Varför fräsa ner element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-20 13:27

God idé men frakten är GRYM.

Går det att vänta till sommaren?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 14:13

Jo, lite glapp blir det lätt...

[img]http://user.faktiskt.io/svante/53NDT_nära.jpg[/img]

Men som sagt, akustiskt spelar det mindre roll när avståndet till glipan är olika i olika riktningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 14:20

Snyggt jobb SVante!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 14:20

soundbrigade skrev:God idé men frakten är GRYM.

Går det att vänta till sommaren?
Utan problem! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 14:21

Kaffekoppen skrev:Snyggt jobb SVante!

Tycker du ? 8O

Jag tyckte närmast att det var lite skämsigt att lägga ut den där bilden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 14:26

Jag tycker det är så skitsvårt att få till nedfräsning av fyrkantiga pryttslar så jag är glad att det inte ställer till med något superallvarligt om man ... skiter i det 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-20 14:35

Påminn mig före 17/6 ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-20 14:36

Kaffekoppen skrev:Jag tycker det är så skitsvårt att få till nedfräsning av fyrkantiga pryttslar så jag är glad att det inte ställer till med något superallvarligt om man ... skiter i det 8)
Kan man fräsa ner i ett runt hål då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 14:44

soundbrigade skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tycker det är så skitsvårt att få till nedfräsning av fyrkantiga pryttslar så jag är glad att det inte ställer till med något superallvarligt om man ... skiter i det 8)
Kan man fräsa ner i ett runt hål då?

Ja, då kan man ju köra med en centrumtapp och då blir det ju helrunt. Fortfarande är det dock viktigt att få precis rätt diameter.

Men även fyrkantiga ska försänkas.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-20 14:48

Jag frågade eftersom jag a) settkommersiella högtalare där sexkantiga element frästs ned i runda försäkningar och b) det är lite jobbigt att ta fram en sexkants- (eller fyrkants)mall.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-01-20 15:30

Får jag föreslå lite modell-lera eller fönsterkitt att fylla hålrummen med. Annars är det mycket snyggt, Svante. Tror du förövrigt att Sirp är kapabelt att mäta skillnaderna med? Här uppstår ju en fråga, hur försänka ett 4" element så att det blir bra. Anslutningen till kanterna är ju något mindre "släta" än hos en dome. Jag tänker mig en Fostex FE 103E ex vis.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 15:33

När det gäller svantes fyrkantiga diskant så gav jag upp när jag skulle lösa en sådan uppgift, fräste ett passande runt hål, la gladpack runt enheten och spacklade försiktigt runt om med 2-komponentspackel som slipades plant sedan.

Den diskanten sitter rätt tätt och kan inte demonteras efteråt utan våld på baffeln 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 15:40

PeterAkemark skrev:Får jag föreslå lite modell-lera eller fönsterkitt att fylla hålrummen med. Annars är det mycket snyggt, Svante. Tror du förövrigt att Sirp är kapabelt att mäta skillnaderna med? Här uppstår ju en fråga, hur försänka ett 4" element så att det blir bra. Anslutningen till kanterna är ju något mindre "släta" än hos en dome. Jag tänker mig en Fostex FE 103E ex vis.

Ja, nackdelen med att bygga i naturträ är ju att man inte gärna spacklar om det ska se snyggt ut... :)

Sirp är någ alldeles utmärkt att mäta skillnaderna med, eftersom den gejtar impulssvaret. Man kan både titta på impulssvaret och effekterna på tonkurvan.

Problemet är nog ändå värst på diskantdomar, eftersom strålningen är koncenterad till mitten av plattan. Ett vanligt högtalarelement "täcker" liksom hela hålet med strålning, vilket gör att kantreflexen inte kommer så separerat i tid som det gör med en diskantdome. Dessutom är ligger tonkurvepåverkan ganska högt, mitt i diskantens arbetsområde.

Fostexelementet har ju liksom andra element en kantupphängning som säkert ger en reflex, men å andra sidan är ju avståndet till de olika delarna av den strålande ytan olika så man får en utsmetad reflex, litegrann på samma sätt som med den rektangulara diskantfrontplattan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 15:42

Kaffekoppen skrev:När det gäller svantes fyrkantiga diskant så gav jag upp när jag skulle lösa en sådan uppgift, fräste ett passande runt hål, la gladpack runt enheten och spacklade försiktigt runt om med 2-komponentspackel som slipades plant sedan.

Den diskanten sitter rätt tätt och kan inte demonteras efteråt utan våld på baffeln 8)

Ok, jag har gjort mitt på frihand.

Först tog jag upp det runda hålet, sen la jag i diskanten och ritade runt den med en blyertspenna. Till sist fräste jag försänkningen på frihand. Lite snålt först, provade om elementet gick i och nallade lite till där det behövdes.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-20 15:47

Tangbanden W8Q kan ju bli lite jobbig att fräsa ner pga av den fina formen, den monteras också en meter ifrån diskanten, så det kanske bara kan bli minimala störningar? Eller är jag bara lat?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 15:54

Det har inget med avstånden mellan elementen att göra. Du är bara lat och skall piskas! :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 15:55

platon1980 skrev:Tangbanden W8Q kan ju bli lite jobbig att fräsa ner pga av den fina formen, den monteras också en meter ifrån diskanten, så det kanske bara kan bli minimala störningar? Eller är jag bara lat?

Mm... Inte jobbigare än en fyrkantig diskant, vill jag påstå, men det spelar förstås mindre roll med den om den delas vettigt. Jag kan nog inte motivera akustiskt att den behöver försänkas, men jag tror det blir snyggare om man gör det. Kanten är trots allt 6 mm tjock enligt databladet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 15:56

Kaffekoppen skrev:Det har inget med avstånden mellan elementen att göra. Du är bara lat och skall piskas! :lol:

Jo, om den raka kanten på tangbanden hade hamnat precis rakt under diskanten så hade den gett en reflex från diskantelementet...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 16:01

Det hade blivit ännu värre naturligtvis, men det är inte bra nog att skippa det ialalfall..

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-01-20 17:55

Någon tipsade någonstans att man kan fräsa ner element med konstig form på korgen genom att först göra ett hål som elementet passar i, lägga dit densamma och sedan skära runt om mot korgen. Det ger en liten glipa som man kan frihandsfräsa mot. Förstår någon vad jag snurrar om? :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-20 17:56

Rookie skrev:Någon tipsade någonstans att man kan fräsa ner element med konstig form på korgen genom att först göra ett hål som elementet passar i, lägga dit densamma och sedan skära runt om mot korgen. Det ger en liten glipa som man kan frihandsfräsa mot. Förstår någon vad jag snurrar om? :)

Ja, jag tror jag såg det också.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 18:04

Stenbergs tips!

Mitt tips är att göra en mall som är precis så mycket större att när styrningen går emot mallen så blir fräsytan sådär lagomt perfekt för elementet...

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-01-20 20:05

Jag har gjort endel mätningar på bl.a Pi60S diskanten och det ger t.om klar mätbar skillnads med stort skruvhuvud(typ rektangulär insex) vs avrundad nedsänkt skruvhuvud (som Ingvar har på sina högtalare).

Nu är det förvisso sex skruvar i den diskanten men jag är säker på att det gör skillnad även om det bara är fyra stycken (om än lite mindre).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-01-20 20:58

Jösses va hål det blir 8O Skulle ta lite tid att göra själv :) men kanske går att fixa
Har någon sett liknande med millimeter?

//Michael

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-01-20 21:26

Lazyworm skrev:Jag har gjort endel mätningar på bl.a Pi60S diskanten och det ger t.om klar mätbar skillnads med stort skruvhuvud(typ rektangulär insex) vs avrundad nedsänkt skruvhuvud (som Ingvar har på sina högtalare).

Nu är det förvisso sex skruvar i den diskanten men jag är säker på att det gör skillnad även om det bara är fyra stycken (om än lite mindre).

Oj, det där tänkte jag inte ens på, köpte fina insexskruvar med stora skallar på Biltema och islagsmuttrar (heter det kanske). Så himla mycket att tänka på, men eftersom mitt bygge sannolikt inte kommer i närheten av hifi kanske jag kan skita i det mesta :) Eller, många bäckar små, eliminera så många problem som möjligt.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-01-20 21:36

mmm
dumt att inte lägga krut på saker som man vet påverkar positivt. :)

Sen får du ju se till att läsa upp dig ordentligt så du vet att det blir bra :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 21:39

Mich skrev:

Jösses va hål det blir 8O Skulle ta lite tid att göra själv :) men kanske går att fixa
Har någon sett liknande med millimeter?

//Michael
Inget färdigt, bara DIY

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-01-21 01:04

Lazyworm skrev:Jag har gjort endel mätningar på bl.a Pi60S diskanten och det ger t.om klar mätbar skillnads med stort skruvhuvud(typ rektangulär insex) vs avrundad nedsänkt skruvhuvud (som Ingvar har på sina högtalare).

Har dragit samma slutsats efter lite noggrannare analys av HP funktionen hos mina 2-vägare. Finns ett knyck i kurvan som överensstämmer med radien på vilken en konisk liten skruvskalle tittar upp. Magnituden var dock ganska beskedlig vill jag minnas.
11010000

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-21 09:47

den händige DIYar så klart en datorstyrd XYZ-koordinatfräs :D

(Vi andra kan försöka otroligt försiktigt fräsa på fri hand genom att se till att fräsen glider lätt mot underlaget, köra ner och låsa fräsen på önskat djup och styra med bägge händer på plattan. Det kan gå, men det tar tid...)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-01-21 14:08

Med 4 st sammankopplade T-profilskenor kan man få fram en "mallstyrning" för i princip vilka fyrkantiga mått som helst. Enklare T-profiler i aluminium brukar ofta finnas på skroten, annars är de vanliga hos mässmonterbyggare.

Lååång länk till Festos variant: http://www.festool.se/mediandoweb/index ... _z_01a.jpg

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum