Det verkar som om någon byggt om lådorna. Det har tidigare suttit 12" basar i samt 2 Gammahorn.
Har ni något förslag på nybygge med dessa element? Kan det bli bra? Det kliar i fingrarna, verkstan väntar....
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Absolut, och i värsta fall tycker jag de kan repareras - det är de värda med det inköpspriset
MP skrev:80 L tycks mig för stort för bara en BBK-200 som iofs är prisvärda, syftar du på yttermått?
MP skrev:BK-3013 var föregångaren till LA-1231 som väl f.ö. hade närmast identiska parametrar.
80 Liter är alldeles för litet för en sådan men jag vet att H-Kit envisades med att ha byggen med den lådstorleken.
Du kanske kan köra 2st bbk-200 i basreflex istället eller leta upp Kef B-200 basar som BB. använde i sina Audio-tronic.
MP skrev:BK-3013 var föregångaren till LA-1231 som väl f.ö. hade närmast identiska parametrar.
80 Liter är alldeles för litet för en sådan men jag vet att H-Kit envisades med att ha byggen med den lådstorleken.
Du kanske kan köra 2st bbk-200 i basreflex istället eller leta upp Kef B-200 basar som BB. använde i sina Audio-tronic.
rolfzetterberg skrev:Här får du lite mer att fundera på:
celef skrev:börja med att köra enbart basen, hur låter den direktkopplad? prova sedan med en liten spole i serie, öka spolens värde tills du finner något som är ok. prova sedan att införa diskanten, börja med en kondensator av liten storlek, kanske 1uf och öka tills det blir ok, för att dämpa nivån så testar du ett seriemotstånd
för bättre elementkontroll behövs dock högre ordningens filter, och då bör man mäta och simulera för att spara en massa meck och tid
Renobo skrev:
Någon har byggt om filtret för att det skall passa till den 15 ohmare som sitter i istället för en 8 ohm helt enkelt.
Två kondingar är bytta.
6,8 bytt till 10
3,3 bytt till 6,8
Krister
Renobo skrev:Du menar att jag skall skippa filtret som jag har? Det är ombyggt av någon för att klara 15ohms diskanten (orginal 8ohm) Kanske det är felbyggt?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster