Ingvar Öhman till Umeå 1/2-09 (Akustikhjälp)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-01-10 18:09

hassesolo skrev:Då måste jag nog fixa bra fika om det skall vara värt det! :lol:

En gigantisk räkmacka med massor av majonäs är ju inte helt fel!

Eller Napoleonbakelser..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-10 19:09

Nefilim skrev:En gigantisk räkmacka med massor av majonäs är ju inte helt fel!

Fasen så sugen jag blev. Nu måste jag iväg och skaffa ingredienser till en
dylik.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Ingvar Öhman till Umeå 1/2-09 (Akustikhjälp)

Inläggav DVD-ai » 2009-01-12 11:11

hassesolo skrev:Hej

Jag skall fixa ett dedicerat hembiorum och jag har anlitat Ingvar Öhman för att planera det på ett så aukustiskt bra sätt som möjligt. :D
Han kommer till Umeå den 1/2-09 så om det finns fler här i trakten som är intresserade av att passa på och anlita honom så hör av er med ett meddelande till mig. :)
Han sade att det var OK att jag startade en tråd och frågade om det.

Det skall bli grymt skönt att kunna få ett dedicerat rum utan att behöva kompromissa lika mycket som jag gör nu då hembion och vardagsrummet samlever utan harmoni.

Sambon blir också glad, men mest över att få ut prylarna ur vardagsrummet. Faktum är att en morgon så satt resten av familjen och tittade på TV via ljudet från mina hörlurar som låg på mattan framför förstärkaren (jag hade sett film med lurar sent kvällen innan). De bara drog upp ljudet och märkte inte att det lät annorlunda än mina Guru QM10. De tyckte att ljudet var lite lågt bara. :mrgreen:

OT
Lurarna är förresten riktigt snygga och låter bra, men då skall de sitta på huvudet.
Min sovrumsrigg

http://www.minhembio.com/forum/uploads/ ... 120094.jpg

Direktlänkning till för bred bild borttagen.
/nq

Jag skriver som Erik_AA:
Men jösses.... nästan lika illa som när min morsa satt och kollade på film med bara center högtalaren igång....
Hon hörde ingen skillnad sa hon när jag frågade om det lät konstigt, och så satta jag på resten av högtalarna också, då tyckte hon bara att det blev för högt och va tvungen att sänka volymen..... :lol:

Ok, jo men va trevligt att få ett riktigt dedicerat lysningsrum, skulle jag också vilja ha, ett akustiskt perfekt in i minsta detalj !
Och du lär ju komma en bra bit på vägen i alla fall med Ingvars hjälp, ska bli spännande att få se bilder på detta, både ombyggnaden och bilder på det slutgiltiga resultatet när du väl kommit dit :)

Användarvisningsbild
FlashScoope

Inläggav FlashScoope » 2009-01-12 15:34

DVD-ai skrev:ett akustiskt perfekt in i minsta detalj !

Oj, du har inte små krav du... 8)

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-01-12 15:41

Då kan man inte vara i rummet själv för då sabbar man akustiken. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-01-13 01:52

FlashScoope skrev:
DVD-ai skrev:ett akustiskt perfekt in i minsta detalj !

Oj, du har inte små krav du... 8)

haha, Nee varför skulle man ha det när man dagdrömmer lite oskyldigt... :D

Hasse: Haha aa risken e stor för det ja :) men får helt enkelt anpassa rummet för att på bästa sätt integrera med kroppens diverse akustiska påverkningar.
Så man skräddarsyr rummet för att du ska vara i det, och ingen annan än du för då blir det ju helt fel + att du måste befinna dig på exakt rätt ställer hela tiden.... :wink:

Nee, nu har jag ju spårat ut lite grann känner jag... åter till ämnet !

Riktigt trevligt som sagt, en ordentligt byggd och isolerat lyssningsrum är nog en stor dröm för dem flesta av oss, och så även mig !
Mitt kommer förhoppningsvis inom några år... :roll:

//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-13 18:15

Parced skrev:Snart är jag klar med all uppregling och skall börja måla, isolera och klä in med tyger etc. Det är så fantastisk kul och spännande!

Man får väl hoppas på en Faktiskt Hälsinge- eller Gävleborgsträff nån gång framöver då kanske?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2009-01-13 18:27

paa skrev:
Parced skrev:Snart är jag klar med all uppregling och skall börja måla, isolera och klä in med tyger etc. Det är så fantastisk kul och spännande!

Man får väl hoppas på en Faktiskt Hälsinge- eller Gävleborgsträff nån gång framöver då kanske?

Ja, det är vore roligt! Känns som att det är ganska glest mellan oss på dessa breddgrader

Parced

Inläggav Parced » 2009-01-13 18:37

Va roligt, visste inte ens att det fnns fler "tokar" här i närheten förutom mig själv... :)

Jag är öppen för förslag, har haft lyssningsträffar hemma förut, alltid lika kul!
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-01-27 19:37

Det börjar brännas. På söndag är det dags. Om någon är intresserad att komma hit på en fika vid femtiden så säg till så får ni min adress i ett privat meddelande.

Jag är väldigt spänd på vad Ingvar skall komma fram till för byggplan. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-01-28 13:14

Av vad man sett från MHB har du ett snyggt rum. Vad jag sett av IÖ så är jag rädd för ett uppgradering ljudligt men nedgradering visuellt. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-01-28 13:18

Fast det är inte det rummet som är det som ska byggas om vad jag förstått.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-01-28 13:52

Precis. Vardagsrummet skall bli mer vardagsrum och saneras från hembioprylar. Hembion skall flytta in i ett nytt rum som skall bli totalt hembioanpassat. Mörkt och mysigt med bra akustik är det tänkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-01-29 13:29

ser som sagt fram imot bilder och framsteg gällande ditt lyssningsrum, ska bli roligt att följa både här och på MHB :wink:

Jepp, vore verkligen synd att "förstöra" det där fina vardags rummet med alla dessa Akustiska åtgärder. Det blir sällan bra när man försöker att kombinera dem två.. det blir alltid en kompromiss... :?
antingen ska man ha ett snyggt vardagsrum eller ett bre lyssningrum !

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-01-31 10:08

Jag skall försöka uppdatera med bilder. :)
I morgon är det dags och en person har anmält intresse att komma hit.
På senaste tiden har jag börjat luta åt en custom cinema-lösning. Jag tänker mig 3 x cc-pc2 + 4 x cc-bcy.Bild
Det känns som en bra lösning för mig som skall ha ett dedikerat rum för nästan uteslutande film (ibland musik, men inte så ofta).

Användarvisningsbild
LjudGam

Inläggav LjudGam » 2009-01-31 10:53

Ja, tack! Jag kommer på söndag. Det blir trevligt med en liten Ino träff.
Det kan vara roligt att få skaka hand med konstruktören. :D

Användarvisningsbild
skrotnisse

Inläggav skrotnisse » 2009-01-31 21:15

hassesolo skrev:Det börjar brännas. På söndag är det dags. Om någon är intresserad att komma hit på en fika vid femtiden så säg till så får ni min adress i ett privat meddelande.

Jag är väldigt spänd på vad Ingvar skall komma fram till för byggplan. :)

Jag har skickat ett PM till dig angående Söndag. Vore kul att hälsa på och fika är ju alltid trevligt. :D

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-02-01 00:51

Trevligt att det kommer att par stycken i alla fall. :)

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-02-01 14:28

På grund av ett lite missöde med planets avgångstid så kommer I.Ö. på torsdag i stället. Trist, men ingen större skada skedd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-01 14:36

Ibland blir det fel. :( Speciellt i dessa biljettlösa tiden.

Så blev det till exempel när jag, för att spara lite tid, bestämde mig för att ringa Malmö Aviation (när jag ändå var ute och åkte bil) för att kolla avgångstiden på flyget. Alltså istället för att packa upp de flygtidsuppgifter jag fått via email.

-Jag skall flyga till Umeå på söndag, sa jag. -När går flyget?

-Det till Umeå går 13:40, sa dom.

När jag kom till Bromma sisådär klockan 13, så sa dom dock att planet redan hade gått. :o För det var LANDA det skulle göra klockan 13:40.

:(

De skämdes lite tror jag i varje fall, för jag fick omboka den icke-ombokningsbara biljetten. Så nu blir det på Torsdag istället. Om jag förstod hassesolo rätt så har han inte tid förrän framåt eftermiddagen, så jag är nog ledig några timmar dessförinnan.

Tur man har en så fin liten lapptåpp. Man får väl hänga på faktiskt. :)

Nu återstår hur man skall komma härifrån... Att få skjuts är alltid trevlig, men när man får skjuts av någon som inte har mobiltelefon är det svårt att hejda dem och få skjuts hem också. Taxi eller kompis, vad skall jag välja...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-01 14:48

Du kan spendera morgonen med att konstruera en boombox till maskiningenjörsprogrammet här i Umeå.
Fick just budgeten, 3000kr med bredbandelement, förstärkare och batteri. :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-01 14:55

Kommer inte att hända. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-02-01 14:58

Jag skall försöka komma loss från jobbet vid lunchtid. Ett plus är faktiskt att mannen som håller i själva byggandet förmodligen är här och då kan Ingvar förklara direkt för honom vad som måste göras. :) En bakvägg skall ju sättas upp efter Ingvars specifikationer (jag har förstått att detta ibland görs med inbyggd basabsorbent) och om det blir Custom Cinema (vilket jag tror) så skall ju även framväggen byggas om ganska ordentligt.
Jag längtar redan tills torsdag. :wink:[/url]

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-01 15:53

hassesolo, jag är avundsjuk på dig, längtar till den tid i livet då man kan bygga sin egen hemmabio/-t lyssningsrum.
Avundsjuk men inte missunsam. Men jag börjar fundera på om det inte är själva projektet och byggandet som lockar mest...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-02-01 17:24

Nej, jag skulle vilja att det var klart idag! Jag njuter inte så mycket av byggandet i sig. Jag vill bara ha en grym hembio.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-02 00:28

Har kikat på minhembio nu. Du har ju iaf anläggningen för det... :D
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-02 03:41

hassesolo skrev:Jag skall försöka komma loss från jobbet vid lunchtid. Ett plus är faktiskt att mannen som håller i själva byggandet förmodligen är här och då kan Ingvar förklara direkt för honom vad som måste göras. :) En bakvägg skall ju sättas upp efter Ingvars specifikationer (jag har förstått att detta ibland görs med inbyggd basabsorbent) och om det blir Custom Cinema (vilket jag tror) så skall ju även framväggen byggas om ganska ordentligt.
Jag längtar redan tills torsdag. :wink:

Blir det fika-träff på slutet på torsdag istället, med alla faktisk-
norrlänningar? Eller "alla" var väl att ta i... Norrland är ju lite stort.

Men kanske några? Det skulle vara mycket trevligt. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-02-02 18:34

IngOehman skrev:
hassesolo skrev:Jag skall försöka komma loss från jobbet vid lunchtid. Ett plus är faktiskt att mannen som håller i själva byggandet förmodligen är här och då kan Ingvar förklara direkt för honom vad som måste göras. :) En bakvägg skall ju sättas upp efter Ingvars specifikationer (jag har förstått att detta ibland görs med inbyggd basabsorbent) och om det blir Custom Cinema (vilket jag tror) så skall ju även framväggen byggas om ganska ordentligt.
Jag längtar redan tills torsdag. :wink:

Blir det fika-träff på slutet på torsdag istället, med alla faktisk-
norrlänningar? Eller "alla" var väl att ta i... Norrland är ju lite stort.

Men kanske några? Det skulle vara mycket trevligt. :)

Vh, iö

Vi siktar på det. :)
Enda problemet är att jag kommer hem från en jobbresa till Estocolmo sent på onsdagen så jag kanske inte hinner fixa en "värdig" fika, med jobb och allt. Nu är jag på hotellet (Clarion på söder vid Skanstull). Jag skall ut och ta en öl med brorsan i morgon kväll. Finns det några trevliga ställen på södra delen av Söder?

BildBildBildBildBildBildBildBild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-02 23:10

Jag gillar Akkurat och Oliver Twist.. på andra änden av Götgatan men det är ju bara en liten promenix dit! :)

Få ställen kan mäta sig med dessa två när det gäller utbud av malt i flytande form.

/Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-03 01:28

Annars om ni har lust att ta en "liten" tripp till Bromma plan så ligger där en bar/resturant vid namn " Sorbon "
201 sorters öl (en hel del gött kan jag lova ! ), förhållandevis bra pris och sjukligt starka såser för "den som vågar"...
Testa Nöten !
En nöt doppad i sås som är så vansinnigt start att satan själv får kramper i halsen av den... :twisted:

Riktigt trevligt ställe med lika trevlig personal !

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino