Moderator: Redaktörer
AndersJ skrev:Kanske kan vara något?
http://www.d-s-t.com.au/Data/Peerless/850122.pdf
AndersJ skrev:I mina LspCAD simuleringar så kan man nå -3dB med 50l låda och det är väl en 20Hz under HFLS-1? Givetvis kan man kanske inte spela skithögt där nere, då blir det nog båda större element och låda.
AndersJ skrev:Haakan_W-3db vart? hfls-1 går väl ca till 39-40hz om jag omformulerar lite då
![]()
![]()
![]()
Glömde visst 26Hz. Trodde inte att HFLS-1 gick så djupt.
AndersJ skrev:Haakan_Wmen har du inga andra förslag?
Nä inte i så liten låda. Jag har själv jagat element och simulerat allt jag har hittat känns det som. Vifa PL22 går bra runt 40-50l har jag för mig.
skrutten skrev:Vifa PL22 och Seas L22 är givna basar för 20-30 liters låda.
Har aldrig lyckats pressa mina PL22 (i drygt 20 l) att låta uppenbarligt distat. Det verkar vara tåliga element, användbara från ca 20 liter och uppåt 30 liter i basreflex. Fyra burkar med en PL22 kan spela nog så starkt ner mot 30Hz. Seasen har jag ingen susning om hur den låter.
Haakan_W skrev:skrutten skrev:Vifa PL22 och Seas L22 är givna basar för 20-30 liters låda.
Har aldrig lyckats pressa mina PL22 (i drygt 20 l) att låta uppenbarligt distat. Det verkar vara tåliga element, användbara från ca 20 liter och uppåt 30 liter i basreflex. Fyra burkar med en PL22 kan spela nog så starkt ner mot 30Hz. Seasen har jag ingen susning om hur den låter.
pl22 i en 20l låda simulerar inte alls bra...först vid 40-50l börjar det se hyfsat ut (utan eq) men är iofs inte så svårt bygga en i mdf å kolla hur det låter, den verkar egentligen mest intressant eftersom den släktar med pl18
skrutten skrev:Haakan_W skrev:skrutten skrev:Vifa PL22 och Seas L22 är givna basar för 20-30 liters låda.
pl22 i en 20l låda simulerar inte alls bra...först vid 40-50l börjar det se hyfsat ut (utan eq) men är iofs inte så svårt bygga en i mdf å kolla hur det låter, den verkar egentligen mest intressant eftersom den släktar med pl18
Haakan_W, jag lägger alltid till ett visst mått av rumsstöd i mina beräkningar (för att det ska bli lite mer verkligt). Sedan försöker jag att anpassa basens avrullning mot detta. Det förklarar skillnaden mellan våra uppfattningar, dessutom har jag ju byggt med elementet i fråga och vet hur det låter i en ca 26 liters låda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster