Dist och hur det låter.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 10:25

Nu rör.
Jag har mätt mitt tidigare omätta icke motkopplade SE-steg byggt med 6550 som pseudotriodkopplat slutrör och pentoden 6SJ7 som spänningsförstärkare. Belastning 8ohms konstbelastning.
Vid 0.5V ut, ungefär den nivå jag normalt lysnnar vid, ser övertonsspektrat ut så här. Alltså bara andraton 0.4%.

Bild

Jag har samplat Fru Krall efter SE-steget. Före är samma som tidigare. Lyssna och jämför.
Jag delar gärna med mig av min förvrängda världs och ljudbild.

Krall efter SE-steg
Krall före SE-steg

OBS. Den första filen "Krall efter SE-steg" var i mono. Ny fil i stereo upplagd 23/10 16.42.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 22:53

Mja, ledsen att vara kritikern igen, men ena kanalen är faktiskt 0,6 dB tystare än originalet. Det gör att Isidor faktiskt inte visat att han hör distorsionen, utan kanske bara en nivåändring. Dessutom finns det en förskjutning på 17 ms som jag faktiskt inte vet om det finns nån risk att den är hörbar.

Det är svårt det här med lyssningstester... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-23 22:57

Flint,

Jag skrev nyss ett inlägg där jag slog mig för bröstet för att jag hörde skillnad med över 99 % konfidensgrad denna gång också, men det beror ju huvudsakligen inte på distorsionen denna gång:

Bild

Förutsatt att du väl? inte använt skräpljudkortet du presenterat data för ovan för datainsamlingen så lämnar frekvensgången för SE-steget (som är inversen av kurvan ovan) minst sagt en del övrigt att önska. Eftersom filerna inte var lika långa så är kurvan inte helt exakt, men ändå ganska nära.

Tyvärr han Svante in med en kommentar innan jag hade hunnit ändra det hela. Fasen, det tar tid att plotta bilder i Matlab och slänga upp dem på servern.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 23:01

Hehe, Isidor ska då alltid hitta nåt eget... :wink: Ja, tonkurvan kunde man ju ha kollat också. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 23:06

Isidor.
Du skrämmer ihjäl dom vanliga guldöronen med din promillekapacitet. :)
Jo jag tycker också att "Krall efter SE" låter något mörkare och mindre detaljrikt. Jag misstänker att steget har några dB diskantfall men jag har inte lyckats kalibrera min ypperliga testbänk än men det kommer. Jag lär mig det här just nu. Jag har däremot räknat ut med hjälp av mätningen att det brum jag har är 0.8mV 100Hz. Den upplösningen har jag inte med Fluken. Den har 1mV som högsta känslighet. Det finns nog mycket man kan utvärdera med den här typen av mätning när man väl börjar bli van. Det är kul.
Din subjektiva musikaliska utvärdering av filerna och distnivån är jag däremot inte säker på att alla delar. Det är inte säkert att alla vill ha maximal detaljrikedom. Att hififolket i gemen vill ha det är nog säkert men den stora massan tror jag klarar sig bra med något mer utslätad återgivning förutsatt att det inte finns något rent obehagligt i ljudet och ljudbilden vilket jag hade tänkt vi skulle komma till senare om vi får möjlighet. Detaljer med öronknip. Jag tänkte komma in på hur jag uppfattar vissa förstärkare som jag inte gillar men det finns mer att avverka på ren dist än så länge. Kul att du tar dig tid och testar det här men jag vill gärna höra kommentarer från fler pålitliga eller opålitliga välhörare.

OBS att jag skrev detta innan jag hade läst din och Svantes konstaterande om nivåer.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-23 23:11

Jag borde skämmas eftersom jag läste Flints inlägg så slarvigt att fick för mig att han simulerat distorsionen från sitt SE-steg och bara lagt till 0.4 % andratonsdist till distfilen den här gången. :oops:
Sedan kollade jag lite på data och insåg att det måste ha varit något annat än jag trodde, men då hade Speedy Gonzalez-Svante hunnit klämma in sin kommentar. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 23:12

Men Isidor, var det inte synd att ta bort inlägget? Det här är ju en pågående diskussion, inte en uppslagsbok, där allt behöver vara precis rätt.

Edit: Skäms du sååå mycket? :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 23:14

Isidor
Det är en riktig mätning, eller kallar man det sampling, efter SE-steget. Inget simulerat steg utan ett brusande, brummande, distande, helkasst levande elände.
Senast redigerad av Flint 2004-10-24 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 23:23

Ja, jag rev för ordningens skull av ett lyssningstest jag också, vetandes om att jag kunde lyssna efter ett diskantfall. 7/7 i rask följd, i högtalare, inga problem alls.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-23 23:28

Lade till även höger kanal i plotten ovan.

Svante,

Edit: Skäms du sååå mycket?

Ja. :D
Allvarligt talat så tänkte jag att om jag var snabb så kunde vi undvika ett sidospår, men det gick ju käpprätt åt h-te. :D

Flint,

Det är en riktig mätning, eller kallar man det sampling, efter SE-steget. Inget simulerat steg utan ett brusande, brummande, distande, helkasst helt levande helv*te.

Jo, jag märkte det 8) , men vad har du använt för att samla in data? Är steget verkligen så, hmmm, musikaliskt? :wink: (Förlåt, förlåt, förlåt, jag kunde inte hålla mig.)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 23:37

Isidor
Jag tog in ljudet med mitt sunkiga ljudkort. Ljudnivån ligger något högre än vad jag normalt spelar men jag valde den för att det representerar just min normallyssning.

Är jag den första som har lyckats lura dig att lyssna på rör Single End? I så fall borde jag f*n i mig vinna en T-shirt. Jag tar en medium aningen omfångsanpassad till kaggen.
Senast redigerad av Flint 2004-10-23 23:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-23 23:49

Svante skrev:Ja, jag rev för ordningens skull av ett lyssningstest jag också, vetandes om att jag kunde lyssna efter ett diskantfall. 7/7 i rask följd, i högtalare, inga problem alls.

Jo det är lättare här när flera fel eller skillnader kommer in men hur uppfattade du den SE-behandlade filen rent musikaliskt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 23:54

Flint skrev:
Svante skrev:Ja, jag rev för ordningens skull av ett lyssningstest jag också, vetandes om att jag kunde lyssna efter ett diskantfall. 7/7 i rask följd, i högtalare, inga problem alls.

Jo det är lättare här när flera fel eller skillnader kommer in men hur uppfattade du den SE-behandlade filen rent musikaliskt.

Lite diskantfattigare... :wink: Allvarligt talat så tänkte jag inte musikaliskt när jag lyssnade. Jag har fö svårt att göra det när jag vet att det är samma musiker som spelar, vid samma inspelningstillfälle. Det är väl för att jag är en lite fyrkantig tekniker, kanske. :roll:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-23 23:57

Flint,

Är jag den första som har lyckats lura dig att lyssna på rör Single End? I så fall borde jag f*n i mig vinna en T-shirt. Jag tar en medium aningen utsvängd runt kaggen.

Hehe, nejdå inte alls. Jag behåller T-shirten. :D

Sedan måste jag erkänna att jag just upptäckte misstag n:r 2. Nivåskillnaderna i plotten ovan är överdrivna eftersom jag i hastigheten oavsiktligen skrev 20log(PSD) istället för 10log(PSD). Du lovar väl att inte skvallra, Svante. :wink:
Hur som helst, snart fixat.

Samtidigt är jag glad att frekvensgångsskillnaderna är mindre eftersom jag blev lätt förvånad över att jag inte uppfattat frekvensgångsskillnaderna som sådana direkt när de verkade vara så stora. Tur att det inte var riktigt så illa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 00:00

Isidor skrev:Sedan måste jag erkänna att jag just upptäckte misstag n:r 2. Nivåskillnaderna i plotten ovan är överdrivna eftersom jag i hastigheten oavsiktligen skrev 20log(PSD) istället för 10log(PSD). Du lovar väl att inte skvallra, Svante. :wink:
Hur som helst, snart fixat.

Hehe, nejdå, men jag tyckte nog att du hade lite mer än 0,6 dB skillnad i din graf. Men jag säger inget. 8)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-24 00:10

Korrekt plott ovan. Nu ser det mer ut som typiska karaktärsdrag för en hygglig* SE-konstruktion, trots allt, och det kanske är så att det sunkiga ljudkortet har en hyfsad frekvensgång också.

Nu går jag till sängs innan det blir någon miss n:r 3. :wink:

* Fast, Flint, den är fortfarande alldeles för musikalisk för mig. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 00:11

Gonatt, Isidor, jag ska leta en stund så får vi se... :twisted: :lol: :lol: Det är skönt att även solen har fläckar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 00:12

Hehe, nejdå, men jag tyckte nog att du hade lite mer än 0,6 dB skillnad i din graf. Men jag säger inget.

Kan det vara så att Isidor tillämpade mätvärldens motsvarighet till "friserad bokföring"?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 00:15

Isidor
* Fast, Flint, den är fortfarande alldeles för musikalisk för mig.

Går att åtgärda. Bara att hänga på en NAD208 som normaliserande efterbrännkammare. :D
Senast redigerad av Flint 2004-10-24 09:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 00:21

Flint skrev:
Hehe, nejdå, men jag tyckte nog att du hade lite mer än 0,6 dB skillnad i din graf. Men jag säger inget.

Kan det vara så att Isidor tillämpade mätvärldens motsvarighet till "friserad bokföring"?

Jag vet inte, eller jag har ju iaf inte sagt nåt. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 00:26

Svante
Ett bra och hm... politiskt korrekt svar. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 01:36

Troendes på att helvågslikriktning är ungefär det enda man kan göra för att undersöka distkänslighet, så har även jag gjort, i bästa Flint-stil, några distfiler. Alla innehåller ett adderat helvågslikriktat tillskott, som på sinusmätning ger den andratonsdist som indikeras av filnamnet. Oberoende av nivå.

0001 är 0,1 % dist, 0010 är 1% dist, 0050 är 5% dist etc.

http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0001.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0002.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0003.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0004.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0005.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0006.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0007.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0008.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0009.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0010.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0015.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0020.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0030.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0040.wav
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original0050.wav

Jag har inte lyssnat själv ännu, men den som vill kan ju försöka ringa in gränsen. Isidor, jag förväntar mig att du klarar 0,1%! :wink:

Edit: Och javisst, referensen är:
http://user.faktiskt.io/svante/flint/original.wav

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 09:06

Svante
Det tar sig, det tar sig. Söndagen kan därmed anses fullbokad. :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-24 11:04

Flint: Jag förstår inte riktigt hur du fått fram filen med "Krall samplad efter SE-steget". Förklara gärna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 11:14

Hurra! Jag har precis klarat 5%-filen. 7/7. Men jag misslyckades med 3%-aren. :oops: Retsamt, den 7:e 11:e och 12:e svarade jag fel på, så jag var nära att nå konfidens två ggr. Ska byta lurar till nåt bättre, jag körde i ett par 300-kronors nu bara för att den kontakten passade i laptoppen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 11:42

Jag hamnar ungefär där jag med. 5% och 4% gick bra med 10 rätt av 10 möjliga men på 3% sket det sig med 5 av 10. Jag är totalt ovan vid ABX och jag tippar att det också påverkar.

Du har fått till disten snyggt. Hur har du gjort? Simulerad helvågslikriktning och sedan blandar du in resultatet i varierande grad med originalet? Om man mäter skilnadssignalen dvs. själva disten hur ska den då mätas? Topp, effektiv, medel eller vad för att kunna jämföras i procent mot originalsignalen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 11:58

iffe skrev:Flint: Jag förstår inte riktigt hur du fått fram filen med "Krall samplad efter SE-steget". Förklara gärna.

Jag körde originalfilen i datorn med Foobar. Linje ut matar slutsteget som har volymkontroll in. Nivån ut från kortet valde jag ca 775mV. Med slutstegets volympott ställde jag volymen ut från steget som jag ville mäta vid. I mitt fall 0.5V med belastning ansluten motsvarande en normal högtalare (ung. samma nivå som linje ut). Den låga spänningen jag valde gjorde att jag slapp dämpa signalen linje in men jag har provat det också med en pott på 1K och mätt ett transistorsteg på högre effekt. Då får man alltså ta ner mätsignalen så att inte linje in överstyrs. Linje in för sampling tog jag alltså direkt på rörstegets högtalarutgång "hot" med belastningen ansluten. Sen var det bara att ställa lämplig innivå med windowsmixern och spela in med Soundforge. Kanske krångligt beskrivet men det är svårt det här med "pedagogik".

Förtydligande. Vitsen är att anpassa nivåerna linje in och linje ut så att inte ljudkortet i sig distar.
Linje ut skickar ut originalet och linje in tar in det som ska samplas, samtidigt.
Windows mixer får inte monitorlyssna på linje in för då blir det intern rundgång.
Senast redigerad av Flint 2004-10-24 12:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 12:34

Flint skrev:Du har fått till disten snyggt. Hur har du gjort?

Så här ser raden ut i mitt program.

arr.data[i1]:=arr.data[i1]+dist/0.45*abs(arr.data[i1]);

Dist är den siffra jag ger programmet, abs betyder absolutbelopp, dvs helvågslikriktning, konstanten 0.45 är empiriskt fastställd genom att mäta andra deltonens amplitud vid sinuston. Anledningen att den behövs är att största delen av energin vid helvågslikriktning hamnar i DC, så man måste dra på disten litegrann för att få rätt styrka på just andra deltonen. Om det ska vara 0,45 eller kanske 0,5 eller 0,4 vet jag inte, men så noga är det ju inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-24 12:47

Svante
Jaha du programerar i ett dataspråk. Kör du den samplade filen
i det programmet och behandlar varje sampling på det sättet?
Är 100% andratonsdist detsamma som total helvågslikriktning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 12:53

Flint skrev:Svante
Jaha du programerar i ett dataspråk. Kör du den samplade filen
i det programmet och behandlar varje sampling på det sättet?
Är 100% andratonsdist detsamma som total helvågslikriktning?

Yup, du pratar med en datanörd. 8)

Helvågslikriktning av en sinus ger total utsläckning av grundtonen, så distorsionen blir oändlig då. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum