Det enda blindtestet som skulle A*ccepteras är...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Det enda blindtestet som skulle A*ccepteras är...

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 13:27

Hej!

Det enda blindtestet som skulle A*ccepteras är dubbelt blindtest där det ibland de olika
esoteriska hifikablarna introduceras moment som bör höras skillnad på, ex eq el liknande!

Då blir det inte bara det att anti-esoteriska expertpanelen faktiskt.se hörde skillnad,
o därmed ej kunnat ha Necebo:at sig igenom hela testet, utan även det att esoteriska
guldöronen ju inte hörde skillnad på någonting alls (i.o.f.s stressrelaterat, men ändå ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-25 13:58

Mja, på ett sätt smart. Men säg nu att jag skulle vara en tekniknörd (nää..) som vill maska med att jag i själva verket hör kabeldisten. Då är det väl ingen konst att skilja den från en trevlig linjär eq och svara så jag lurar alla.

Nej, enda sättet är att låta de som säger sig höra skillnad visa det i ett test som godkänts av de som inte tror på det. Att en skeptiker lyssnar övertygar ingen, lika lite som att en kabelövertygad sätter upp ett test utan kontrollerad blindhet.

Fast, förstås, jag skulle nog bli övertygad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-25 14:42

Javisst,
fast med en digital eq så behöver inte den tillförda ändringen vara särskilt linjär.
Fast ingen av grupperna bör få veta att det är kablar man skall testa.
En klapp på axel och en kopp kaffe till den som har flesta rätt, kanske är en morot nog så stor?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 19:37

Hej!

Förklarade lite otydligt! Lyssningspanelen ska bestå av både skeptiker samt sympatisörer utav
esoteriska hifikablar! Man varvar esoterisk hifikabel #1, #2 o "EKK" med varandra men då o då
manipuleras signalen (medels esoterisk hifikabel #1 el #2 el EKK) med ngt subtilt van lyssnare kunna höra!
Sååå när skeptikerna, som lyssnar prestigelöst och därmed kan höra det subtila, bevisar sig vara
dugliga lyssnare som ej kan höra skillnaden på dyyr resp billig hifikabel samtidigt som sympatisörerna,
ju så illa tvungna att gissa hej vilt mest hela tiden, visat sig vara hmmmindre dugliga lyssnare komma
härmed slutligen sanningen fram, bra vA* 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-25 20:14

Audiomanikern skrev:Hej!

Förklarade lite otydligt! Lyssningspanelen ska bestå av både skeptiker samt sympatisörer utav
esoteriska hifikablar! Man varvar esoterisk hifikabel #1, #2 o "EKK" med varandra men då o då
manipuleras signalen (medels esoterisk hifikabel #1 el #2 el EKK) med ngt subtilt van lyssnare kunna höra!
Sååå när skeptikerna, som lyssnar prestigelöst och därmed kan höra det subtila, bevisar sig vara
dugliga lyssnare som ej kan höra skillnaden på dyyr resp billig hifikabel samtidigt som sympatisörerna,
ju så illa tvungna att gissa hej vilt mest hela tiden, visat sig vara hmmmindre dugliga lyssnare komma
härmed slutligen sanningen fram, bra vA* 8)!

Mvh A*

Ah, du ville visa att vi tekniknördar har bättre guldöron. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-25 20:54

Audiomanikern skrev:Sååå när skeptikerna, som lyssnar prestigelöst och därmed kan höra det subtila,...Mvh A*
Ja jösses. Alla vi andra sitter där och bara tänker på vad andra skall säga om oss, vad skall dom tro, vad jag skall säga för fina ord om denhär dyra kabeln...

:roll:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Återgå till Generellt om hifi