18dB Bessel eller Butterworth?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-15 18:57

-Martin- skrev:
Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Om man har möjlighet att mäta, vilket man kan göra med Basta! så är det bra.

Nej det kan man inte. Om man skaffar Sirp däremot kan man göra det och importera kurvorna till Basta!.

Appropå Basta Svante: Kommer man få ta del av uppdateringar av Basta som rör "grundversionen" även om man inte köpt den senaste featuren?

Basta! har precis börjat ett nytt uppdateringståg. Har man köpt den nyligen så har man en ganska lång tid framöver fria uppdateringar.

Sirp är ett separat program för mätning, och det gäller samma (men separata) regler för det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-15 18:59

perstromgren skrev:
platon1980 skrev:Jag börjar nu bli övertygad om att jag har alldeles för bristfälliga kunskaper samt krav vad det gäller högtalare. Jag har alltid levt i tron att jag kan avgöra om en högtalare låter bra eller inte, men jag undrar hur jag/ni jämför. Om den perfekta högtalaren låter 100% bra är jag nöjd om mina egna låter 90%. När är ni nöjda? Tror ni att jag kan konstruera en högtalare som når upp till 90%, eller hamnar alla normala hemmabyggen med filter från tabeller och "ok" lådstorlek och element endast på 40%?

Nu finns det ju inte en sådan skala som brahet i procent av perfekt, men om jag, som själv inte konstruerar men har hängt med snubbarna här ett tag, skulle spekulera, så tror jag mer på 40 än 90 procent. Tyvärr.

Ja, fast det är ju roligt att bygga högtalare också. Och så ska man inte underskatta all den ljuva placebo man kan få med hembyggda högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-15 19:03

Nu bygger jag ju inte högtalare för Hifi, utan för mina egna behov, att det ska låta som jag vill och glädjen i att ha byggt något själv som dessutom låter bättre (sannolikt) än allt (inom 10k) som jag hittade på Lefflers. Vill jag ha Hifi köper jag ett par Pi-60, eftersom det enligt viss majoritet ska vara det bästa, när man mäter. Hur de låter är subjektivt, om vi talar personligt och inte Hifi.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-15 19:06

platon1980 skrev:Nu bygger jag ju inte högtalare för Hifi, utan för mina egna behov, att det ska låta som jag vill och glädjen i att ha byggt något själv som dessutom låter bättre (sannolikt) än allt (inom 10k) som jag hittade på Lefflers. Vill jag ha Hifi köper jag ett par Pi-60, eftersom det enligt viss majoritet ska vara det bästa, när man mäter. Hur de låter är subjektivt, om vi talar personligt och inte Hifi.

Ja, bygg det du orkar helt enkelt. Vi talar bara om hur det blir. Låt inte det ta kål på byggarglädjen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 19:21

platon1980 skrev:Nu bygger jag ju inte högtalare för Hifi, utan för mina egna behov, att det ska låta som jag vill och glädjen i att ha byggt något själv som dessutom låter bättre (sannolikt) än allt (inom 10k) som jag hittade på Lefflers. Vill jag ha Hifi köper jag ett par Pi-60, eftersom det enligt viss majoritet ska vara det bästa, när man mäter. Hur de låter är subjektivt, om vi talar personligt och inte Hifi.

Nog tror jag lefflers säljer hifi :wink:
Tips: Har du tittat in på dr krupps hemsida (om den nu finns kvar). Där kanske du får svaren du söker??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-15 19:51

Naqref™ skrev:
jonasp skrev:Skilj även på akustiska frekvensgång och den elektriska. Det är den akustiska filterfunktionen som avgör hur integrationen blir, inte den elektriska.

Mja det där var väl inte riktigt sant. Det är den akustiska plus den elektriska frekvens och fasgång som avgör hur bra integrationen blir. ;)

/ae, leg BW

Med akustisk frekvensgång menade jag element + filter, om det var oklart. Givetvis måste fasgången räknas in.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-01-15 21:36

Om man vill bygga själv och vill att slut resultatet skall bli bra, om man inte är jätte duktig på detta med att konstruera högtalare. Så rekommenderar jag att man bygger efter någon bra ritning. Då har man ju faktiskt byggt dom själv och kan vara stolt över det. Medans några andra duktiga har gjort grov jobbet att konstruera den, så slipper man den långa och komplicerade vägen (som även kan bli dyr, om man köper på sig grejor som inte passar ihop).

//Michael
en som haft dåliga egna högtalare, som nu byggt efter ritning och kan njuta av musiken

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 21:53

Mich skrev:Om man vill bygga själv och vill att slut resultatet skall bli bra, om man inte är jätte duktig på detta med att konstruera högtalare. Så rekommenderar jag att man bygger efter någon bra ritning. Då har man ju faktiskt byggt dom själv och kan vara stolt över det. Medans några andra duktiga har gjort grov jobbet att konstruera den, så slipper man den långa och komplicerade vägen (som även kan bli dyr, om man köper på sig grejor som inte passar ihop).

//Michael
en som haft dåliga egna högtalare, som nu byggt efter ritning och kan njuta av musiken

Håller med Mich, min egen erfarenhet är att:
Trots en gammal elektronik ingejörsutbildning i ryggen tog det mig 7 år innan jag kunde konstruera och bygga en högtalare som jag själv var nöjd med.
Men jag har ju haft ganska trevligt under resan å andra sidan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-15 22:23

Det är ju konstruerandet som är det roliga, och att se resultatet av det man konstruerar. Det däremellan som att såga och montera ihop kan ju ibland vara lite träligt som man säger här i trakten.

Inte tror jag att problemet ligger i man inte kan med hörseln avgöra om en högtalare är bra eller inte utan att man initialt tror att det är enkelt att konstruera högtalare.
Håller fullständigt med. Att avgöra vad som är bra är svårt att göra baklänges! Dvs att braiga det som man avgör.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-15 22:26

Som sagt, mina krav är förmodligen lägre än de flestas här på forumet, men om jag jämför mina nuvarande lådor med vänners köpta lådor och i butiker är jag mycket nöjd. Visst, inte samma rum, stärkare o.s.v. Om det inte blir bra går det faktiskt fint att lägga på en ny baffel, justera innehållet i lådan, byta element och filter (i värsta fall efter en ritning) och få det bra. Då får jag i alla fall behålla lådan :)

Att påstå att det finns någon allmän placeboeffekt avseende hemmabyggen verkar märkligt. Jag har byggt flera lådor som låtit skit, men också ett par som låter bra. Gäller placeboeffekten Ino's grejer också, som ju faktiskt är hemmabyggen, dock av en erfaren konstruktör? Pioneer är också ett företag med erfarenhet, men mitt hemmabiosystem låter sämre än min klockradio. Pip låter himla bra, men det kanske var placebo då jag läst om högtalaren innan jag lyssnade på den.

Jag väljer högtalare som jag väljer bil, på ren känsla, inga mätningar, men så kör jag också Citroenpadda.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 22:37

platon1980 skrev:Som sagt, mina krav är förmodligen lägre än de flestas här på forumet, men om jag jämför mina nuvarande lådor med vänners köpta lådor och i butiker är jag mycket nöjd. Visst, inte samma rum, stärkare o.s.v. Om det inte blir bra går det faktiskt fint att lägga på en ny baffel, justera innehållet i lådan, byta element och filter (i värsta fall efter en ritning) och få det bra. Då får jag i alla fall behålla lådan :)

Att påstå att det finns någon allmän placeboeffekt avseende hemmabyggen verkar märkligt. Jag har byggt flera lådor som låtit skit, men också ett par som låter bra. Gäller placeboeffekten Ino's grejer också, som ju faktiskt är hemmabyggen, dock av en erfaren konstruktör? Pioneer är också ett företag med erfarenhet, men mitt hemmabiosystem låter sämre än min klockradio. Pip låter himla bra, men det kanske var placebo då jag läst om högtalaren innan jag lyssnade på den.

Jag väljer högtalare som jag väljer bil, på ren känsla, inga mätningar, men så kör jag också Citroenpadda.

Jag lägger märke till att du kan de värdeladdade orden - placebo, ino och mätningar :lol:

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-15 22:52

:wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-15 23:08

platon1980 skrev:Att påstå att det finns någon allmän placeboeffekt avseende hemmabyggen verkar märkligt. Jag har byggt flera lådor som låtit skit, men också ett par som låter bra.

Ja, placebo är ju personlig. Jag har själv byggt saker som jag har haft mycket glädje av min egen placebo. Det var i mina unga dagar, då lät allt bra för att jag inte hade hört nåt bättre. Och det var billigt också :)

platon1980 skrev:Gäller placeboeffekten Ino's grejer också, som ju faktiskt är hemmabyggen, dock av en erfaren konstruktör?

Absolut. Den gäller alla system.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-16 07:59

"Placeboeffekten" kan ju faktiskt uppstå även nu, när du/ni är erfarna konstruktörer, för nu är allt gjort efter konstens alla regler, lådorna mäter rätt och impendans hit och dit har kompenserats m.m. Det ska låta bra nu.
Ibland kan man ha tur också :wink:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-01-16 08:31

skrutten skrev:
platon1980 skrev:Som sagt, mina krav är förmodligen lägre än de flestas här på forumet, men om jag jämför mina nuvarande lådor med vänners köpta lådor och i butiker är jag mycket nöjd. Visst, inte samma rum, stärkare o.s.v. Om det inte blir bra går det faktiskt fint att lägga på en ny baffel, justera innehållet i lådan, byta element och filter (i värsta fall efter en ritning) och få det bra. Då får jag i alla fall behålla lådan :)

Jag lägger märke till att du kan de värdeladdade orden - placebo, ino och mätningar :lol:

För att inte tala om blindtest och kablar... :D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-01-16 08:37

platon1980 skrev:Jag börjar nu bli övertygad om att jag har alldeles för bristfälliga kunskaper samt krav vad det gäller högtalare. Jag har alltid levt i tron att jag kan avgöra om en högtalare låter bra eller inte, men jag undrar hur jag/ni jämför. Om den perfekta högtalaren låter 100% bra är jag nöjd om mina egna låter 90%. När är ni nöjda? Tror ni att jag kan konstruera en högtalare som når upp till 90%, eller hamnar alla normala hemmabyggen med filter från tabeller och "ok" lådstorlek och element endast på 40%?

Nej bygg för sjutton! Det lär man sig massor på (säger jag som knappt kommit igenom första prototypen än...) Och fortsätt läs allt som du kommer över. Det gör jag. Sedan krävs det en del investeringar i mätutrustning. Där får man väl sätta gränsen vid någon rimlig nivå. Man behöver ju inte köpa den dyraste mätmiken osv..

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-01-16 08:40

Svante skrev:
-Martin- skrev:
Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Om man har möjlighet att mäta, vilket man kan göra med Basta! så är det bra.

Nej det kan man inte. Om man skaffar Sirp däremot kan man göra det och importera kurvorna till Basta!.

Appropå Basta Svante: Kommer man få ta del av uppdateringar av Basta som rör "grundversionen" även om man inte köpt den senaste featuren?

Basta! har precis börjat ett nytt uppdateringståg. Har man köpt den nyligen så har man en ganska lång tid framöver fria uppdateringar.

Svaret är alltså nej(?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-16 08:45

-Martin- skrev:Sedan krävs det en del investeringar i mätutrustning. Där får man väl sätta gränsen vid någon rimlig nivå. Man behöver ju inte köpa den dyraste mätmiken osv..

Ja, fast det är ju inte så mycket som behövs när man börjar. Dator med ljudkort har de flesta. Det som behövs är en mikrofon. Har man tid så kan man hitta byggbeskrivningar på nätet på riktigt billiga saker. Under hundralappen, tror jag. Att man inte "kan" är en annan ursäkt som inte heller håller, det är bara att prova lite och slänga upp mätningarna tillsammans med en beskrivning på vad man gjort på ett forum så får man massor med feedback.

Det finns helt enkelt ingen ursäkt idag att inte börja mäta.

Sen kan förstås en mätutrustning bli nästan hur dyr som helst, men det är liksom inte där man ska börja.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-16 08:48

-Martin- skrev:
Svante skrev:
-Martin- skrev:
Svante skrev:

Svaret är alltså nej(?)

För Basta! version 1 är svaret nej. Är det det du menar med grundversionen?
För Basta! version 2 är svaret ja.

http://user.faktiskt.io/svante/basta/update_policy.htm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-16 10:46

platon1980 skrev:"Placeboeffekten" kan ju faktiskt uppstå även nu, när du/ni är erfarna konstruktörer, för nu är allt gjort efter konstens alla regler, lådorna mäter rätt och impendans hit och dit har kompenserats m.m. Det ska låta bra nu.
Ibland kan man ha tur också :wink:

Det är därför man ska skaffa en pålitlig referensgrupp som får lyssna med mer kritiska öron och fälla utslaget. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-16 14:26

Man kanske kan anlita en opartisk "Idoljury" för att minska de jävsituationer som annars kan uppstå 8)

Dator och ljudkort har jag absolut, är det vettigt att köpa en mikrofon avsedd för mätning eller funkar en vanlig ADK-A51 (som jag har två av)?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-16 14:38

platon1980 skrev: funkar en vanlig ADK-A51 (som jag har två av)?

Nej. Det är en kardioidmikrofon, och dessutom stormembran.

Du bör ha en rundtagande elektret- eller kondensatormikorfon. För de höga frekvenserna är det en fördel om den är liten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-16 15:12

platon1980 skrev: Jag väljer högtalare som jag väljer bil, på ren känsla, inga mätningar, men så kör jag också Citroenpadda.

Yees! My kind of guy! :D

Men jag väljer ju Citroën just för de tekniska finesserna, känslan kommer som ett brev på posten när man sedan kör den. 8)

Jag har sett att Svante slår sina lovar runt märket också, det verkar ha en magisk dragningskraft på tekniker ....
:lol: :lol: :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-16 15:21

Svante skrev:Du bör ha en rundtagande elektret- eller kondensatormikorfon. För de höga frekvenserna är det en fördel om den är liten.

Electret räcker långt (utom vid distmätningar vid högre ljudnivåer). Gärna en 1/4" kapsel. Typ Panasonics. Tror Erik_Johansson har en del över för den som behöver. Sedan behövs ett 6mm-rör att sätta den i (finns snygga mässingsdito på Clas i sjön) plus en lagom lång kabel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till DIY-forum