Hur kan jag åtgärda detta? ..

Det går vad jag vet inte sänka utsignalen från CD spelaren via försteg eller CD.
Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:MichaelG, det håller jag inte med om.
Hur kan man sänka förstegets förstärkning? (utan att göra fysiska ingrepp)Att dämpa med en spänningsdelare (som rothwell) kan vara tveksamt. Vill man ha en rimligt låg utgångsimpedans från dämpsatsen, blir lasten för försteget stor. Vill man å andra sidan ha en hög ingångsimpedans, blir det både brusigt och högohmigt på utgången. Varav det senare kan rendera tafflig bandbredd pga. att slutstegets ingångsfilter får en extra serieresistans.
Bästa lösningen torde vara att sänka förstegets förstärkningen till rimlig nivå.
Det tror jag är osannolikt i mitt fall. Försteget och slutsteget säljs ihop och bör således va matchade väl. Men man vet ju aldrig.Dålig anpassning/matchning vad gäller förstärkning försteg - slutsteg.
Jo jag har samma erfarenheter som du. Volymen går från 1-100 och normal lyssningsvolym för mig är ca 8. Men jag tror nog högtalarna spelar sin roll.jag tycker att det verkar konstigt att 1 är alldeles för högt. På alla mina anläggningar måste man dra upp en bit för att överhuvudtaget höra nåt.
mike34 skrev:Hugget ur luften här men, det är säkert en fin och bra grej du har köpt men kan det vara så dummt att det har halkat in en linjär pot i stället för en logaritmisk ?
Det brukar bli presis så jobbigt som helst med de låga volymerna då.
Flint skrev:mike34 skrev:Hugget ur luften här men, det är säkert en fin och bra grej du har köpt men kan det vara så dummt att det har halkat in en linjär pot i stället för en logaritmisk ?
I så fall är tillverkren knappast seriös vilket i och för sig verkar mer och mer troligt. Konstruktionen borde vara gjord att passa 99% av alla signalkällor och samma antal posent högtalare.
mike34 skrev:Flint skrev:mike34 skrev:Hugget ur luften här men, det är säkert en fin och bra grej du har köpt men kan det vara så dummt att det har halkat in en linjär pot i stället för en logaritmisk ?
I så fall är tillverkren knappast seriös vilket i och för sig verkar mer och mer troligt. Konstruktionen borde vara gjord att passa 99% av alla signalkällor och samma antal posent högtalare.
Jag menar på att det kan ha skett ett misstag. Fast knappast troligt om det är en seriös tillverkare med kontroll i produktionen.
Det går att testa men då får man räkna med att gå över halv volym, det är då den börjar tappa verkning om det är en linjär pot.
Annars brukar det stå lin eller log efter potvärdet på själva kåpan om du kan se den.
Flint skrev:mike34 skrev:Flint skrev:mike34 skrev:Hugget ur luften här men, det är säkert en fin och bra grej du har köpt men kan det vara så dummt att det har halkat in en linjär pot i stället för en logaritmisk ?
Jag menar på att det kan ha skett ett misstag. Fast knappast troligt om det är en seriös tillverkare med kontroll i produktionen.
Det går att testa men då får man räkna med att gå över halv volym, det är då den börjar tappa verkning om det är en linjär pot.
Annars brukar det stå lin eller log efter potvärdet på själva kåpan om du kan se den.
Fel stigning på potten brukar också avslöja sig i följsamheten mellan kanalerna.
Detta är troligtvis orsakerna. 1: Min källa tror jag ger hög signal, för på min Marantz hembioreviever blinkade alltid varningslampen för för hög insignal när jag körde analogt.Du lyssnar på en kombination. Orsaker till högt ljudtryck vid låg volyminställning kan vara källan som ger för hög signal. Kanske lättdrivna högtalare?
Odämpat rum med elaka resonanser?
Hjälper inget annat gå till ett annat rum och lyssna om du inte vill använda en dämpsats
Ska ha det i åtanke. Vad menar du förresten med första meningen, att jag har en luftig förstärkare? med mkt plats bakom panelen?Du har ju en luftig förstärkare med mycket plats bakom panelen. Kolla med www.svalander.se om inte han kan tipsa om någon bra volymkontroll. Om inte annat kan han bygga olika varianter med fasta motstånd där du kan styra karakteristiken nästan som du önskar. Det kostar väl en slant förstås, men för 1500-2500:- får du med all sannolikhet en volymkontroll som är mycket bättre än den som sitter i nu. Du hittar mer info på hans hemsida.
Tomat skrev:Ska ha det i åtanke. Vad menar du förresten med första meningen, att jag har en luftig förstärkare? med mkt plats bakom panelen?Du har ju en luftig förstärkare med mycket plats bakom panelen. Kolla med www.svalander.se om inte han kan tipsa om någon bra volymkontroll. Om inte annat kan han bygga olika varianter med fasta motstånd där du kan styra karakteristiken nästan som du önskar. Det kostar väl en slant förstås, men för 1500-2500:- får du med all sannolikhet en volymkontroll som är mycket bättre än den som sitter i nu. Du hittar mer info på hans hemsida.![]()
MichaelG skrev:Johan_Lindroos skrev:MichaelG, det håller jag inte med om.
...att tungdrivna högtalare låter svagare vid given förstärkning än ett par mer lättdrivna? (Visserligen hade jag 2:a i fysik men visst har jag inte missförstått detta?)
...att QLN model 1 är tungdrivna? (De flesta förstärkare på upp till 100W låter rejält skitnödiga redan på måttlig volym...)
...att det är svårt att få dessa att spela riktigt starkt? (...som sagt...)
...att livet är fullt av prioriteringar? (Nu utgick jag i och för sig från mig själv - mitt liv är fullt av prioriteringar...)
...att Igor Stravinskij var en av 1900-talets mest betydelsefulla s.k. klassiska kompositörer? (Jovisst har Bohuslav Martinü gjort en del trevlig musik - men folk vet ju knappt vem han är!)
...att Elton John inte alltid har burit klädsamma glasögon? (Detta torde väl ändå vara ett oomkullrunkeligt faktum!)
...eller exakt vad håller du inte med om?![]()
![]()
![]()
![]()
Hälsn. Michael
Tomat skrev:
...
Detta är troligtvis orsakerna.
1: Min källa tror jag ger hög signal, för på min Marantz hembioreviever blinkade alltid varningslampen för för hög insignal när jag körde analogt.
2. Mitt rum är ganska odämpat.
3. Högtalar "tror" jag är mkt lättdrivna. För på min gamla Onkyo tvåkanalare kör jag aldrig mer än 25-30% av maxvolym och då är det hög volym!
...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster