Dubbla likriktarbryggor (kom igen nu!)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-09 12:44

Nä, mitt-tappen är jordad och den positiva halvans laddström flyttar icke genom motsatt sekundär. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-09 12:50

Morello skrev:Ja, men olika impedans blir det även med enkel brygga.
:)

Nä. Varannan puls från varannan lindning.

direktedit:

Eller ja .... för varje puls förståss.... men det är symmetriskt osymmetrisk då ... :lol:

direktedit 2 :

Om det körs ostabbat till sluttrillorna så blir det väl i vart fall olika drivspänning med dubbla bryggor, över tid räknat.

(får nog gå ut och lägga ett ohm i serie med ena lindningen och [s] höra[/s] mäta vad som händer .... ) :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-09 17:53

Kan någon förklara varför förlusterna skulle bli större med två bryggor än med en?

Jag tror det blir detsamma.

Tror också att det beror på om det är en vanlig A/B koppling eller en bryggad koppling. Kan någon kommentera det? Jag tror alltså att dubbellikriktning (2 diodbryggor) ger större förlust med bryggad koppling men inte med vanlig koppling.

Tack! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-09 18:44

Piotr skrev:Kan någon förklara varför förlusterna skulle bli större med två bryggor än med en?

Kolla in bilderna på föregående sida och följ strömmen för att ladda en konding. I ena fallet så passeras en diod, i andra så passeras två dioder. Det blir förluster i dioderna.

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-09 19:19

Och dubbelt så många switchspikar, var dom nu hamnar i tid och polaritet. Det kan väl någon roa sig med att visa här.

Blir det dubbelt så många snubberfilter också, eller kanske bara hälften?

Två olika ringningar med två olika sekundär till samma spänning? Bättre då med brygga och bara en sekundär till varje spänning?

Mycke' man kan leka med. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-09 19:35

Mich skrev:
Piotr skrev:Kan någon förklara varför förlusterna skulle bli större med två bryggor än med en?

Kolla in bilderna på föregående sida och följ strömmen för att ladda en konding. I ena fallet så passeras en diod, i andra så passeras två dioder. Det blir förluster i dioderna.

//Michael

Tack! Såg det direkt efter din vägvisare.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-09 21:16

Om man vill få fram en balanserad spänning från en enda lindning så måste man använda dubbla bryggor och stora kondingar. Annars är dubbla bryggor sämre än en enkel, eftersom dom kostar mer och ger en extra diodförlust. Så länge den enda bryggan orkar med spänningarna.

Kan vi sluta snacka skit nu, och ägna oss åt vettiga saker?

Vi vet vilka här som kan nåt och vilka sóm bara snackar skit för att dom saknar epistemologisk insikt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-09 23:03

Bilderna finns på TNT-Audio. Jag tycker de är bra utgångspunkter
och bra ex på hur man kan göra. Jag har dock lite fler
filter i mina PS. Ibland även drosslar. Inget nytt utan bara min egen
blandning av det jag tycker fungerar bäst.

Jag har provat själv och låtit några andra lyssna och jämföra.

Kan bara rekommendera att prova dubbellikriktning. Tar inte lång stund och kostar inte mycket.

Mvh
Sigurd

Lazyworm skrev:Känner igen de där bilderna, är det inte från någon site där en person subjektivt skriver att den nätdelen med dubbla likriktare är bättre?
Har du testat själv eller gått på siteägarens synpunkter angående nätdel?
Innehar företaget Coset.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-09 23:12

Om man vill ha en snubberkrets över varje diod, ja, då blir det 16st
snubberkretsar. Dvs 32 snubberkretsar om man kör i dual mono (för stereo) som jag alltid gör.

Jag kör oftast med Schottky och inga snubbrar över dessa.
Med soft-recovery-dioder skippar jag snubbrarna likaså.

Mvh
Sigurd

phon skrev:Och dubbelt så många switchspikar, var dom nu hamnar i tid och polaritet. Det kan väl någon roa sig med att visa här.

Blir det dubbelt så många snubberfilter också, eller kanske bara hälften?

Två olika ringningar med två olika sekundär till samma spänning? Bättre då med brygga och bara en sekundär till varje spänning?

Mycke' man kan leka med. :)

.
Innehar företaget Coset.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-09 23:37

Lägre brus på jordtampen tack vara den aktiva jorden. Bättre koll (kontroll) på var man har jorden.

Några andra tankar jag har (men ej verifierade dock) är att man

utnyttjar trafon bättre med 2 bryggor

och att trafon blir mindre varm

samt att det skickas ut mindre/färre övertoner ut mot nätet.

Någon som funderat i dessa banor?

Morello, ser du inga andra saker än 1) och 2) nedan?

Mvh
Sigurd

Morello skrev:Fortfarande ingen som kan redogör varför dubbala bryggor skulle vara bättre.
:P

Två sakar kan vi konstatera:

1. Dubbla bryggor ger dubbel förlust - allt annat lika.
2. Enkel brygga ger dubbel backspänning. (kan vara problemed vid mycket hög matnng, tex i rörapparater)
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-10 00:03

Herr Morello och jag har minsann ritat en nätdel ikväll med dubbla bryggor så han kan se fördelar med det även om det inte har med dogmatiska ting att göra.

Mindre övertoner förstår jag inte hur du får fram, vore kul att se en redogörelse för vad de ytterligare 4 dioderna kommer tilföra med hänseende på detta.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-10 22:01

Lazyworm skrev:Herr Morello och jag har minsann ritat en nätdel ikväll med dubbla bryggor så han kan se fördelar med det även om det inte har med dogmatiska ting att göra.

Mindre övertoner förstår jag inte hur du får fram, vore kul att se en redogörelse för vad de ytterligare 4 dioderna kommer tilföra med hänseende på detta.

Vilka fördelar ser Morello med dubbla bryggor, då???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-11 11:08

Vilka icke-dogmatiska ting ser han som fördelar då?

Mvh
Sigurd

[quote="Lazyworm"]Herr Morello och jag har minsann ritat en nätdel ikväll med dubbla bryggor så han kan se fördelar med det även om det inte har med dogmatiska ting att göra.

quote]
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-12 01:32

Jag har gärna använt dubbla bryggor, men efter att ha läst lite i denna tråd och googlat lite så är jag mer tveksam.
En fördel med dubbla bryggor är att man då bygger två exakt identiska delar som kan provköras var för sig. Dvs trevligt under byggtiden.

Om man håller jorden separerad till slutet av nätdelen kan man dessutom använda sig av enbart possitiva spänningsregulatorer ifall man vill få reglerad spänning. De possitiva är i regel billigare och så blir det inga matchningsproblem.
Se bild på nedanstående sida för exempel:
http://www.shine7.com/audio/pa100_3.htm

Funderar på om det inte blir svalare med två bryggor? Dvs att värmen delas på två ställen, men förlusterna blir väl exakt det dubbla? I så fall har man förlorat precis allt det man vann.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-09 10:02

Har det framkommit mer information angående dubbla bryggor? Jag ska precis börja bygga nätdelen till mitt slutsteg och har, precis som Sigurd, fastnat för schemat som diskuteras på TNT-Audio. Jag har inhandlat 4 st likriktarbryggor, men om det räcker med två så kör jag på det.

Jag har endast en trafo, med två sekundärlindningar. Det kanske förändrar saken?

Tacksam för hjälp!

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-01-09 12:30

Du frågar efter fördelar med dubbla bryggor, det enda slutsteg som jag kommer ihåg som hade dubbla bryggor var HK Citation 12. Den hade dessutom dubbla transformatorer. De rapporterade fördelarna som hänförde sig till nätdelen var en excellent kanalseparation och basåtergivning. Men den hade som sagt separata transformatorer också, inte bara likriktare.

Man kan med fördel byta ut schottkydioder idag mot Super Barrier Dioder SBR´s från http://www.diodes.com

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-09 13:15

Fast då var ju HK12 en dual mono konstruktion och resonemanget faller iom. det.

/Peter

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-09 14:10

Då ser ni mao inga fördelar med dubbla bryggor per kanal, i mitt fall. OK, jag bygger enligt singelbryggan i bilden ovan. Om jag vill kan jag ju alltid bygga om det senare.

Tack för hjälpen!

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

roren

Inläggav roren » 2009-01-09 16:19

Amit skrev:Borde man inte kunna fasförskjuta ena bryggan (90°?), summera och få mindre förlust/bättre glättning?

Elektronik är inte heller min starka sida :wink:
Brukar innan jag somnar utsätta min hjärna med att lösa detta. Jag tänker
att om man kan fasförsjuta 100 ripplet man får av en traditionell likr.brygga.
så dom liksom tog ut varann. Funkar alltid, Vaknar så där en 6 timmar senare till en ny arbetsdag och allt är som vanligt igen :)

Väl mött.

Rolf

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-02-17 16:10

För något år sedan då denna diskussion var uppe svängde jag över till att se lite vits med att bara ha en brygga.
Efter att ha läst hela tråden på HiFiforum om ledningsdragning och jordning så är jag inte alls så säker längre.
Det finns fördelar med att inte koppla ihop kondingsbankerna förens på slutet för att få ett bättre jordningsschema. Det går dock bara att realisera om man kör med dubbla bryggor.

Fördelarna som jag ser det är:

Enkel brygga:
Billigare
Färre saker att montera
Mindre spänningsfall (en diod istället för två för varje laddström)

Dubbelbrygga:
Högre spänningstålighet
Bättre i jordbrushänseende
Kan testköra varje halva för sig (lättare felsökning och testning under byggtiden)

Dvs inga avgörande skillnader så det blir mer av personliga preferenser som avgör hur många bryggor man sätter dit.

Föregående

Återgå till Teknikforum