Varför spelas det så starkt på krogen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-22 09:37

jag går bara dit där dom har Jävla Bra Ljud

Morello, hajjar du..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 09:40

NNord skrev:jag går bara dit där dom har Jävla Bra Ljud

Morello, hajjar du..

Tror inte den gick någon obemärkt förbi. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-23 18:19

Tyrol i Sthlm har haft ett Vertecsystem från JBL hängandes rätt mycket på senaste tiden, du har inte spanat in det NN?

Iofs har det väl bara varit After Dark's krogshow på sistone där, så... :roll: 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: Varför spelas det så starkt på krogen?

Inläggav dawen » 2004-10-23 18:26

Style skrev:Inspirerad av Ingos och Morellos debatt i annan tråd ställer jag mig frågan.

Det är närmast olidligt att sitta på lokal efter 22:00. Nån som tycker annolunda. Om inte kan man undra varför ägarna envisas

Först och främst tycker inte jag att Krogen som instutition kan jämföras med den debatt som Ingo och Morello haft, som från början gällde hur pass bra Behringer UltraDrive är.

För det andra så behöver man inte utsätta sig för detta.

Hur många på det här forumet tycker att musiken på krogen är lagom stark? Kanske rent av för svag? Själv ogillar jag väldigt starka ljud, och ogillar gula proppar nästan lika mycket. Därför har jag köpt mig ett par ordentligt bra proppar (Bellmans formgjutna) och även ett par proppar som är helt okej, som man dessutom kan däcka i utan att vakna i gråt dagen efter.

Är problemet att proppar är för uppseendeväckande så har ni fel proppar eller så raggar ni på människor som är för nyktra 8) :wink:

Själv är jag nästan aldrig ute på krogen. Det beror inte på att det spelas stark musik utan på att jag inte tycker att det är speciellt roligt. Hellre sitter jag hemma med goda vänner :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 18:32

Naqref skrev:
NNord skrev:jag går bara dit där dom har Jävla Bra Ljud

Morello, hajjar du..

Tror inte den gick någon obemärkt förbi. :wink:

Jo jag fick tänka ett bra tag men sen' landade den.
Men jag trodde att det betydde J*drans Blaskigt Ljud.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-10-25 03:27

Det idiotiska med den höga ljudnivån är att (enligt vad som sagts av ljudforskare) man inte kan höra skillnaden mellan ca 110 db och 120 db, men det den senare nivån har *mycket* högre risk för hörselskador.

Jag misstänker att mycket av orsaken till nivån är gamla hatiska DJ:s försök att ta kål på sin publik. :twisted:

mike34

Inläggav mike34 » 2004-10-28 20:33

Rickard skrev:Var på lokal i lördags i Göteborg. I garderoben frågar människan om vi inte skall köpa hörselproppar och varnar oss för den höga ljudnivån.
//Rickard

Du F*N skämmtar ?????? Va va det för ställe ??

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2004-11-02 05:00

Anledningen till att ljudvolymerna i vissa lokaler är smått omänskliga är nog att de som driver lokalerna är smått omänskliga. De saknar förfining, klass och stil.

Någon sa att majoriteten av mänskligheten har svårt att sitt ensam i ett tyst rum, och att med detta följer många problem.
Jag är böjd att hålla med, men ser inga lätta vägar ur problematiken enbart för att en rimlig diagnos är ställd. Vad blir behandlingsmetoden för detta..?

Tja, att betrakta de som är äldre än en viss ålder som förlorade för en djupare mänsklig utvecklingsgrad, i fall de nu är de, och att i stället satsa på de riktigt unga.
Dessa miniorer bör tidigt få komplement till de tokskrikiga daghem, förskolor, grundskolor, stads- och hemmiljöer de idag utsätt för. De bör få se att vuxna kan umgås städat i tystare sammanhang, konverserande lågmält, måhända med dämpad, melodisk musik i bakgrunden. Musik som är ett komplement till rummet och dess aktiviteter istället för att ständigt behöva vara ett huvudnummer.
Att samtalet de vuxna emellan kan innehålla pauser, och rentav längre passager med tystnad.
Att tystnad inte nödvändigtvis behöver vara något dåligt, felaktigt, destruktivt eller rentav farligt.
Att tystnad kan vara skapande. Liv- och energigivande.
Att ljud och musik endast får mening i förhållande till denna tystnad.
Att ljud utan kompletterande tystnad i längden blir meningslöst.

Att tystnad ibland är att föredra.

Att det emellanåt kan och bör vara tyst eller åtminstone lågmält i offentliga miljöer.

Till och med på krogen.

Mvh

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-11-02 06:49

:cry: Det är för att folk inte skall behöva känna sig besvärade av varandra och prata, utan dricka istället. Skulle ljudnivån vara normal ställer det mycket högre krav på folks verbala och intellektuella förmåga, vilket är i avtagande idag.
Bravo

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2004-11-02 19:11

Bravo m fl,

Det är för att folk inte skall behöva känna sig besvärade av varandra och prata, utan dricka istället. Skulle ljudnivån vara normal ställer det mycket högre krav på folks verbala och intellektuella förmåga, vilket är i avtagande idag.

Ja, tyvärr har du nog helt rätt, och mot bakgrund mot detta är det affärsmässigt riktigt av nöjeslokalernas ägare att dra upp volymen. :cry:
Vad jag gjorde i mitt inlägg var att i strid mot diverse marknadsmekanismers funktionssätt försöka peka på en... eh... mindre kommersiell attityd och därmed trevligare offentliga miljöer och därmed... en bättre värld.

Jag var skam till sägandes såpass förmäten att jag ville framföra dylika anti-kommersiella, mer existensiella tankegångar.

Nåväl, en smula förmätenhet kanske ryms inom det vi kallar yttrandefrihet. Framförallt hoppas jag att miljöer med dämpad musik och rentav tystnad emellanåt ryms inom det vi kallar verkligheten. :wink:

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 19:15

Instämmer helt i sista stycket, Mr Greensleeves....

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-02 21:28

Bill50x skrev:Instämmer helt i sista stycket, Mr Greensleeves....

Dito :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-02 21:38

Greensleeves skrev:Anledningen till att ljudvolymerna i vissa lokaler är smått omänskliga är nog att de som driver lokalerna är smått omänskliga. De saknar förfining, klass och stil.

Ja, så är det. Och det stämmer ofta in på deras kunder också. Finsmakare och folk med sinne för kultur håller sig borta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-02 22:01

Jag fick tinnitus på krogen. Det var i samband med det sämsta ljudet jag har hört. Högtalarna måste ha varit trasiga. Håller med, det är normalt för hög ljudnivå på krogen, det går inte att prata eller höra vad någon säger. Därför verkar dialogen vattnas ur till det mest basala eller ytligaste som går att prata om, det är tråkigt. Dessutom luktar det skit med all rök på krogen. Det går trögt att andas och kläderna och håret luktar uteliggare efteråt.

Jag vet, ingen tycker om någon som bara klagar, men jag tror att krogen skulle gå att få till en mer avslappnad miljö med schysstare stämning och bättre möjligheter till att prata och ha roligt. Som det är nu så är förfesten kvällens höjdpunkt. Krogen känns mer som ett måste, annars är man ju tråkig. Jag vet många som håller med mig på den punkten. Det är lite tråkigt tycker jag, det borde inte behöva vara så.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-11-02 23:07

:) Man kunde ju önska att någon vettig krögare ville den möjligheten till samvaro under mer civileiserade former "Greensleeves", de kanske skulle bli överraskade.
Bravo

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-02 23:31

Brukar ringla till puben innan kl 9 för då brakar det lös med Bon Jovvi och annat skräp. :( Sedan höjs volymen till nattklubbsnivå. :evil: Kanske är samma sak på finare nattklubbar. Innan man kommer sig dit är dom riktigt anständiga. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-02 23:41

brumel skrev:Innan man kommer sig dit är dom riktigt anständiga. :wink:

He he he och det vet du hur då? :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-03 00:24

Ja helt säker kan man ju inte vara. :) I analogi med den succesiva ljudhöjningens postulat är volymen anständig vid en given tid på kvällen. I nattklubbsfallet är det troligen innan stället har fyllts med gäster. :P
Let forever be

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2004-11-17 22:48

Inför framtiden kunde man ju önska sig att gästerna, som ju faktiskt finansierar driften av krogar o d, var de som både fick välja musik och på vilken ljudnivå denna musik skulle spelas. Riktigt hur det skulle gå till vet jag inte, men idag uppfattar jag att det knappast är läge att gå fram till disken, be om En stor stark och samtidigt inflika: åsså skulle jag vilja att Ni bytte musik till något mer melodiöst och musikaliskt njutbart samtidigt som ni drog ned volymen ordentligt...
I detta fall skulle det nog vare sig bli ändring av musik eller någon öl levererad, snarare snabb utförsel av "besvärlig" gäst!

Mvh Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-17 23:59

Hmmm, eftersom 99% av tunghifi kunder är ungkarlar, så kan det ju hänga ihop att man på detta forum inte riktigt gillar krogmiljön.
Alla får väl ha sina intressen utan att det är fel. Dom som normalt går till krogen gillar det ju annars skulle dom inte gå dit. Så vad är problemet? Dom som går på krogen tokförklarar givetvis folk som häckar på forum som diskuterar apparater och inte är ett dugg överrens, men ändå fortsätter att försöka nå nirvana på deras personliga sätt. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-18 00:19

Harryup skrev:Hmmm, eftersom 99% av tunghifi kunder är ungkarlar, så kan det ju hänga ihop att man på detta forum inte riktigt gillar krogmiljön.
Alla får väl ha sina intressen utan att det är fel. Dom som normalt går till krogen gillar det ju annars skulle dom inte gå dit. Så vad är problemet?
Hmm, du kan inte tänka dig att de som går på krogen tycker att det finns saker att förbättra där, så att det blir ännu roligare? Jag kan tycka att det är roligt att gå på krogen ibland men det är just förutom nackdelarna som jag prata om tidigare: apluktande rök och generellt för hög ljudnivå. :) Utan dem så skulle det bli mer krogbesök för min del. Men utvecklingen går ju framåt. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-18 00:30

Martin:
Finns det något att ändra på här så att det skulle kunna finnas några tjejer med i diskussionerna också?

Allt går alltid att förbättra. Röklukt är besvärande men den kommer man slippa om ett tag.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi