manger skrev:Hur lång tid tar det innan kaffekoppens grannar tröttnar?
6 timmar, 1 vecka, 2 veckor?...
Ja, eller hur länge det dröjer innan Kaffekoppen tröttnar på grannen .....

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Någon som tycker KK:s basar enbart är lekstuga?
jonasp skrev:Nattlorden skrev:Någon som tycker KK:s basar enbart är lekstuga?
Lekstuga är det väl inte, men hade nog inte bytt mina 4 LTS-basar mot KKs...
Kaffekoppen skrev:Jag tycker om att kunna välja mellan basreflex i normal storlek eller sluten konfiguration i 1/5 del av dina lådors volym
Kaffekoppen skrev:och med lägre distrosion.
Kaffekoppen skrev:Men visst är dina lådor mycket manligare.
jonasp skrev:Kaffekoppen skrev:Jag tycker om att kunna välja mellan basreflex i normal storlek eller sluten konfiguration i 1/5 del av dina lådors volym
Har du 15,6 liter per element!?Kaffekoppen skrev:och med lägre distrosion.
Hade varit intressant att se distorsionsmätning på Bremenbasarna! Finns en sådan tillgänglig?Kaffekoppen skrev:Men visst är dina lådor mycket manligare.
Äh... tog du nattis post på allvar?
Jo, det misstänkte jag allt, särskillt eftersom du godkänt att de får målas enligt räsergrön.Nattlorden skrev:Självklart var det ett skämt!
Kaffekoppen skrev:1) Lite överdrivet, men i sluten konfig får man q=0,5 vid 25L sluten och 0,6 vid 20L. Det är väl 118L till NHT1259..
2) Det kommer!
3) Klart jag tog den på allvar. Mina lådor är ju leksaker jämfört med hans manliga torn (som jag tycker är skitläckert!)
jonasp skrev:1. Jaha, men det som är relevant är väl yttervolymen på de lådor man faktiskt har i rummet? Mina har bruttovolymen 152,5 liter per styck eller 610 liter totalt. Dina blir väl 360 liter. Hur man kan använda elementet är kanske inte så relevant för hur mycket plats lådorna tar i rummet.(En massa små basar i slutna lådor som är EQ:ade på trevliga sätt är dock attans smutt! En lösning jag är sugen på.)
Kaffekoppen skrev:Kaffekoppen saknar inte längre basfundament.
Kaffekoppen skrev:Kaffekoppen konstaterar att 6x100w är tillräckligt för att musiken skall kännas fullödig i basområdet. Effektivt kommer jag aldrig nyttja mer i detta boendet.
Kaffekoppen skrev:1) Lite överdrivet, men i sluten konfig får man q=0,5 vid 25L sluten och 0,6 vid 20L. Det är väl 118L till NHT1259..
niklas skrev:Meh, så kan du väl inte jämföra. I den konfigurationen spelar NHT1259 minst en oktav lägre ju...
Kaffekoppen skrev:...utomhusmätningar hos phon göras som är effektiva ner mot 30hz vilket kräver sitt utrymme).
Kaffekoppen skrev:
De skall få arbeta någon tid innan mätningar på varje enskilld modul och rumsresponsen tar vid. Till sommaren (eller om vi känner oss som vikingar kommer utomhusmätningar hos phon göras som är effektiva ner mot 30hz vilket kräver sitt utrymme).
chrisss skrev:Ev. skulle jag kunna göra mätningen.
EDIT: Med närfältsmätning av port och membran separat ser man tydligt effekten av dämpmaterial. Nivåer, och hur skarp dippen är vid portfrekvensen. Lärorikt.
boom skrev:Kaffekoppen skrev:
De skall få arbeta någon tid innan mätningar på varje enskilld modul och rumsresponsen tar vid. Till sommaren (eller om vi känner oss som vikingar kommer utomhusmätningar hos phon göras som är effektiva ner mot 30hz vilket kräver sitt utrymme).
kan man kanse hänga på med en låda med en 8 i och se vad 28 liter kan prestera.
chrisss skrev:EDIT: Med närfältsmätning av port och membran separat ser man tydligt effekten av dämpmaterial.
Nivåer, och hur skarp dippen är vid portfrekvensen. Lärorikt.
Nattlorden skrev:Någon som tycker KK:s basar enbart är lekstuga?
Kaffekoppen skrev:Tack för besöket och bytet Landa!
Skulle gärna vilja veta vad skivorna du hade med hette...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 40 gäster