Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Fast är inte kamfiltereffekten ett resultat av löptidskillnader?
Löptid inte att förväxla med grupplöptid.. tror jag!
Jag frågade ett snille nån gång och fick till svars att även en äkta linjekälla har ett distorderat inmpulssvar men jag tycker det verkar konstigt.
Att en "linjekälla" som utgörs utav multipla punktkällor får problem när våglängden blir kort i relation till avståndet mellan punkterna är ju lätt att inse, men en äkta linjekälla (och även en som utgörs utav punkter som sitter tätt nog i relation till våglängden den används till) från golv till tak borde vara problemfri i det avseendet... som jag tänker iaf.![]()
/Peter
Piotr skrev:Kan det ha varit nån tråd där Isidor deltog?
/Peter
paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla, men en rad högtalarelement är det inte.
paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Nä. Ett band har en bredd, det har inte en linje.
Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Jo, men om bredden är liten i förhållande till våglängden så kan man approximera det till en äkta linjekälla.
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Jo, men om bredden är liten i förhållande till våglängden så kan man approximera det till en äkta linjekälla.
Mm, och om avståndet mellan högtalarna är litet i förhållande till våglängden så kan man approximera en pelarhögtalare med en linjekälla.
Strmbrg skrev:Kanske skall det vara en "pulserande linje"?
Då slipper man ju dipol-utsläckningen. Ett pulserande smalt långt rör,
liksom?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Mm, och om avståndet mellan högtalarna är litet i förhållande till våglängden så kan man approximera en pelarhögtalare med en linjekälla.
Ah och ett nytt begrepp kastas in utan definition, pelarhögtalare på min ära, jo jag tackar jag!
Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Jag trodde du menade 42 st då. Det blir väl en pelarhögtalare?
Svante skrev:Strmbrg skrev:Kanske skall det vara en "pulserande linje"?
Då slipper man ju dipol-utsläckningen. Ett pulserande smalt långt rör,
liksom?
Ja, precis. Det är helt analogt med punktkällan. Där anser man ju att det uppstår/försvinner materia i en punkt. Man kan härleda egenskaperna för en punktkälla genom att lägga en pulserande sfär runt den och låta radien gå mot noll.
Samma sak gäller linjekällan. Man lägger en pulsearnde cylinger runt den, vars radie man låter gå mot noll.
Typiskt är linjekällan oändligt lång i teoretiska resonemang. Det är då som avståndsberoendet blir -3 dB/avståndsfördubbling, och om jag inte missminner mig så lutar dessutom tonkurvan med -6 dB/oktav relativt en punktkälla med samma volymflöde.
Om linjekällan inte är oändligt lång övergår den till att bete sig som en punktkälla när våglängden blir stor relativt källans längd, med allt vad det innebär med avsåndsberoende och tonkurvelutning.
paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Aha du menar en pelargång?
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Nej en pelargon.![]()
Ska vi ge oss?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Nej en pelargon.![]()
Ska vi ge oss?
Ja, men svara på förra inlägget så länge.
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Nej en pelargon.![]()
Ska vi ge oss?
Ja, men svara på förra inlägget så länge.
Då får du förtydliga frågan? Pelargång?
paa skrev:Så här löd frågan:
Sedan kan man ju fråga sig varför det skulle vara bra med en pulserande punkt eller pulserande sfär överhuvudtaget?
IngOehman skrev:Jag har undersökt vad det är för bra med punktljudkällor*!
Hittade inte just något.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster