Referensprylar för hörlurar. Rekommendationer sökes.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JAYS

Referensprylar för hörlurar. Rekommendationer sökes.

Inläggav JAYS » 2009-01-06 00:49

Hej,

Mitt namn är Peter och jobbar som produktchef vid www.jays.se . Jag har tänkt skaffa en pålitlig referensbänk för hörlurar. Tänkte därför kolla över marknaden och be om lite tips på framförallt CD-spelare+hörlursstärkare. Letar ett ofärgat neutralt ljud. När man ändå frågar får ni gärna tipsa om topp 5 skivorna med BRA ljud oavsett spelstil.

Tack!

Mvh Peter
JAYS AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-06 00:54

På tal om skivor kan du kika i tråden:

5 st skivor som du använder för att testa hifi:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=297
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-06 01:11

Kolla det här: http://www.holographicaudio.com/
Konstruktören finns här på forumet också.
En annan väg är ju att gå på en högklassig D/A-omvandlare med hörlursutgång:
Benchmark DAC-1 finns i några olika utföranden även med volymkontroll och hörlursutgång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-01-06 03:13

Jag är inne på DAC-1 alternativet - jag också. Det är nog så nära en "referens" man kan komma. Och det är dessutom en spridd produkt som marknaden känner till. I ärlighetens namn bör du kanske även ha ett "billighetsalternativ". Ett förslag då är ett EMU 0202 eller storebror 0404. Högst överkomligt och djävligt bra.

Testmusik skall vara musik man faktiskt gillar. Jag hatar "fin-inspelningar" med mässjazz. Jag brukar själv använda:

Asteria (Le Souvenir de Vous me Tue) Quant La Doulce Jouvencelle - köp HÄR som flac-fil eller CD
Greate Lake Swimmers (Ongiara) Your Rocky Spine - köp HÄR som flac-fil eller CD
Lhasa (The Living Road) Con Toda Palabra - köp HÄR som mp3-fil eller CD
Philharmonia Baroque (Scarlatti - Cecilian Vespers) Amen - köp HÄR som flac-fil eller CD

Skall jag lägga till en femte så blir det Cowboy Junkies - The Trinity Session en "klassiker" från -88 med en fantastisk ljudkvalitet och ett levande rum inspelat med få mikrofoner. Om man vill lyssna efter mikrodetaljer finns det nog inget bättre. Men som sagt hellre en sunk-skiva man gillar än en aldrig så bra inspelning med dålig musik.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-01-06 09:49

Om ni är ute efter en DAC-1 så verkar ju denna finnas kvar för 4000 pengar... I varje fall ligger annonsen kvar! Jag har ju en själv redan men är näsan sugen på en till...

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2009-01-06 10:43

Hej Peter

Jag är själv positivt inställd till den svenska Harmony Design Ear 90 som hörlursförstärkare. Men som så många andra här säger är förstås Benchmark DAC 1-an ett urmärkt val. Den används ju inte minst i många studiosammanhang.

Men ett annat val i den skolan är Grace Designs m902 som av lika många anses vara ett grymt val. Och som tidigare nämnts, SPL Phonitor.

Skivor: Det är lite mässjazzvarning över mycket av det här, men norska Kirekelig Kulturverkstads skivor håller ofta en hög klass rent inspelningsmässigt. Så, om du har erfarenhet av liveljud eller inspelning bör du nog söka ut inspelningar där man försöker sitt bästa för att få en gitarr och låta som en gitarr – och med all respekt, Koffe, mycket av den musik man faktiskt gillar är det jävligt svårt att få ett grepp om rent referensmässigt. Men jag håller med, ska man leta en bra ljudanläggning till sig själv – då ska man lyssna på musik man gillar.

Och med detta sagt, i stort sett vad som helst som gavs ut på Asylum i början av 70-talet…

/F

Användarvisningsbild
JAYS

Inläggav JAYS » 2009-01-06 11:02

Hej,

Har kollat in Holographic tidigare men tyvärr inte haft möjlighet att testa denna. Någon med erfarenheter kring X-can V8 som vunnit en rad priser? Gärna lite tips i CD-spelarfacket med. Givetvis förstår jag att det inte är så enkelt som att det finns ett alternativ :wink: . Men alltid bra att ramat in ett lite mindre urval än vad marknaden erbjuder.

Tack!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-06 11:02

Jag rekomenderar också att man beställer ett nummer av Musik & Ljudteknik 3, 2007 om jag inte minns fel där en nogran mätning av de flesta hörlurar på marknaden genomfördes och även en mycket bra artikel om hur hörseln fungerar och om hur hörlurar därför bör mäta om man vill uppnå ett någorlunda neutralt resultat.

Skulle du vara intresserad av att arbeta tillsammans med oss tex här på forumet vara intresserad av att samarbeta om en optimerad hörlurskonstruktion?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JAYS

Inläggav JAYS » 2009-01-06 11:09

Alexi skrev:Jag rekomenderar också att man beställer ett nummer av Musik & Ljudteknik 3, 2007 om jag inte minns fel där en nogran mätning av de flesta hörlurar på marknaden genomfördes och även en mycket bra artikel om hur hörseln fungerar och om hur hörlurar därför bör mäta om man vill uppnå ett någorlunda neutralt resultat.

Skulle du vara intresserad av att arbeta tillsammans med oss tex här på forumet vara intresserad av att samarbeta om en optimerad hörlurskonstruktion?

Det är inte alls en omöjlighet. Jag är öppen för det mesta som kan leda framåt.

Var hittas det exemplaret av Musik & Ljudteknik?

Peter

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-06 11:56

JAYS skrev:
Alexi skrev:Jag rekomenderar också att man beställer ett nummer av Musik & Ljudteknik 3, 2007 om jag inte minns fel där en nogran mätning av de flesta hörlurar på marknaden genomfördes och även en mycket bra artikel om hur hörseln fungerar och om hur hörlurar därför bör mäta om man vill uppnå ett någorlunda neutralt resultat.

Peter

Enklast blir nog att köpa det i LTS monter på Gignosmässan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JAYS

Inläggav JAYS » 2009-01-09 14:27

JAYS skrev:

Peter

Hej,

Letar en handfull bra öron som vill vara med och lyssna på kommande prototyper och bidra med åsikter och förslag. Ni får gärna maila mig på peter@jays.se för vidare kommunikation gällande detta.

Mvh,
JAYS AB

Återgå till Köpråd