Vilka är de bästa högtalare ni hört från köket

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-07 11:26

OA116NS. När jag stod ungefär mellan spisen och kylskåpet så fanns det t o m en antydan till stereobild! 8O :D 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-07 12:57

RJohan skrev:
Det där har jag upplevt många gånger. Att det låter mycket bra, nästan som live, när man lyssnar i ett angränsande rum. Jag har för mig att jag läst i någon gammal hi-fi-bibel att det är ett bra tips vid utvärdering av anläggningar att lyssna just från ett angränsande rum.

Ett skäl att det kan vara så kan vara att alla subtila problem med "perspektiv", "rymd", "instrumentens inplacering i rummet", "hål i mitten" och så vidare helt enkelt blir obsoleta. Man lyssnar på musiken bara. För det är den som hörs.

Trodde det bara hände mej...

Att "effekten" skulle göra sej som bäst med högtalare som placeras ute i rummet tror jag dock inte på. I ett gammalt test i numera avsomande Amerikanska tidningen Audio av Klipschorn (de är ju hörnplacerade) noterade man just denna effekt som mycket tydlig. Tvärtom menar jag att vi i och med "tjuvlyssnandet" genom dörren gjort oss av med refektionsmönstret i musikrummet, vi kan exempelvis näppeligen avgöra om ett reklekterat ljud som kommer ut genom dörren studsat i en vägg eller kanske i taket.

JohanR

Jag nämnde friplacerade högtalare mest som ett exempel. Och jag tror inte att jag sagt någon om någon "effekt som gör sig bäst".

Jag skrev också:
iö skrev:Om man från lyssningsrummet kan få känslan av att sitta och lyssna på ett par jättestora hörlurar, så kan det låta bättre när man backar ut i nästa rum, och ju mera integrationsproblem högtalarna uppvisar i lyssningsrummet, desto mera kommer man att uppleva det som en förbättring att gå ut...

Och
iö skrev:Men förutsättningarna för att man i rummet bredvid skall uppleva att "det låter live i lyssningsrummet" är alltså att man har en förhållandevis rak energikurva, att direkljuden i lyssningsrummet är förhållandenvis oskadade av tidiga reflexer, men alltså inte nödvädnigtvis att man tycker att det låter så bra i lyssningsrummet som man trodde när man lyssnade från rummet brevid!

Kort sagt - jag delar din uppfattning fullständigt. Ett par Klipschorn är ju ett typexempel på högtalare som genom sin placering och mycket höga riktverkan exponerar lyssnarna för mycket direktljud.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-11-07 14:00

Jag missuppfattade dej (sånt händer ju på nätet :wink: ). Vi är tydligen överrens!

Och jag tror inte att jag sagt någon om någon "effekt som gör sig bäst".

Nej, det var mitt ordval.

Jag vill nu kanske inte påstå att lyssna-genom-dörren alternativet låter bättre absolut sett, men jag uppfattar det som trovärdigare, d.v.s. det låter närmare som att lyssna på en riktig orkester genom en dörr än alternativet att befinna sej i lyssningsrummet och uppfatta det som att lyssna på en riktig orkester i en koncertsal.

Ett intressant fenomen är det i alla fall!

JohanR

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-11-07 16:27

Svar: piP.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-11-07 17:01

Falkis skrev:Det känns lite som "smakar maten bättre om man äter den genom arslet?"... :D

:lol: :D :lol:
:D :lol: :D
:lol: :D :lol:

"Falkis"... den var obetalbar...

Jag har faktiskt inte reflekterat över detta fenomen (trådens)... Skall lyssna och grunna på det hemma i afton...
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-07 17:16

Falkis skrev:Det känns lite som "smakar maten bättre om man äter den genom arslet?"... :D

I varje fall T-röd...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-11-07 19:54

OA 116! låt mistenkelig godt i rom nr 2! ved siden av, åpne dører, selvsagt :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-08 03:45

RJohan skrev:Jag missuppfattade dej (sånt händer ju på nätet :wink: ). Vi är tydligen överrens!

Och jag tror inte att jag sagt någon om någon "effekt som gör sig bäst".

Nej, det var mitt ordval.

Jag vill nu kanske inte påstå att lyssna-genom-dörren alternativet låter bättre absolut sett, men jag uppfattar det som trovärdigare, d.v.s. det låter närmare som att lyssna på en riktig orkester genom en dörr än alternativet att befinna sej i lyssningsrummet och uppfatta det som att lyssna på en riktig orkester i en koncertsal.

Ett intressant fenomen är det i alla fall!

JohanR

Håller med dig om att det ofta är så, men ser det mest som något som
säger en del om vilka fel som finns i många anläggningar/lyssnigsrum.

Är allt väl så är det inte så, utan som på konserthuset - man vill gå in,
och när man är där så vill man stanna! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-08 10:05

Kom på en grej till. Det visuella kan ha betydelse för illusionen. När man sitter på sin lyssningsplats vet man att artisten inte är i rummet. Man ser ju bara ett par högtalare och en vägg. Även om det låter som om väggen försvunnit och en hel orkester finns därbakom, alternativt artisten finns mitt i rummet om nu plattan är mixad så, så ser man ju att det inte är på det viset. Alltså är det svårt att bortse från att det är en anläggning man lyssnar till, och då börjar man ofelbart att lyssna efter fel i stället för på musiken

Lyssnar man från rummet bredvid ser man inte det, artisten kan ju vara där, och väggen kan ju ha rämnat och det visar sig att därbakom fanns estraden från Consertgebouw. Men det är ju inte så sannolikt, även om kvantmekaniken, strängteorein och slumpen teoretiskt skulle kunna ordna det så.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-11-08 17:25

Ska det låta bra från köket när man diskar ska man väl ha Jormas kablar....... :wink: :lol:

Mina piP låter ok, speciellt om man kör med bakkanalerna inkopplade också....bra vid städ/fest/strö lyssning.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-08 21:38

Stig Carlssons trevägare. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-07 14:04

bûmp...
offtopic, kanske men:

Lyssna till studioversionen av Dragon attack med Queen i vilket rum som helst, så tror du att du är i ett annat.

och det kanske också är tanken om man beaktar texten

Take me to the room where the reds all red
Take me out of my head-s what I said yeah

och sen senare :
-gonna use my stack
-its gotta be mack

Måste ju syfta på mcintosh-elektronik ! :)

edit: ... Vilket jag inte har i något rum .. än...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi