Kan en högtalare påverka min hårddisk?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Kan en högtalare påverka min hårddisk?

Inläggav bootstrap » 2009-01-06 01:24

(Rätt forum del?)

Är i en diskussion hur vida en högtalares magnetiska fält kan påverka datan i en hårddisk, utanför chassit för enkelhetens skull.

Är inte insatt i ämnet alls men då skivan i en hårddisk skrivs och läses magnetiskt är jag av uppfattningen av att en högtalare borde rimligtvis kunna förstöra datan.
IBAS använder en magnet på 11500 gauss för detta ändamål, hur vida denna data hjälper vet jag inte :)

Nå! Har jag fel eller ej? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-06 01:44

Det är rätt riskfritt. Jag satte upp en gammal 3.5" diskett på ett plåtskåp på jobbet med en högtalarmagnet. Den gick att läsa efteråt. Jag skulle tro att magnetfältet som den utsatte disketten för är typ 100 ggr starkare än vad en högtalare nära en hårddisk kan fixa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-06 03:07

Inte en chans :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-06 11:25

Skulle det varit nån fara tycker jag att den stora permanentmagnet som, åtminstone förr, finns inuti en hårddisk borde kunna ställa till problem.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2009-01-06 11:45

Ja i den hårddisk jag kollat i är det 2 st magneter och det är ju fullt möjligt att dom är motpoler som begränsar magnetfältets omfång.

Men hur fungerar detta gauss? Sökte på google och hittade högtalarelemtent som kunde je tex 1.35 Tesla = 13500 gauss det är ju med än IBAS använder för att radera datan!

http://www.ibas.se/ontrack-eraser/degausser.html
Degausser

Ibas har konstruerat en kraftfull degausser som tar över - och garanterar ett säkert resultat - när programvara inte kan användas för att radera en enhet. Den raderar även alla andra typer av magnetiska media som till exempel band och disketter.

Ibas egenutvecklade teknologi i kombination med att likström används gör att en fältstyrka på hela 11 500 gauss uppnås, vilket gör utrustningen till marknadens kraftigaste.

Ett typiskt exempel är en krånglande hårddisk. Via programvara kan du inte komma åt disken, men det går fortfarande att återskapa data från den! Degaussern är destruktiv vilket innebär att hårddiskar som raderas med den blir oanvändbara. All information som sparats på enheten raderas effektivt med fullständig garanti och det finns inte någon möjlighet att rekonstruera data efteråt. Även servo och underhållsinformation försvinner. Den raderar även alla andra typer av magnetiska media som till exempel band och disketter.
Degausser DG.02
Egenskaper

* Mikroprocessorstyrning
* Fjärrstyrning
* Detektion av otillräcklig fältstyrka
* Detektion av temperaturförhållande
* Detektion av batterinivå
* Valfri användarindikator
* Fältstyrka: 11500 gauss
* Power 10 A (220 V, 50hz)
* Batteri 3 x (12 V, 65 Ah)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-06 13:26

tror det var på tvn jag såg ett försök att "uppröra" en laptop genom att fästa den på en elektromagnet (sån man har på skotupplag) men den fungerade precis som vanligt i detta starka magnetfält.
Så nej du kan nog vara helt lugn.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-06 13:31

bootstrap skrev:JSökte på google och hittade högtalarelemtent som kunde je tex 1.35 Tesla = 13500 gauss det är ju med än IBAS använder för att radera datan!

1.35 Tesla är rätt mycket för ett högtalarelement men grejen är att det är vad den har i magnetgapet där talspolen förhoppningvis befinner sig. Utanför magnetkretsen så är den magnetiska flödestätheten mycket mindre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2009-01-06 19:32

Jag försökte radera videoband genom att använda gamla bilhögtalare. Det fungerade inte. Jag lät kassetten ligga på magneten på högtalarelementet över natten. Bandet fungerade bra även efter detta. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-01-06 20:01

Jag försökte aldrig men lyckades radera en extern disk genom att min mobil ringde som låg bredvid disken. Var på NMT900-tiden och telefonen var en sån där svensk tegelsten Electrovaddennuhetteförnågonting.
Var väl inte genom magnetism men väl genom lite lagom HF i dess närhet.
mvh/Harry

Återgå till Teknikforum