Hörlurssystem av hög klass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur

Hörlurssystem av hög klass

Inläggav Hotspur » 2009-01-18 10:19

BildLurar på att skaffa mig ett hörlurssystem av mkt hög klass och känner mig riktigt sugen på framförallt AKG 701, kanske tillsammans med Harmony Design Ear 9... Vill inte snåla in på lurarna men funderar däremot på om man kanske klarar sig med en billig Argon- eller ProJect hörlursförstärkare? Inbyggd DAC kanske vore något oxå... Har bl.a. läst Koffes fina hörlursartikel men fler tips emottages gärna!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-18 10:52

första gången jag läste om en riktig hörlursrigg var i whathifi, det var väl en femton-tjugo år sedan, den riggen bestod av hd580 och earmax och en fin liten thorens cd-spelare, det är fortfarande min referens trots att jag aldrig har lysnat på kombon

men eftersom det är rejält svårt och ibland nästan omöjligt att höra skillnad på apparter så kan man para ihop ett system för väldigt lite pengar, eller varför inte välja ett snyggt system
Bikinitider

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2009-01-18 12:01

Jag vill bara lägga en röst för att du satsar på en Harmony Design-burk. Den är en riktig juvel i mina öron. Har lyssnat på de andra – men inte med samma lurar som mina. Men jag har en bestämd uppfattning att HD-burken är några stån vassare än de billiga varianterna.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-01-18 12:09

Som du redan vet - och som framgått av lur-trådarna på senaste tiden - så skiljer sig lurar väldigt mycket åt, både till ljudkaraktär och passform. Provlyssning torde därför vara lite extra viktigt.

Vid en öppen lyssnings-session så tyckte vi att EAR90 stod sig bra i konkurrens med någon Corda, nån rör-historia och nån ytterligare som jag inte minns. SKillnaderna var dock små. I synnerhet mellan EAR90 och Cordan (med reservation för att det bara var en entusiast-lyssning och inget utvärderande test). FUndera också på hur viktigt x-feed är för dig. Jag tycker att det funkar bra utan, men om jag var på jakt efter nåt nytt skulle jag nog utvärdera vad x-feed skulle göra för min lyssning.

Och varför inte ett par Staxar?

/en john med DA9/EAR90/hd-650

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-18 13:23

Om hörlurarna bara ska användas när det är tyst hemma och du inte vill störa grannarna med din lyssning så rekomenderar jag Stax. De är fantastiskt bra, men har ett mycket begränsat användnings område :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-01-18 13:34

enJohn skrev:Vid en öppen lyssnings-session så tyckte vi att EAR90 stod sig bra i konkurrens med någon Corda, nån rör-historia och nån ytterligare som jag inte minns. SKillnaderna var dock små. I synnerhet mellan EAR90 och Cordan (med reservation för att det bara var en entusiast-lyssning och inget utvärderande test). FUndera också på hur viktigt x-feed är för dig. Jag tycker att det funkar bra utan, men om jag var på jakt efter nåt nytt skulle jag nog utvärdera vad x-feed skulle göra för min lyssning.

Och varför inte ett par Staxar?

Det bästa ljud jag nånsin hört - alla kategorier - var via ett par Stax-lurar, hemma hos Timbre. Deras billigaste system förordas av bl.a. Hifi Choice, så det kan ju vara nåt... Jag har haft en Corda Pre-Head med X-feed men den finessen imponerade inte alls på mig, det gjorde däremot Cordan och då särskilt som försteg! Kanske skulle kolla upp de senare Corda-modellerna oxå?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Återgå till Köpråd