag.

MVH
Ekan

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-23 00:56

Att god ljudåtergivning skulle vara speciellt dyrt är en viktig myt att slå ihjäl tycker jag.

Kan inte göra annat än att hålla med!

För 75kkr kan du få en mycket högupplöst anläggning (under förutsättning att du väljer vettiga prylar... 8) )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-23 01:10

hifirocker skrev:

Kan inte göra annat än att hålla med!

För 75kkr kan du få en mycket högupplöst anläggning (under förutsättning att du väljer vettiga prylar... 8) )

Du kan få en högupplöst lyssningsupplevelse för ett par hundringar - det kallas live! För 75k kan du lyssna på många sådana!!!

/ B

Återgå till Generellt om hifi