Vad jag förstår så sitter båda elementen inne i lådan, därav grejen i mitten
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Hur går den andra basen in?
hassesolo skrev:Jag frågade I.Ö. häromdagen hur mycket luft en profundus Y kan pumpa. Han sade att en ensam Y-modul kan pumpa 8-10 liter i basporten vid 20 Hz. Han sade även att luften rör sig mycket mer i basporten än vid elementet, därav de stora pump-volymerna vid basporten.
Kan någon förklara hur luften kan röra sig mer i porten än vid elementet?
Sen undrar jag om en SVS PB13-Ultra har prestanda motvarande någon av Ino Audios basmodulsystem. Går det att jämföra? Är Profundus Y-2 jämförbart med två PB13-Ultra.
Nedan är SVS:ens spec:
Model Name:
PB13-Ultra
Configuration:
Powered Box, front-firing 13‖ woofer
Design:
Vented, Variable Tune with Sealed Mode
Dimensions:
22‖ High x 20.5‖ Wide x 27‖ Deep
H x W x D
56 cm H. x 52 cm W. x 68.6 cm D.
Weight:
155lbs (70.5kg)
Voltage (fixed):
110~120V/60hz (US/Canada/South America)
220~240V/50hz (Europe, Russia, other)
Driver:
13‖ SVS designed/built ―Ultra‖ woofer with high-excursion synthetic surround, foam/glass cone with cast basket, high-temp US voice coil and integral cooling vents
Frequency Response: (quasi-anechoic)
18Hz - 150Hz ± 3dB (typical in-room response 3-5Hz deeper) with 20hz tuning
Inputs/Outputs:
RCA and XLR (low level)
Controls:
Gain, continuously variable phase, crossover (defeatable), auto on, PEQ, Room Compensa-tion, variable tuning and high-pass filter switches
Power Handling:
750 watt RMS
Crossover:
High pass: 12dB/octave @ 80Hz
Variable low pass: 12dB/octave (40-120Hz)
Enclosure Material:
1‖ Medium Density Fiber-board (MDF) with internal CNC’d bracing, and wood, gloss or textured black epoxy finishes
vs
Modell profundusY-2
Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*68,1*52, 40 kg/st, eller 50*66*52, 38 kg/st (förenklad version)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
hassesolo skrev:Sen undrar jag om en SVS PB13-Ultra har prestanda motvarande någon av Ino Audios basmodulsystem. Går det att jämföra? Är Profundus Y-2 jämförbart med två PB13-Ultra.
steveo1234 skrev:Om jag förstått rätt så är Prof-Y baserat på peerless XXLS 10" driver.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... d-50l.html
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Om jag förstått rätt så är Prof-Y baserat på peerless XXLS 10" driver.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... d-50l.html
Är det?
subjektivisten skrev:"Saken är den att när W121 togs fram fanns inte XXLS, däremot XLS, så den korgen använde jag (medmodifikationer) för det tyckte jag passade mycket bra. Detsamma gällde när W104 togs fram.
De senare tillkomna XXLS-motorsystemen har vissa likheter med det jag tagit fram till W121. Jag känner inte till de olika varianterna av XXLS-element dock, utan har bara stött på ett par modeller, vilka båda två hade en väsentligt högre rörlig massa än W121. "
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=167006#167006
Kaffekoppen skrev:hassesolo skrev:Sen undrar jag om en SVS PB13-Ultra har prestanda motvarande någon av Ino Audios basmodulsystem. Går det att jämföra? Är Profundus Y-2 jämförbart med två PB13-Ultra.
Nästan omöljligt att besvara enkom på tillverkares uppgifter.
hassesolo skrev:Sen undrar jag om en SVS PB13-Ultra har prestanda motvarande någon av Ino Audios basmodulsystem. Går det att jämföra? Är Profundus Y-2 jämförbart med två PB13-Ultra.
hassesolo skrev:Kaffekoppen skrev:hassesolo skrev:Sen undrar jag om en SVS PB13-Ultra har prestanda motvarande någon av Ino Audios basmodulsystem. Går det att jämföra? Är Profundus Y-2 jämförbart med två PB13-Ultra.
Nästan omöljligt att besvara enkom på tillverkares uppgifter.
Det förstås. Det hade varit kul med ett jämförande test. Sen är ju SVS-subben aktiv så jämförelsen haltar kanske något.
Mer info om PB 13-Ultra i manualen. Se länk:
http://www.svsound.com/manuals/SVS_v200 ... -Ultra.pdf
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster