Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Har jag förstått rätt, att både IB och AS har ett så pass stort tapp i frekvenskurvan, som inte rummet själv kan kompensera, att det måste justeras med equalizer?
Finns det då någon tumregel för hur pass mycket mer effekt slutstegen då behöver vara begåvade med (för en given akustisk effekt), jämfört med basreflexsystem?
Ex. x2, x3, x4, etc.
Det är ju inte of topic.
Ragnwald skrev:Har jag förstått rätt, att både IB och AS har ett så pass stort tapp i frekvenskurvan, som inte rummet själv kan kompensera, att det måste justeras med equalizer?
Finns det då någon tumregel för hur pass mycket mer effekt slutstegen då behöver vara begåvade med (för en given akustisk effekt), jämfört med basreflexsystem?
Ex. x2, x3, x4, etc.
Det är ju inte of topic.
Callisto skrev:Kaffekoppen skrev:Nej, inga äpplen och päron.
Hur meningsfullt är det med världens bästa elektronik i tex en helt fyrkantig betonglåda?
Du kommenterade den elektroniken jag framvisade som crapp, och jag sa att visserliggen är siffrorna inte särdeles imponerande, men förmodligen bättre än vad ditt system uppvisar i basområdet.
Se nedan:Kaffekoppen skrev:Callisto skrev:Det här är junk, med de distorsionsvärdena går det inte tala om "transparens"
Ja, de är inte vackra, men betydligt lägre än vad ditt eget system uppvisar i basområdet
Systemet är naturligtvis den prestanda som åstakoms av allt som finns mellan signalkällan och dina öron.Callisto skrev:Tycker du ska kolla upp data på min sub innan du uttalar dig.
Så du kan skryta med att du har en basmodul med världens bästa element och världens bästa slutsteg med återgivning ner mot DC (0hz), men det som avgör resultatet är hur den implementeras i systemet som helhet. Som jag ser det. Och i systemet ingår även återgivningsomgivningen. Faktum är att det påverkar mångfalt mer än andra komponenter i kedjan, men det är ju inget nytt för dig.
Vad det gäller de föreslagna stegen, som alltså bygger på Hypex HG moduler är väl det Naqref/IÖ nämt tidigare om undre gränsfrekvensen som känns som ett större frågetecken än 0,1% dist. Men det är min åsikt. Så junk skulle jag inte kalla dem som bassteg. Det gör nog Morello och du istället![]()
Du är motsägelsefull. Ditt resonemang går givetvis att tillämpa på högtalare också och då förstår jag inte varför du hela tiden ska tjata om varför högtalare ska vara "transparenta" i sin återgivning. Rummets påverkan är MYCKET stor jämfört med skillnaden mellan olika högtalare.
Piotr skrev:Körde du steget till topp eller bas?
/Peter
norman skrev:Kaffekoppen skrev:norman har alltså testkört en NAD208 idag
Ahaaa, var det ett sånt??!!! Tyckte det lät lite NAD-grått....
norman skrev:
((kanske man borde börja ange förstärkares effekt med logaritmisk skala?))
jonasp skrev:norman skrev:
((kanske man borde börja ange förstärkares effekt med logaritmisk skala?))
Tycker jag också är mycket praktiskt, och dBW förekommer ju då och då, med referesnivån satt till 1W @ 8 ohm, vilket av en händelse råkar passa med angivelse av spänningskänslighet på högtalare.
IngOehman skrev:Ja, kul att min ide snappades upp!
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Ja, kul att min ide snappades upp!
Vh, iö
Var det Ingvars idé?
Är det Ingvar eller Anders som utvecklar de mindre stegen? För det stora steget är det väl någon annan..
Naqref™ skrev:Holographic Audios slutsteg kommer att namnges utifrån dessa siffor. Det lilla steget kommer att heta HA AM12 (och vara på 2x16w), 50 wattarna kommer heta AM17 osv upp till AM27...
Naqref™ skrev:Vi får väl fråga Lasse vems idé det var med namnen. Han dyker upp här om ett par timmar.
Naqref™ skrev:Holographic Audios slutsteg kommer att namnges utifrån dessa siffor. Det lilla steget kommer att heta HA AM12 (och vara på 2x16w), 50 wattarna kommer heta AM17 osv upp till AM27...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster