"Här testar vi mer eller mindre billiga ljudkorts"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

"Här testar vi mer eller mindre billiga ljudkorts"

Inläggav Naqref » 2009-01-16 16:36

Som trådämnet säger så kanske det vore lämpligt med en tråd av en massa ljudkort som är mer eller mindre billiga.

Om ni vill lägga upp egna mätresultat så ange märke, pris och inköpsställe. Vidare är det trevligt om ni anger vilket Operativsystem ni har och vilka inställningar som är gjorda.

Bilder på mätresultatet är bra men bara som ett komplement till skriven text om resultatet. Bilder har en tendens att försvinna ibland.

Lämpligt mätprogram är RMAA som finns att hämta här:
http://audio.rightmark.org/

Let the tests begin.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-16 17:56

Köpte ett billigt (159kr) ljudkort på Kjell & Com (artnummer 31624):
http://www.kjell.com/?item=31624&path=9 ... ,110000000

Bild

Testar det på min 4 år gamla bärbara. Athlon 1.4GHz. XP-home swe, SP-3.
I kontrollpanelen -> Egenskaper för ljud och ljudenheter -> Högtalarinställningar -> Avancerat så har Windows valt alternativet Stereohögtalare för bordsdator.

Eftersom det var problem med RMAA och ställa in nivåerna för loopbacktest så använde jag just-MLS (som är ett mätprogram som ingår som en del av Lsp-CAD). Ljudkortet går i 16 bitar och 48kHz sample rate.
Okalibrerat test gav följande resultat:

Bild
-3dB finns vid ungefär 20Hz och 20kHz med snygg tonkurva därimellan.

Kan användas som det är för mätningar av frekvensgång för högtalare om man tar hänsyn till fallet i ytterområdena.

Tar man och kör med Just-Mls kalibreringsfunktion så får man följande resultat:
Bild

Ingen stor nivåavvikelse inom 20-20kHz. Mycket mindre än vad högtalare presterar. Fullt godkänt m a o om man kör med mätprogram med kalibreringsfunktion. :D

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-16 18:48

Det där var intressant.

Nu är jag helt rudis på det här men vad krävs då i form av övrig hårdvara för att kunna göra tex en vanlig frekvensresponsmätning? Jag antar att man kan använda tex Svantes "Tombstone" som mjukvara, men vilken mikrofon passar ihop med den där mackpären för ovanstående ändamål?

Inser att frågorna kanske bäst gör sig i en annan mer frågebetonad tråd, men jag blir liksom lite nyfiken...

MVH
/g

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-16 19:50

nu var det ett tag sedan jag körde justmls, men visst kan man köra i 2ch-mode och då kompenseras allt man kopplar in i realtid, man slipper kalibreringsfiler och annat?

distmätningar och belastningsegenskaper på ljudkortet vore oxå önskvärda
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-16 20:07

Använd nu RMAA pojkar
Mitt sämsta "ljudkort" Behringer UCA200
Följde med en mixer jag köpte för ett par år sedan.
Dator AMD Athlon 64x2 4200+

RightMark Audio Analyzer test report
Testing device USB Audio CODEC
Sampling mode 16-bit, 44 kHz
Interface MME
Testing chain External loopback (line-out - line-in)
RMAA Version 6.2.1

20 Hz - 20 kHz filter ON
Normalize amplitude OFF
Level change -1.4 dB / -1.4 dB
Mono mode OFF
Calibration singal, Hz 1000
Polarity correct/correct

Summary
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB +0.10, -0.08 Very good
Noise level, dB (A) -87.4 Good
Dynamic range, dB (A) 89.2 Good
THD, % 0.141 Average
THD + Noise, dB (A) -54.9 Poor
IMD + Noise, % 0.213 Average
Stereo crosstalk, dB -87.2 Excellent
IMD at 10 kHz, % 0.089 Good
General performance Good
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-16 20:22

celef skrev:nu var det ett tag sedan jag körde justmls, men visst kan man köra i 2ch-mode och då kompenseras allt man kopplar in i realtid, man slipper kalibreringsfiler och annat?

Funkar inte med ovanstående kort då det bara har mono-ingång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-16 20:29

Naqref™ skrev:
Funkar inte med ovanstående kort då det bara har mono-ingång.

8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-16 21:36

ska testa mitt esi juli@ sen, det ska iaf vara halvbra. har tyvärr inga balanserade kablar så den sidan kan jag inte testa.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-16 22:20

kan inte någon skriva en enkel instruktion hur man använder rmaa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-01-17 00:07

http://www.fixup.net/products/benchmark ... it1644.htm

Ser dock inte kurvorna mer, men de kanske finns att hämta ändå.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-17 00:09

Här finns några fler kort testade med RMAA

M-Audio Transit USB,
M-Audio FireWire Audiophile och
E-MU 0404 USB 2.0

http://www.amb.org/rmaa/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-17 01:28

wow

Jag jämförde nyss mitt inbyggda ljudkort i laptopen (Dell Inspiron 1520, något HDA Intel tjohejsan) mot mitt M-Audio Audiophile USB, snacka om skillnad. 8O

Notera att detta är med en stereokabel (teletyp, 6.3mm) från headphone out till vänster line in på Audiophile då jag inte har några andra kablar för tillfället. Alltså är det bättre än vad som visas... crosstalk är helt fel också i och med att jag körde testet i mono.

http://www.drivehq.com/folder/p5261079/1274650212.aspx

Den länken fungerar bara i 20 minuter dock. Har PM:at admin här om att skapa en home-mapp på servern för mitt ftp-konto men inte fått svar...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-17 06:08

M-Audio Mobilpre USB, loopbackad med en tiometers lakritskabel! :P

Bild

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-17 10:51

allright här kommer lite mätresultat, jag bara installerade programmet och sen nyaste drivrutinerna för kortet som för övrigt är ett esi juli@, kostar väl 1300 eller nåt på jam.se eller heter det jamshop. använder lakrits, obal.

normalize amplitude är PÅ, ska den vara det? kan dra ett nytt test sen efter med normalize på off. det blev typ samma med den där ställd på off förrutom att noise peak value peak blev lika på båda kanlerna (dBFS -81.9)
44.1-16bit

freq responce multitone 40hz-15khz - +0.03, -0.03 dB
freq responce multitone 20-20k - +0.03, -0.13
noise level rms dBA - -96.5
noise rms dB - -94.5
peak value dBFS - -81.9
dynamic range dBA - 96.4
THD% - 0.0006
THD+noise % - 0.004, (0.003 A)
IM+noise % - 0.005 (0.004 A) (alltid under 0.005, 5,10,15KHz)
stereo crosstalk dB - 97.7
freq responce swept sine dB 40-15k - +0.03, -0.02
20-20k - +0.03, -0.03

vilka kurvor är intressanta?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

ska dra upp en 24-192 mätning också

filter 20-20khz @ 16bit 44.1/48 dom andra tog jag bort filtret på
normalize OFF, sen för dom som är intresserade så ser man ljudkortets interface, jävligt smidigt faktiskt. man kan dra "sladdar" från alla punkter oxh på så sätt rerouta ljudet lite som man vill internt i kortet.

Bild

24bit 192kHz mätningar.
vill ni ha mer/andra kurvor så får ni säga till. säg även till om det ska vara med filter och dylikt. har jag lagt in för mycket så säg till så tar jag bort det som ni inte behöver.

Bild
Bild
Bild
Bild
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-17 11:15

housemicke skrev:vill ni ha mer/andra kurvor så får ni säga till. säg även till om det ska vara med filter och dylikt. har jag lagt in för mycket så säg till så tar jag bort det som ni inte behöver.

Det vore ju bra om man kunde avläsa skalor och värden på båda axlarna.
Angående frekvensgång så kunde det väl vara intressant att köra den utan filtrering?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-17 11:22

paa skrev:
housemicke skrev:vill ni ha mer/andra kurvor så får ni säga till. säg även till om det ska vara med filter och dylikt. har jag lagt in för mycket så säg till så tar jag bort det som ni inte behöver.

Det vore ju bra om man kunde avläsa skalor och värden på båda axlarna.
Angående frekvensgång så kunde det väl vara intressant att köra den utan filtrering?

Ja!

Ett tips när ni gör skärmdumpar: Tryck på den högra alt-knappen ("Alt Gr") samtidigt med Printscreen-knappen. Då kopierar man bara det valda fönstret. Det blir då dels mycket lättare att hålla sig till de stipulerade max 800 pixlarnas bredd, dels behöver man inte klippa bort bakgrund osv.

En synpunkt på mätningar av brusgolv: Man MÅSTE ange antal FFT-punkter, annars går det inte att jämföra mätningar med varandra. Det är ju så att brusgolvet hamnar 3 dB lägre for varje fördubbling av antalet FFT-punkter. Mäter man med 16384 punkter så hamnar brusgolvet alltså 12 dB under en mätning med 1024 punkter med i övrigt identisk uppställning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-17 11:25

KarlXII skrev:M-Audio Mobilpre USB, loopbackad med en tiometers lakritskabel! :P

Bild

Den där "knycken" vid 7000 Hz ser väldigt konstig ut. Du kom inte åt volymkontrollen eller nåt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-17 11:29

Svante skrev:

Den där "knycken" vid 7000 Hz ser väldigt konstig ut. Du kom inte åt volymkontrollen eller nåt?

Nej, den var dessutom repeterbar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-17 11:36

KarlXII skrev:
Svante skrev:

Sjukt... Det var inte så att någon av kanalerna var överstyrd analogt före A/Dn? Kan du mäta vid, säg 10 dB lägre nivå?

Kurvan ligger vid 0 dB och där brukar det vara väldigt nära överstyrning. Samtidigt så verkar inte Tombstone ha detekterat överstyrning, vilket förbryllar mig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-17 11:49

Det där kortet verkar ju bra. Det är lite 50Hz brum med, varfrån kommer det?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-17 11:52

phon skrev:

Synd bara att det är ett PCI-kort.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-17 11:58

Svante skrev:
KarlXII skrev:
Svante skrev:

Sjukt... Det var inte så att någon av kanalerna var överstyrd analogt före A/Dn? Kan du mäta vid, säg 10 dB lägre nivå?

Kurvan ligger vid 0 dB och där brukar det vara väldigt nära överstyrning. Samtidigt så verkar inte Tombstone ha detekterat överstyrning, vilket förbryllar mig.

Jag har flyttat kurvan uppåt manuellt.
Ska köra en gång till, och använda en annan kabel. :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-17 12:14

phon skrev:

jag vet faktiskt inte men jag skulle tippa på datorn eller skärmen, det verkar vara en 25 dB peak sisådär, man ser den tydligt när man kör kalibreringen. kolla här http://user.faktiskt.io/housemicke/IM-fromhell.JPG

allt utom datorn är avstängt nu och ändå får jag nån sorts störning vid 27k och 50Hz, hur får jag bort det?

det går inte att ställa FFT-size, det finns bara default.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-17 12:23

Man verkar kunna lattja runt med nivåer och latency och skräddarsy den kurva man vill ha. :?

Här är en kurva med lägre nivå och latency. Det går att få den i princip spikrak på ännu lägre nivåer. Det där guppet vid 7kHz är borta iaf.

Bild

Såhär blir det i RMAA:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-17 12:23

housemicke skrev:det går inte att ställa FFT-size, det finns bara default.

Ok, då är det faktiskt så att de mätningarna bara är jämförbara med mätningar gjorda med precis samma program.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-17 12:26

KarlXII skrev:Här är en kurva med lägre nivå och latency. Det går att få den i princip spikrak på ännu lägre nivåer. Det där guppet vid 7kHz är borta iaf.

Bild

Ja titta! Då var det nog överstyrt nånstans i den första mätningen.

Lustigt det där hur man kan lära sig att känna igen olika saker på kurv"formen". Vissa former ser riktiga ut, andra tyder på mätfel. Det här var en av dem.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-17 12:31

Sirp misslyckas jag med som vanligt. :oops:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-17 13:10

KarlXII skrev:Sirp misslyckas jag med som vanligt. :oops:

Nä, det där är väl inte misslyckat. Dra lite i axlarna bara, så att kurvigheten i det nästan raka strecket vid 0 dB syns. Sen kan du göra fönstret lite längre också (högst upp till höger), om du vill att det ska visa rätt vid låga frekvenser.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-17 14:01

jag får en del skumma fenomen lite då och då, tex när jag kör i 24/96 el 192 så klipper ena kanalen lite då och då, typ varannan gång höger varannan vänster, även fast jag ställt ner nivåerna 10-15 dB så ser man ett enormt hopp lite då och då (där den klipper om man kör max volym), vad kan det bero på?

sen det här med 50Hz hur kan jag få bort det? datorn är inte jordad och det finns inga jordade uttag, med multimeter mäter jag 77.8V växelspänning mellan ett element och datorn (naken metall båda), 50 hz mellan datorn och elementet, dutycycle 51% mellan datorn och elementet. och 52,2% om jag skiftar plats på mätpinnarna. trycker jag sen en mätpinne endast mot datorn (och en i luften) så mäter den mellan 350-500Hz (och den står inte still kan jag lova men det hovrar däromkring) beroende på vilken pinne jag använder och dutycycle 57/56,6%

kan det här ha nåt med mina problem att göra?

har ni några idéer?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-17 14:08

det är tydligt att mätprogram med sin egen hårdvara är många gånger att föredra
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum