Den där Ear One förstärkaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

Den där Ear One förstärkaren?

Inläggav jockewe » 2004-10-26 23:26

Vem har lyssnat på den? Jag är nyfiken då jag vill köpa en X-can V.3 baserat på vad jag läst om den men nu såg denna nya sak- Värd att vänta på eller annan liga??
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-27 00:00

Hej!

A* är också nyfiken o hade också tänkt köpa sig en MF-V3, fast vill helst ha ngt utan rör!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-27 10:09

Jag har en föregångare till denna, det är egentligen bara nätet för "hörlurskompensation"* eller vad det kallas, som är implementerad. Det funkar ganska eller riktigt bra, lite beroende på hur inspelningen är gjord.

* För att hörlursljudet inte ska låta som "mittihuvudet-effekten" utan lite mer som att lyssna på en ljudbild som man gör i verkligheten.

Lars Karlsson som gör denna burk, är en mycket duktig produktifierare och dessutom mycket trevlig person.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-27 11:25

Vet någon vad den kommer att kosta?

Corda har också en del bra hörlursförstärkare i olika prisklasser. Alla använder sig av crossfeed. http://home.t-online.de/home/meier-audio/

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-27 23:14

Bör påpeka först att jag är inblandad i produkten i fråga. Har bidragit med vissa delar till schemat och layoutandet. Jag kommer därför av jävsskäl inte att nämna dess sonara kvaliteter :)

Corda har varit ett riktmärke kvalitetsmässigt och om man tänker sig vad deras hörlursförstärkare hade kostat i svenska butiker och lägger sig något under det så kan det ge en liten fingervisning om priset. Dock är det något som Lasse själv bör bekräfta. Maila eller ring honom i s f. Info finns i länkarna i nyheten på portalsidan.

När det gäller eventuell inblandning så är det inte så att infon om denna är speciellt gynnad av att jag är admin här då infon har gått ut på andra forum och då alla är välkomna att lämna in produktnyheter som vi kan lägga upp. Så gör gärna det om ni har info om nya produkter :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-10-28 00:17

Naqref skrev:<snip> Jag kommer därför av jävsskäl inte att nämna dess sonara kvaliteter :)

Corda har varit ett riktmärke kvalitetsmässigt <snip>

Hehee, tänk att det ska vara så svårt att få höra vad nå'n tycker om den :)
Corda har hur många stärkare? (15?)
Mellan vad som skulle kosta 2.500- 35.000 i Sverige? (gissar bara på båda punkterna)

Jag vill bara veta om jag ska vänta med att köpa X-can V.3 tills jag har hört Ear One är ett hett tips ... gärna off the record om det skall behövas ;)
- - -

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-28 06:12

Kollade in hemsidan lite.... Kul med en 'proffs-musiker' på forumet. Inom klassisk musik dessutom. :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2004-10-29 13:05

Hej,

Såg att min produkt debbatterades här på forumet så jag tänkte komma med lite fakta;

EAR ONE visades för allmänheten för första gången på Tekniska mässan i Stockholm -04.

Mekanik;
Lådan är tillverkad av höghållfast svenskt stål. Front, bakstycke, ratt och knappar är tillverkade av natureloxerad aluminium.

Elektronik;
Kretskortet är av glasfiber och signalkomponenterna är de absolut bästa vi har lyckats hitta på vår runda jord (WIMA kondensatorer, ALPS omkopplare och potentiometer, NEUTRIX in- & uttag samt Burr Brown kretsar!).
Strömförsörjning sker genom extern transformator för minsta möjliga störning.

Anslutningar;
Produkten har både obalanserade (RCA) och balanserade (XLR) ingångar.
Stort hörlursuttag (1/2" = 6,5mm) på fronten

Funktioner;
Hörlurskorrektion som korrigerar den felaktiga stereobilden man får med vanliga inspelningar och hörlurar.
Hörlurar låter olika beroende på med vilken impedans de drivs med, därför så har produkten valbar utgångsimpedans (0,1 eller 100 Ohm).

Prestanda;
Rak frekvensgång upp till över 100kHz.
Mycket låg distorsion.

Pris;
Butikspris är 4995kr.

Mer info och produktblad finns på www.holographicaudio.com

Vh,

Lars Karlsson
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2005-10-01 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-10-29 22:09

Det låter väldigt spännande, lite över min ekonomi men det vet man ju inte förrän man har lyssnat ;)
(har ju hänt att man bara måste ha något man hört, eller hur?)

Det där med "Crossfeed", är den kontrollerbar? Jag hade nämligen tänkt att använda förstärkaren tillsammans med min DAT för att spela in klassisk kammarmusik "live"...
- - -

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-10-29 22:32

Har detta blivit säljarforum?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-10-30 00:39

Jag ber om ursäkt om jag "lurat" (!) in någon till säljsnack ...
Det jag ville höra/läsa var lyssningsintryck från personer som hört Ear One,
är fortfarande nyfiken på just detta men ingen verkar vilja dela med sig!

Strålande att jag fick veta vilket prissegment det rör sig om och att det finns en
crossfeed inbyggd.
(något jag förstår men är skeptisk till när det gäller hjälp till mikrofonplacering etc.)

Att det var en inblandad som svarade stör inte mig i just detta fallet utan jag gläds åt
att ha fått ett "halvtekniskt svar"

(Vilken Burr Brown? Vem vill ha rak frekvensgång? etc.)
- - -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-30 11:21

Crossfeeden kan man koppla in eller ur. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 11:25

Jag tycker faktiskt att det är praktiskt att någon inblandad svarar, för då vet man att infon stämmer, plus att man ibland kan få höra lite hur tankegångarna varit när man utvecklat produkten, och liknande. Lars är dessutom noga med att påpeka att det är hans produkt, så inget snack om saken tycker jag.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-30 11:53

dawen: instämmer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 11:59

Åh Svante, S*luta hålla med :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-10-30 12:15

jockewe skrev:Det jag ville höra/läsa var lyssningsintryck från personer som hört Ear One, är fortfarande nyfiken på just detta men ingen verkar vilja dela med sig!

Jag har lyssnat litegranna på den. För lite för att kunna säga så mycket om ljudkvaliten (mer än att det rent subjektivt lät mycket bra) jämfört med andra hörlursförstärkare Men en sak är säker; crossfeed-funktionen är ett måste! Var länge sedan jag tappade hakan i ljudsammanhang. Istället för det vanliga ljud-vänster och ljud-höger som det är med hörlurar, blev det en homogen ljudbild. Otroligt bra faktiskt.

Det skall dock sägas att effekten av crossfeed beror på inspelningen. Är det en AB-inspelning funkar det inte, men (tyvärr) är det sällan det spelas in på det sättet så det är normalt inte ett problem.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 00:40

Hej!

A*nnars finns ju alltid KinaHifi...

Bild Bild
Bild Bild

"Priset på denna pryl, ca 1300-1500 SEK inkl alla utgifter hos Coem Audio."
- "Citerade" ägaren Joakim F /Joakim sölja f.ö. gamla "Hörlurförstärkare
- Musical Fidelity X-Can V2 (Uppgraderad) - 1 750:-
"

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-11-02 00:51

:D Skojigt med nya svenska produkter, vore intressant att lyssna på, kommer den att finnas allmänt i landet, eller blir det bara ett visst urval handlare?
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 04:01

Nå, någon som lyssnade på apparaten på mässan?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2005-02-07 04:21

Lyssnade litegrann med HD600 inkopplat och det lät väldigt bra faktiskt.
Ett enkelt knapptryck och sen fick man helt plötsligt en mycket behaglig ljudbild! :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-02-07 08:45

Jag som är så van att lyssna på symfoniorkestermusik med lurar är så nyfiken på hur placeringen av instrument/instrumentgrupper påverkas av "hölurskompensationen", tyvärr jobbade jag hela helgen...

Det kanske är svårt att beskriva, men vore kul att läsa ett försök!
- - -

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-07 09:28

IngOehman skrev:Nå, någon som lyssnade på apparaten på mässan?

Svårt att uttala sig om förstärkaren (den förde inga oljud i alla fall), men cross feed är en höjdare!

Den dag jag skaffar hörlursförstärkare blir det en med cross feed, annars får det va'.

Sa Belker som frågade om abnorma huvuden och hissar...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-07 10:26

Jag lyssnade, och med stor behållning! Faktum är att det var i stort sett det enda jag hann på mässan, förutom att stå i LTS monter ett par timmar förstås. Hade andra åtaganden under helgen. Jag lyssnade växelvis genom AKG K271 och Sennheiser HD 600. Lasse hade den goda smaken att ha med sig Cornelis Vreeswijks "Ångbåtsblues" från den sagolika plattan "Grimascher och telegram" inspelad på Metronome 1966. Jan Johansson och hans band medverkar, vilket bidrar till fint sväng! Nåväl, hörlurslyssningen var mycket övertygande. Måste nog säga att jag föredrog Sennheisern, som jag i ett annat sammanhang har upplevt som en smula bastung. AKG var fin också, men kanske en aningens aning livlig i toppen för min smak. Intrycket bygger alltså på en mycket snabb lyssning av ett begränsat antal fonogram! Förstärkaren verkar i alla fall synnerligen fin och släpper igenom inspelningarna som de låter, verkar det som. Den musik jag hörde var panorerad mono. Vid tillfälle ska jag provlyssna X-feed-kopplingen med A-B-stereoinspelning. Hörlursförstärkaren ser mycket gedigen ut och känns trevlig att använda.

Vill också så här lite mer officiellt tacka Gignos för ännu en väl genomförd mässa. Bra idé att placera oss inte så ljudstarka utställare separat och i närhet av restaurangen.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Ordförande i LTS

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-07 13:26

Halloj !

Lyssnade lite på den och det var en helt annan upplevelse än ,
med de konventionella hörlursförstärkarna.

Eftersom jag kom att lyssna på Ear One nästan direkt efter att ha lyssnat på Harmony Designs Ear 90 (tror jag den hette) så
föll äntligen det mesta på plats, utan att dissa Ear 90 (som jag tror är en tekniskt bra produkt också)
så var Ear One konceptet ett klart steg i rätt riktning , mer känsla av att lyssna på musik "live" liknande högtalar lyssning.
Trevligt

Vh Göran Nilsson

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-07 13:42

Det verkar ju vara en kompetent lurstärkare!

Skulle vara väldigt intressant med en jämförelse mot Cordas eller Headrooms förstärkare. Om jag skulle köpa ny lurstärkare tror jag själv att jag skulle valt Cora Prehead-1 MkII före Ear One. Den kostar ca 9000 kr och då får man fler ingångar och en lurstärkare som även kan agera som ett riktigt bra försteg. + Att den har några andra möjligheter som inte Ear One har. Ear One har dock balanserad ingång vilket inte Preheaden har, men frågan är hur viktigt det är...

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-08 13:01

jag lyssnade på den och tyckte den lät helt OK, speciellt med tanke på priset. Men så tryckte man in X-feed... I stället för att sjunga inne i huvudet stog de nu och sjöng på nästippen, det kan ju vara käckt men en annan sak undrar jag om den inte försvann. På en klassisk platta hörde jag en bit av ett spår. man upplevde den välbekanta "andningen" och efterklangen i konsertlokalen i det ganska variationsrika stycket. Med X-feed inkopplad kröp alltså musikerna upp framför en men akustiken och andningen gick delvis förlorad??

Vad kan detta vara för fenomen?

mvh

,

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-08 13:09

NN tyckte det påminde mycket om när man gjort en
korektion med TacT, jag känner igen skillnaden som blir lite..
Att ljudbilden förflyttar sig, och hur ovant det känns.

Vana hörlurslyssnare måste kanske vänjas in innan de gillar
"soundet" ?!!
NN

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-08 17:30

Jag har inget emot att ljudbilden ändrar sig eller att musiker står på annat - och förmodligen mer korrekt -ställe.

Men jag gillar inte när det skrotar upplösning. (vilket jag tolkar den stora skillnaden i konsertsalsakustik som)

Det får bli en mer avslappnad lyssning framöver.

mvh

,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-08 17:58

IngOehman skrev:Nå, någon som lyssnade på apparaten på mässan?

Jo, jag lyssnade, och här kan man inte säga att rumsakustiken var nåt problem. :D Jag tyckte att ljudbilden blev klart behagligare när man tryckte in knappen. I stället för att låta som humlor intill vardera öronen, som det kan bli vid hörlurslyssning, så integrerades ljuden till nåt mer homogent. Men ljuden höll fortfarande till inuti mitt huvud. Jag skulle vilja ha nåt som lyfter fram ljudet framför näsan, helst några meter. Burken gav en stor förbättring (på det som spelades) men steget till högtalarlyssning känns fortfarande stort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-08 19:20

Svante: Testa AKG K1000 8) Jag hade dom innan, men tyckte dom var för obekväma och därför såldes dom..

Angående crossfeed så finns det många hörlursentusiaster som gillar det och många som ogillar det. Jag tror det är starkt beroende på vilken hörlur man har. Men en sak jag hört en del om är att detaljeringsgraden blir något sämre med crossfeed. Dock är det kanske inte ett större problem med ett par riktigt bra lurar som ofta är väldigt detaljerade...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi