Ja nu då tänkte jag göra en utläggning som jag funderat på medan jag läst den här tråden. Det har att göra med det här med uddatonsdist och jämntonsdist och om det går att göra sån så att man får samma dist i % för olika signalstyrka.
För att det ska bli någorlunda enkelt så antar vi att förstärkaren har en rak tonkurva. En sån förstärkare kan beskrivas med en överföringsfunktion (som alltså inte är tonkurvan nu) där man ritar utspänningens ögonblicksvärde som funktion av inspänningens ögonblicksvärde. Då kan det se ut så här:
I detta fall har förstärkaren 10 ggrs förstärkning. I det ögonblick som inspänningen är 1 V så blir utspänningen 10 V, och är inspänningen -1 V så blir utspänningen -10 V. Det faktum att överföringsfunktionen här är ett rakt streck betyder att förstärkaren är linjär och att den inte har någon distorsion.
Om vi nu har en förstärkare med krokig överföringsfunktion, tex så här:
...så kommer förstärkaren att uppvisa distorsion. Eftersom överföringsfunktionen i detta fall är symmetrisk, så kommer det endast att bli udda deltoner i spektrum. Det kräver lite Fourieranalys för att förstå det, så vi lämnar det här och konstaterar bara att symmetri ger endast udda deltoner.
I och med detta kan man också förstå att det blir omöjligt att göra en symmetrisk överföringsfunktion som ger samma distorsion för olika nivåer. Om vi tittar i bilden ovan och zoomar in på rutan kring origo så är överföringsfunktionen ganska linjär där. Det betyder att för små signaler är disten mindre. Försök att rita en överföringsfunktion som "ser likadan ut" när man zoomar in mot origo, så får ni se. Jag har inte lyckats än.
Hur skulle en överföringsfunktion som innehåller dist med enbart jämna deltoner se ut då? Jo om vi har bara deltonerna 2, 4, 6, 8 etc, så är ju det något med dubbla frekvensen. Det kan vi få om vi helvågslikriktar en sinus, den upprepar sig ju med dubbla frekvensen jämfört med originalsinusen. Om man funderar lite så inser man att överföringsfunktionen som lägger till en helvågslikriktad kopia ser ut så här:
...och se den här funktionen kan man zooma in kring origo och den ser fortfarande "likadan ut". Detta gör att disten kommer att hålla sig på samma nivå oavsett hur stark insignalen är.
Av det ovanstående kan man förstå att det är enkelt att göra en distorsionsburk som ger endast jämna övertoner, men svårt att göra en som bara ger udda. Åtminstone om vi vill att disten ska vara konstant för alla nivåer. Varför vill man det då? Mja, det är inte givet iofs, men om man ska lyssna på musik och säga att disten var x % så är det ju dumt om bara ett trumslag i mitten av låten kom upp i nivån som gav så mycket dist på en sinus. Så för det experimentella och för reproducerbarheten och enkelheten är det en fördel om vår distburk har en dist som är oberoende av nivån. Nu visar det sig alltså att det inte utan vidare går att göra med överföringsfunktionen (om den ska vara statisk).
För att knyta av till Flints filer så var jag inte förvånad att han lyckades göra filer med andratonsdist som höll samma distnivå för alla signalnivåer. Däremot var jag mycket förvånad över att han lyckades göra såna med konstant uddatonsnivå. För att åstadkomma det måste överföringsfunktionen variera med nivån på signalen vid tidigare tillfällen, dvs man måste mäta styrkan på signalen som ett medelvärde över någon tid och justera överföringsfunktionen för det. Det blir lätt fel och jag tror vi såg lite av det i min mätning som visade på 0,8 dB sänkning vid -40 dB och 0,3 dB höjning nära full utstyrning. Jag visade förresten aldrig kurvan, här är den:
...ajaj, nu blev det långt igen.
Edit: Jag kanske ska tillägga vad jag har på axlarna*. På X-axeln är det nivån i originalfilen extraherad genom kvadrering och lågpassfiltrering vid 50 Hz. Y-axeln visar nivåskillnaden mellan Andra-/Tredjefilen och originalfilen. När det är starkt är alltså Tredje c:a 0,3 dB starkare än originalet, men när det är svagt (-40 dB) så är Tredje 0,8 dB svagare än originalet.
*Förutom mjäll.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.