Moderator: Redaktörer
RJohan skrev:Det där har jag upplevt många gånger. Att det låter mycket bra, nästan som live, när man lyssnar i ett angränsande rum. Jag har för mig att jag läst i någon gammal hi-fi-bibel att det är ett bra tips vid utvärdering av anläggningar att lyssna just från ett angränsande rum.
Ett skäl att det kan vara så kan vara att alla subtila problem med "perspektiv", "rymd", "instrumentens inplacering i rummet", "hål i mitten" och så vidare helt enkelt blir obsoleta. Man lyssnar på musiken bara. För det är den som hörs.
Trodde det bara hände mej...
Att "effekten" skulle göra sej som bäst med högtalare som placeras ute i rummet tror jag dock inte på. I ett gammalt test i numera avsomande Amerikanska tidningen Audio av Klipschorn (de är ju hörnplacerade) noterade man just denna effekt som mycket tydlig. Tvärtom menar jag att vi i och med "tjuvlyssnandet" genom dörren gjort oss av med refektionsmönstret i musikrummet, vi kan exempelvis näppeligen avgöra om ett reklekterat ljud som kommer ut genom dörren studsat i en vägg eller kanske i taket.
JohanR
iö skrev:Om man från lyssningsrummet kan få känslan av att sitta och lyssna på ett par jättestora hörlurar, så kan det låta bättre när man backar ut i nästa rum, och ju mera integrationsproblem högtalarna uppvisar i lyssningsrummet, desto mera kommer man att uppleva det som en förbättring att gå ut...
iö skrev:Men förutsättningarna för att man i rummet bredvid skall uppleva att "det låter live i lyssningsrummet" är alltså att man har en förhållandevis rak energikurva, att direkljuden i lyssningsrummet är förhållandenvis oskadade av tidiga reflexer, men alltså inte nödvädnigtvis att man tycker att det låter så bra i lyssningsrummet som man trodde när man lyssnade från rummet brevid!
Och jag tror inte att jag sagt någon om någon "effekt som gör sig bäst".
Falkis skrev:Det känns lite som "smakar maten bättre om man äter den genom arslet?"...
RJohan skrev:Jag missuppfattade dej (sånt händer ju på nätet). Vi är tydligen överrens!
Och jag tror inte att jag sagt någon om någon "effekt som gör sig bäst".
Nej, det var mitt ordval.
Jag vill nu kanske inte påstå att lyssna-genom-dörren alternativet låter bättre absolut sett, men jag uppfattar det som trovärdigare, d.v.s. det låter närmare som att lyssna på en riktig orkester genom en dörr än alternativet att befinna sej i lyssningsrummet och uppfatta det som att lyssna på en riktig orkester i en koncertsal.
Ett intressant fenomen är det i alla fall!
JohanR
Take me to the room where the reds all red
Take me out of my head-s what I said yeah
-gonna use my stack
-its gotta be mack
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MoonMartin och 37 gäster