Nu är det dags igen, det kliar i byggartarmen, nu ska det bli stora burkar. Först och främst bygger jag med plånbok och på känsla och hoppas på det bästa. Lådorna blir c:a 325 liter och jag tänker mig en 12", mellan och diskant. Peerless SLS 12" verkar trevlig, men jag har ingen aning om vilka mellan och diskant som är vettiga? Prisbild 500 per mellan och 300 per diskant. Om ni har tips på en 15" som alternativ blir jag också glad.
Hur funkar den här förresten: Philips AD 50600 SQ?
De lär gå djupare i portad låda än vad 12 tummaren skulle göra, om man nu satte en sån i en portad låda men det tycker jag inte man ska göra. Qts-värdet gör att lådan blir jättestor, större än för 15 tummaren.
Jag delar lådan så blir det bättre, separat kammare för mellan, jag hade tänkt köra med mellan med egen plastlåda, men det finns ingen sån som går ner fullt till 200Hz (där tangbanden bryter), därför blir det ett rejälare mellanelement och således behövs en egen låda på lagom storlek.
Ska du dela passivt? Det där är subelement mer än baselement. Det går nog på något sätt men det kommer bli svårt att få till ett filter för dom. De låter inte vackert högre upp i frekvens.
Jag kör ett par W8Q i varsinn 85 liters låda stämda till ca. 24 Hz. Mycket nöjd, men det är ju när de körs som subbar under 80 Hz. Starkt kan de spela och riktigt djupt också.
Kika i demoversionen av Basta! hur elementet reagerar på komponenter så lågt ned i frekvens. Mata in elementparametrarna från den sidan men när du kommer till Le eller Induktans får du själv matcha upp kurvan i Basta! med databladets genom att justera Le. Det uppgivna värdet av TB är inte användbart.
Värdet Le styr hur impedansen stiger med frekvens. Notera att värdet når ca. 8 Ohm vid 100 Hz och 25 Ohm vid 1 KHz.
Jag får en hyfsad kurva om jag delar vid runt 100Hz med 12dB. Sen låter jag en 6.5":a spela resten.
En bättre lösning hade sannolikt varit min första tanke, en 12" eller 15" Peerlessbas och "normal" delning, men jag är en känslosam person och Citroënfantast, då gör man inte alltid de bästa valen
Om jag simulerar Tangbanden i Basta, får jag en bra (tror jag) kurva under 100Hz med en låda på c:a 100 liter utan room gain, med room gain blir det lagom med ca 160 liter, hur vet jag vilket som passar mig? Eller hur räknar jag ut room gain?