Mycke bas små lådor...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Mycke bas små lådor...

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 14:10

En hel del prat om att baslådor är för stora.. alla vill ha små lådor som spelar hur mycket bas som helst..
detta är inte genomförbart på annat sätt än genom Linkwits transform, Ace-bass elelr liknande tekniker.. Servostyrning tex.. kräver mycket effekt och en hel del trixande.

annat än det finns det tyvär inte så mycket att göra om man vill ha kvalitativ bas..
Isobarik är ett annat alternativ men för seriösa byggen får man nog acceptera en lådvolym på 50 liter iaf. dyrt blir det också eftersom man måste använda två basar.. räknar man sen att man kunde fått två baslådor för samma pris så blir isobarik fyra gånger så dyrt.

Så kan ni inte stå ut med stora lådor så är det pengar som behövs.

det är iaf min åsikt.. kan inte förstå varför det ska vara så jobbigt med stora lådor.. har man intresse för hifi så får man väl acceptera följderna.. 8) :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 14:14

Ja, allt beror ju på vad man optimerar mot. Så bra bas som möjligt för pengarna. Eller för utrymmet. När man är ung har man utrymme (nåja) men inte pengar. När man blir äldre har man pengar (nåja) men inget utrymme pga alla ungar.

Eller? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 14:18

man borde väl vilja optimera mot bra bas? liksom ingen vits att ha en baslåda som bara står och bumlar utan att varken ge "precision" eller djupbas..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 14:18

ja alltså det är väl inget fel att gå den dyra vägen men då ska man ju vara medveten om det också..
finns ju inga genvägar till bra bas ur små lådor..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 14:23

Kraniet skrev:man borde väl vilja optimera mot bra bas? liksom ingen vits att ha en baslåda som bara står och bumlar utan att varken ge "precision" eller djupbas..

Jo, men isf skulle man sluta med 64 st 15" basar i 32 isobariklådor á 100 liter som tar upp halva rummet. Det finns andra kriterier än ljudkvaliteten. Det handlar om att hitta balans mellan ljudkvalitet, pris och storlek. Den balansen är olika för olika personer, även balnd de som strävar efter "bästa möjliga ljud". Och tur är väl det. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-23 14:25

Kraniet skrev:finns ju inga genvägar till bra bas ur små lådor..

http://www.svt.se/drama/nile/sounds/barbro6.au :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 14:29

ja nu behöver man ju inte gå till överdrift (NN någon?? :wink: ) men däremot finns det ju vissa fysikaliska gränser som inte gärna bryts så lätt..

om man nu har problem med högtalarlådor som fyller ut vardagsrummet varför inte designa dom för att passa? platta breda lådor längst väggarna behöver tex inte inkräta på rummet speciellt nämnvärt..

nej fram för ordentliga lådvolymer! 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-10-23 14:53

Kraniet skrev:ja nu behöver man ju inte gå till överdrift (NN någon?? :wink: ) men däremot finns det ju vissa fysikaliska gränser som inte gärna bryts så lätt..

om man nu har problem med högtalarlådor som fyller ut vardagsrummet varför inte designa dom för att passa? platta breda lådor längst väggarna behöver tex inte inkräta på rummet speciellt nämnvärt..

nej fram för ordentliga lådvolymer! 8)

hehe du har så rätt men ju fler baslådor man har desto mindre dist...säg att man vill ha 4st, skulle din tjej tillåta 4st 200l lådor i vardagsrummet? 4st 20-30l kanske skulle gå för mig därför jag frågar i den andra tråden, men tydligen är det omöjligt :(

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 16:00

frågan man bör ställa sig är kanske tillåter ens tjej att man håller på med sin största passion (efter henne då..)..
jag menar jag har inte så många andra intressen än hifi, film, rollspel och datorer där hifi och film är mest dominant.
nu behöver man kanske inte fyra 200 liters lådor.. som sagt behöver man inte gå till överdrift heller..
öhmans x moduler är på 90 liter knappast speciellt överdrivet stora lådor och bra bas (gissar jag har ju inte lyssnat på dom själv)..

100 liter är väl nästan en slags riktlinje där optimalt förhållande mellan storlek och prestanda råder om du frågar mig.. det är inte brutalt stora lådor men tillräcklig volym för bra bas..
bygger man dom platta och breda kan du ställa dom längs väggen och få dom rätt osynliga med lite fantasi och kreativitet..

sen att det kanske kan vara lite strider om hur vardagsrum ska se ut det förstår jag mycket väl men det måste väl finnas nån dialog?
kanske vore en bra affärs idé WAF-konsult.. 8)

sen som sagt finns det ju alternativ men de kostar ju pengar som sagt.. jag sparar hellre lite slantar och spenderar dom på tjejen.. tycker de borde uppskatta det mer också.. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 16:04

så portföljer, pelare, bord är tips på lådformer.. vem har sagt att det måste vara en stor kvadratisk klump som står mitt i rummet?

köp högtalare som optimerats för att stå nära bakväggen och inte kräver mycket akustikreglering.

jag vill inte ha en stor koloss som måste stå minst två meter från alla angränsande ytor heller.. men det finns andra sätt..

håller faktiskt på och utvecklar den idén lite.. fick lite inspiration från mitt "carlsson"(inspirerade)-bygge 8)
måste lära mig solidworks bara så jag kan CADa fram en bild åt er.. :)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-10-23 18:43

Ja har 4st 120l baslådor....min flickvän klagar inte :D , hon gillar dock ljudet 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-10-25 04:32

Kan man inte bygga in dem i rummet så de inte syns ? T ex använda en hel kortvägg på t ex (BxH) 4 x 2,4 m och bygga en "falsk" vägg t ex 20 cm från den ursprungliga väggen och utnyttja utrymmet som baslåda ? Om man sen behandlar och målar den nya väggen är ju "baslådan" osynlig.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-10-25 06:23

i skrev:Kan man inte bygga in dem i rummet så de inte syns ? T ex använda en hel kortvägg på t ex (BxH) 4 x 2,4 m och bygga en "falsk" vägg t ex 20 cm från den ursprungliga väggen och utnyttja utrymmet som baslåda ? Om man sen behandlar och målar den nya väggen är ju "baslådan" osynlig.

inge jobbigt va?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-10-25 06:52

Haakan_W skrev:
i skrev:Kan man inte bygga in dem i rummet så de inte syns ? T ex använda en hel kortvägg på t ex (BxH) 4 x 2,4 m och bygga en "falsk" vägg t ex 20 cm från den ursprungliga väggen och utnyttja utrymmet som baslåda ? Om man sen behandlar och målar den nya väggen är ju "baslådan" osynlig.

inge jobbigt va?

:D Det kostar att ligga på topp ! 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 09:57

Tag upp hål i väggen på lämliga ställen och montera högtalran direkt i hålet. Baksidan på elementen hamnar nu ute på gården och spelar i "det fria". Funkar inte med vilka element som helst, men det finns bilbasar för "open air" av hög kvalitet som borde passa bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till DIY-forum