Bowers & Wilkins DM2 eller DM2A ngt annat?(förvirrad)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2008-12-17 23:35

Går micken i Macen särskilt mycket högre än 15 kHz? Det kan ju finnas något där ändå som inte mikrofonen fångar upp.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 23:47

Daniel_A skrev:Går micken i Macen särskilt mycket högre än 15 kHz? Det kan ju finnas något där ändå som inte mikrofonen fångar upp.

Det där är nog mycket troligt. Viktigaste var ju att diskanterna funkade, nu kan jag mysa vidare med högtalarna. Kopplade på Marantz 1060:n som är i en annan tråd, mysigt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-17 23:56

En HF1300 tappar brant redan vid ca 13kHz.Därför behövs en supertweeter.Se kurva här:
http://www.troelsgravesen.dk/vintageBC1.htm

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-18 00:22

rolfzetterberg skrev:En HF1300 tappar brant redan vid ca 13kHz.Därför behövs en supertweeter.Se kurva här:
http://www.troelsgravesen.dk/vintageBC1.htm

Hmm, då kanske dom inte funkar då? Det kanske är mellanreg som spelar så högt? Skall se om jag kan få fram de där värdelösa mätningarna(inget för dom svaga).

Edit: Here goes nothing. Kom på sen i efterhand att jag inte ens hade tonkontrollerna på noll, mid och diskant var höjda ett resp två steg. Men jag tror inte det spelar så stor roll, det är inte själva resultatet jag är ute efter, mer om diskanterna är hela:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Toppdiskanten är nog med

Inläggav lennartj » 2008-12-18 01:59

Jag tror toppdiskanten är med, kurvan dyker ju inte tvärbrant förrän vid 17 kHz uppskattningsvis. HF1300 ensam faller typiskt ca 4 kHz tidigare.
Om det är din mätmik eller Heco-diskanten som som dyker vid 17 kHz vågar jag inte gissa.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-21 18:36

Har lyssnat lite mer nu och jämfört snabbt med mina JBL L65:or. Resultatet var kanske inte just så strålande som jag trodde från början. Fördelen med B&W burkarna är att dom sällan blir essiga eller svåra. Ljudbilden är bra och rösternas placering är trevlig, men dom kan låta lite inneslutna i min mening, likaså gitarrer och andra instrument.Det släpper inte riktigt. Anslag och sådant låter trevligt. Testar dom nu med lite mer pulver bakom och en sak som är intressant är just det lennartj berättade tidigare. Jag kör dubbla par JBL L65 kopplade till samma förstärkare och då ger den en uteffekt upptill ca 0,5-0,6 watt. För att prestera detsamma med ETT par B&W DM2 så visar den någonstans mellan 2-3 Watt. JBL:arna är ju mycket mer i ditt ansikte, klara och tydliga, men samtidigt så förlorar man separation i ljudbilden och placering av röster och jag upplever dom vara lite sämre på anslag. Nåväl, det är högst ovetenskapliga snabba jämförelser.

En sak som dock är tydligt är att i mitt sovrum var B&W högtalarna trevligare, trots den tråkiga efterklangen. Antagligen för att dom kom upp en bit och för att rumsvolymen är mindre. Vettitusan vad jag skall göra med mitt vardagsrum.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-19 13:45

Efter att ha pratat lite löst med m-persson79 i hans nya medlemstråd ang tidiga B&W högtalare så bad han mig om några bilder. Här kommer ett par bilder, taskig miljö mm, kommer att ta nya sen när jag orkar. Men så länge iaf:
Höger med galler
Bild

Vänster med galler
Bild

Höger utan galler(notera märkningen i färg ovanför basen):
Bild

Vänster utan galler(här lyckades jag få blixten att göra en hemsk bild). Lägg märke till den "spännande" fyllningen i utloppet där nere. Har inte märkt av några skumma dofter eller onödigt damm än iaf ;-)
Bild

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-19 13:49

Inlägget kom in men hamnade inte överst??

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-01-20 15:14

DM2A med en specialvariant av transmissionlineje som de kallade 1/8 lambda eller slikt. Toppdiskantern är uppenbarligen utbytt mot en peerlessmodell som var vanlig på 70-80 talet.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-20 15:19

Jag har hittat andra exempel på just denna uppsättningen element som jag har. Jag tror att det är så från fabrik. Istället för Colesdiskanten så sitter det en Heco super tweeter.

Titta här: http://www.xs4all.nl/~mxlml/projects.html

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-20 17:10

Det ser ju ut som en Heco diskant(KHC25P kanske?),men det allra bästa vore ju om du skruvade loss en och tittade,Filip.
Sen är det ju inte särskilt troligt att det skulle finnas flera sådana här på jordklotet med Heco diskanter som sitter på exakt samma sätt.Tyder på original,fast visst förvånar det mig i alla fall,eftersom alla engelsmän brukar vara otroligt konservativa och helst bara vill använda inhemska grejor.Åtminstone var det så på 70-talet!Kanske var det något så enkelt som brist på superdiskanter,vad vet jag.Vi har ju sett exempel på sånt förut-t.o.m Luxor har ju ibland stoppat i främmande fabrikat!

Tycker du att du fick några bra svar på det utrikiska forumet?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-20 17:39

rolfzetterberg skrev:Det ser ju ut som en Heco diskant(KHC25P kanske?),men det allra bästa vore ju om du skruvade loss en och tittade,Filip.
Sen är det ju inte särskilt troligt att det skulle finnas flera sådana här på jordklotet med Heco diskanter som sitter på exakt samma sätt.Tyder på original,fast visst förvånar det mig i alla fall,eftersom alla engelsmän brukar vara otroligt konservativa och helst bara vill använda inhemska grejor.Åtminstone var det så på 70-talet!Kanske var det något så enkelt som brist på superdiskanter,vad vet jag.Vi har ju sett exempel på sånt förut-t.o.m Luxor har ju ibland stoppat i främmande fabrikat!

Tycker du att du fick några bra svar på det utrikiska forumet?

Jo, jag skall skruva loss, men jag bävar för det lite. Jag skruvar ju itu allt jag har, tycker mest det är "projekt" överallt och det stressar mig lite. Men Skruva ur/in en snabbis bör man ju klara av.

Tja, det svaret var ju inte helt uttömmande, men det verkar som att den herren som svarade mig inte var helt förvånad. Han hade ju trots allt 2 par DM2 och 2 par DM2A samt 5 par DM4:or. Haha, vilken galning( på ett positivt sätt), bara det fick mig att känna mig lite normal för en stund.

Men det var ju trevligt att höra en kommentar från någon som har hört ett par och kunde säga bu eller bä. Dessutom tyckte han att rörförstärkare var vägen att gå, vilket är lite jobbigt för jag är inte så glad för rörförstärkare(har inte lyssnat på någon rörförstärkare men utseende och stilistiskt). Men kommer jag över en billigt så köper jag en naturligtvis, mest för att prova. Jag har ju den där Selmern, men den vågar jag inte ge mig på.

AK verkar i övrigt ett ganska trevligt ställe, många som hänger där och mycket omsättning på inläggen gällande just vintage-grejor, så man är underhållen. Däremot kan det vara svårt att få svar på enkla frågor där ibland, antar att dom hört dom en gång för mkt.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-20 18:30

Skruva ur den ena, där är INGEN märkning förutom 3 siffror: 238 instansade. Antar att det inte säger någon ett dyft.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-20 23:37

Här kommer lite bilder för Rolfzetterberg, högtalarelementsidentitetsexperten ;-)

Bild

Bild

Bild

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-21 11:13

Ojdå-nu känner jag trycket....!
Nog ser det ut som en Heco.Inte så lätt att avgöra förstås eftersom där inte finns några speciella kännetecken.Heco brukade ibland klistra dit en liten rund röd lapp med ett plustecken på,men det syns ju inte här.Går det att lyfta på tätningen?

Samtidigt liknar den en Wigo,en annan tysk tillverkare som gjorde element som var väldigt lika Hecos.Jag har en bild på en sådan diskant som också har en tresiffrig kod stämplad på magneten,men den har skarpa hörn och inte rundade.

Heco hade en period också skarpa hörn...

Wigo hade oftast klippta hörn...

Jag har också(en enda gång) sett en Peerlessdiskant med Peerless etikett bakpå som på pricken liknade en Heco,men Peerlessen(KO10DT)ska ju ha "nervikta"trådar.....?..tillfälligt inköpta av Peerless eller?

Äsch,vi kör på Heco tills vidare,eller hur?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-21 11:21

rolfzetterberg skrev:Ojdå-nu känner jag trycket....!
Nog ser det ut som en Heco.Inte så lätt att avgöra förstås eftersom där inte finns några speciella kännetecken.Heco brukade ibland klistra dit en liten rund röd lapp med ett plustecken på,men det syns ju inte här.Går det att lyfta på tätningen?

Bild

Jag hade ju skruvat dit dom igen, men jag skruvade ur den ena, lyfte på tätningen och där satt just ett rött plustecken på ena sidan. Plåten har samma rastering/punktad yta där bak som på framsidan.

Helt otroligt Rolf!

Mvh

Filip

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-21 12:26

Ser inte konstruktionen himla märklig ut för att vara orginal??
Å ena sidan diskuteras effekten av att fräsa ner element i baffeln t.ex. här på faktiskt, å andra sidan monterade B&W elementen ovanpå varandra??
Kan det verkligen vara orginaldiskanter?
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-21 12:42

Här är tre bilder, den första är bild på en tidig DM2A med colesdiskant. Att den är tidig ser man på, så som jag förstår det att baffeln inte är fanérad utan bara svart och att hålet är helt öppet nedtill. Nyare DM2A har ett "ovalt" (eller rättare sagt, rektangulärt med radier i vardera ände) hål och fanérad framsida.

De andra två bilderna kommer från helt andra delar av världen, två på olika ställen exakt likadana högtalare. Det är för bra för att vara sant tycker jag. Notera att jag har dessutom en icke-målad alukorg(och spännande packning bakom elementet i form av tygtraseliknande material, linné?)

Bild

Bild

Bild

Lägger till en bild på DM2A:

Bild

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-21 19:21

Hmm, nu minns jag hur de såg ut. Diskanterna satt på en vertikal linje i de jag hade med Coles-skrikan.
Kan ändå inte låta bli att tycka att det ser lite ihopslängt ut, lager på lager liksom...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-27 13:37

Dessa kommer tyvärr inte finnas mer i mitt hem. Jag försöker rensa och få plats. Jag har förstått att det finns forummedlemmar som gillar dom och dess mindre syskon. Känner ni för att adoptera dom för en ringa summa så får ni gärna höra av er på PM. Dom spelar fint, gallerna hela med bågnande. Repor och blekningar på kabinetten.

Mvh

Filip

Föregående

Återgå till Vintage-hifi