Vad bör kablar få kosta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är 35 % alldeles för mycket att spendera på kablarna i en anläggning?

Omröstningen slutade 2003-11-08 19:03

Ja
69
78%
Nej
15
17%
Det är alldeles för lite!
4
5%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 21:02

Hej!

( Ber om ursäkt utifall A* varit A*lltför provocerande :oops: )

Dock har onekligen E en poäng med att reaktioner kan variera en del
beroende på vad som andes vara möjligt! B.l.a nämnde han ju att; när det "hette"
att cd-kopia var identisk replika utav orginal-cd så hörde ingen skillnad men
när det sedan visade sig att så inte var fallet börjades skillnader höras
och nu, när kopierings-kvaliteten till sist kan** närma sig den ursrungligen
påstådda så hör många ändå skillnader (som då kanske inte existerar)!

Så A* tycker iaf debatten är intressant :P :wink: !?!

** Med bra: blank-cd, brännare, programvara samt väl "konfigurerad"
datormaskin!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-10 21:11

Exoo: Vad är hokus pokus?

En Cd-kopia kan skilja sig från orginalet. Det finns alltså utrymme, i alla fall teoretiskt, att det skulle vara hörbart. Själv har jag inte provat.

Kablar: Det är tydligen ingen större konst att fixa så man kan lyssna på skillnadsignalen in-ut från en kabel. Dessutom uppstår dist i flerkardeliga kablar som man slipper i enkardeliga. Så nog hörs det skillnad allt. Men inte alls så stor som tillverkarna och somliga tidningar vill mig att tro...

Edit: stavfel
Senast redigerad av Max_Headroom 2003-10-10 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 21:44

Hej igen!

( OT! Ska man flytta cd-kopia resonemanget till annan tråd kanske?)

Om man utgår ifrån hifikablar som är rätt/välkonstruerade, skärmade samt
byggda med "råvaror" av mkt god kvalitet så blir det hela nog mer "greppbart"
för lakritssnören & Co är ju ur alla tänkbara vinklar undermåliga samtidigt som
ovanstående beskriven hifikabel inte kostar ngn nämnvärd pengasumma, varken
som köp-kabel eller DIY-kabel!

Mvh A*

PS (Gärna tips om välkonstruerad köp/DIY-kabel)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-10 21:46

Enkelt sagt så gör väl alla som dom vill :)

Tycker man sig höra en klar skillnad till det bättre så får man ju utverdera om det är värt att köpa kabeln. enkelt

Jag själv vill ha tjocka snygga kablar men det är ju jag det.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 22:03

Hej!

A* har aldrig förstått varför silver enligt många hifikabelkonstruktörer
är bättre audiosignal-ledare än koppar gällande signalkablar men inte
bättre audiosignal-ledare än koppar gällande högtalarkablar!

( PS A*´s konspirationsteori angående ovanstående går ut på att de för
hifikabelkonstruktören blir obetydligt dyrare att använda sig av silver som
audiosignal-ledare i signalkablar men betydligt dyrare i högtalarkablar :wink: 8) )

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-10 22:07

Bra att du vet det du skriver Max_Headroom.
Jag menar naturligt vis längre tillbaka i tiden, forska lite får du se.

Då var det hokus pokus och än i dag ser man en del som påstår att så är fallet, att det inte kan vara någon skillnad alltså.
Lik förbannat kan jag och flera andra göra det.

Hur stor skillnad det hörs mellan en kabel el bränd cd beror på vad för annläggning man har, det är min upfattning!

Om man jämför On_Off stereo och en stereo där det laggts stora pengar på rätt rum,rätt högtalare och rätt elektronik blir det lätt att fårstå vilken anläggning som lättast dektekterar skillnader mellan kabel 1 eller två.

Kabel 1 vinner i ett system och kabel två i ett annat.
På en bra On_Off stereo är skillnaderna mellan kablarna små, medans på den rätt anpassade är skillnaderna ganska stora.

Mvh

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 22:43

Hej E!

A* brände en del för mååånga år sedan och då gick det helt klart att
höra skillnad, t.o.m i midfisystem (som då var det enda system A* hade :wink: )

Numera så "ska" det vara såpass bra att det inte går att höra skillnad
om alla led i bränn-processen är högkvalitativa, men vem vet!? (inte A* :wink: ! )

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-10 23:25

Jag tror på vad du säger att du för många år sedan hörde skillnad, tyvär gjorde väll inte många andra det.

Nu blir det off topic men det vore intressant att veta hur i H man bränner en skiva utan större ljud försämmringar, måste det till special pryllar kanske ?

Provat flera datorer, flera brännare och skivor med samma resultat.

Enda gemensamma hos ali hop är väll att det inte direkt varit några jätte dyra brännare.
I datorerna har det varit rätt till 100% säkerhet det vet jag i alla fall.

Tyvär har resultatet varit det samma hos alla skivor,datorer jag testat med och brännare då ochså förståss.

Mvh

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-14 15:16

Vad kablarna kostar har ingen som helst betydelse bara du har råd med dem och är nöjd.

Skulle inte tveka att köpa en riktigt sviiiiindyr om jag hade råd. Och tyckte att den var bra, det är en förutsättning. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-14 19:00

Mina kablar har kostat ca 0,88% av övriga elektronikens och högtalarnas pris. Nu är detta onödigt dyrt på grund av en överprissatt optoledare. Eftersom kablarna gör sitt jobb ska de inte vara dyrare än så!

När jag har byggt mina monsterhögtalare kommer kablarna att understiga 0,5% av anläggningens värde, ha ha.

Jag räknar inte med scart-kablar till videoapparater eller antennkabel till TV. Då blir det kanske mer (å andra sidan räknar jag inte in TVn heller).

/JP :twisted:

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 17:05

Hur är det med kopierade program? En nolla på originalet måste bli en nolla på kopian. Likaså med ettor. Andra bitar finns väl inte.
Ett felkopierat program, må det vara en enstaka nolla, kommer att krascha.
Ännu har inga kopierade data CD-n svikit mig.
Varför skulle det vara annorlunda med musik CD-n?

Disclaimer: Jag påstår ingenting. Bara undrar.
Dimitri

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 17:07

dimitri,

cd-skivor innehåller checksummor. Det gör att även om några ettor eller nollor blir fel kommer det som läses från skivan ändå att vara rätt i de flesta fall.

Dessutom blir kopior förvånansvärt bra, alltså att en etta eller nolla är fel är extremt ovanligt. Kommer dock inte ihåg några siffror om detta, går säkerligen att leta fram.

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 20:15

INte mer än denna 8)

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-17 09:05

Jaså, du har fortfarande inte lyckats sälja din Wireworld-kabel? 8O
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2003-10-17 10:54

Kostnad kostnad. Vad en sak kostar i affären är baserat på en rad överväganden som inte har det minsta, eller mycket lite, med dess tillverkningskostnad/forskningsinsats/materialval etc att göra.

Its all about marketing :D

Själv hör jag till dem som löder själv och då blir kostnaden under 1% sträcket och då kan jag ändå testa de flesta material och konfigurationer.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-17 10:58

Nej det är verkligen dött på beg marknaden, kabel är i klass med Valhalla men den är väl för okänd antar jag.

Marketing is everything and everything is marketing

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-10-17 21:50

Ja, kablar gör skillnad, helt klart. Men om man ska lägga 35% av budgeten på kablar tycker jag låter lite mkt. Visst, blir man nöjd så är det väl bra. Själv har jag lagt ca 1-1,5 % på kablar, men det kommer att öka efter jag har uppgraderat det som jag anser är viktigare, signalkällan och högtalarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-20 13:38

Frågan är; är frågan relevant?

Vad skall kabeln kosta?

Är det inte hur bra kabeln är som är det intressanta?

Alltså vilka "egenskaper" den skall ha? Så att den passar för sitt uppdrag. Priset skall förstås vara så lågt som möjligt, precis som för alla andra delar i kedjan. Skillnaden är att goda kablar kan man göra billigt, men en riktigt god 2 * 500 W förstärkare (till exempel) måste av naturnödvändighet kosta en slant.

Jag tror alla är överens om att kabelns degradation på musiksignalen bör vara tillräckligt låg, i jämförelse med alla andra saker i kedjan.

Kanske kan man till och med ställa kravet högre på kablarna än de andra delarna, eftersom det är så lätt att åstadkomma låg förvrängning i kablarna? Jag tycker man kan det, och förespråkar gärna att kablarna skall vara 100 ggr bättre än förstärkeriet. Det har man nämligen råd med utan att kablarna för den sakens skull kostar mer än marginellt mera.

(Jag struntar just nu i att det förstås finns dom som inte ser på kabeln som en transmissionlänk med uppdrag att släppa igenom utan att färga. Självklart kan någon vilja ha ett "sound" på sina kablar, och isåfall får dom förstås bedöma det bäst de vill, subjektivt, utan att jag eller någon annan behöver lägga sig i, men det behöver inte inrymmas inte i denna diskussion.)

Vad alla inte tycks vara överens om är, att pengars inverkan på den slutgiltiga ljudkvaliteten har väldigt olika verkningsgrad i olika delar av kedjan.

Inte heller verkar alla vara överens om att det faktiskt är väldigt enkelt och billigt (allt har ju sina gränser, men om man jämför...) att göra en kabel som släpper igenom signalen, jämfört med att göra en förstärkare som gör detsamma.

Felen som finns i de flesta kablar beror nämligen inte på att prislappen är för låg - de beror undantagslöst på att kabelns konstruktion är illa vald. Materialen som behövs för att göra en i det närmaste idealisk kabel är inte dyra.

I själva verket finns det i varenda apparat en förfärlig massa kablar, vissa ser ut som kablar, vissa är strippar på ett kretskort. Absurt nog kan man inte sällan konstatera större förvrängningar i kabelbanorna inuti apparater (som kostar massor av pengar) än man kan hitta till och med i många billiga (<1:-/monometer) interconnectkablar.

Att det vore vettigare att satsa pengarna på bättre apparater än på bättre kablar (som dessutom inte behöver vara dyrare eftersom de flesta dåliga kablar faktiskt ÄR dyra) borde vara självklart för alla som har lite erfarenhet, och som inte tappat förstoringsgraden när man jämfört kabelförvrängningar med till exempel förstärkar-, högtalar- eller rums-förvrängningar. Det är lätt för många att lyssna med 1000 ggr större förstoringsgrad när man testar kablar tycks det, och då kan man tappa alla perspektiv.

Att sedan debatten alltsom oftast kommer att handla om att vissa alltid vill beskylla andra för att inte höra tillräckligt bra (vilket för det mesta är rent nonsens!) är förstås trist. Jag tror vi alla kan vara överens om att det ibland går att höra skillnad på olika kablar, men för det mesta är skillnaderna minimala jämfört med inverkan av andra länkar i kedjan. Jag har aldrig träffat någon som kunna visa något annat när sakerna verkligen undersöks.

Jag hoppas vi kan vara överens med varandra om att det är något fel någonstans i kedjan om skillnader mellan kablar är stora. Har det hörts stora skillnader har det i varje fall alltid varit något som varit väligt tokigt i de anläggningar jag träffat på hittills. Det kan handla om instabiliteter, radioinstrålning (som är farligast när den är så stor att den påverkar ljudkvaliteten, men inte så stor att den hörs såsom svishande brus-ljud när det är tyst). När felen åtgärdats har alla kablar börjat låte lika varandra igen, och dessutom har det alltid låtit mycket bättre än det gjorde med den "bästa" kabeln innan felet åtgärdades. :D

Slutsats:
Den som nojar in på att leta fel bland kablarna hittar aldrig de verkliga felen, och det är synd, för det låter mycket bättre när dessa är eliminerade.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-21 02:59

Hej!

Japp, för A* kan den i intro´t slutna hihaten´s efterklang´s Eq-tonkurva vara
av monumental vikt medan de flesta inte skulle förstå vad som åsyftades ens
utifall A* i halv-dag förklara med ljudexempel, o om de förstod skulle de bara
rycka på axlarna samt klia sig i huvudet o tänka, spela roll 8O ??

För denne, inom audio 8O A* så framstår hifikabelFetischisten som Ultra 8O 8O!
Att företag handahållande hifikabel-uppsättning till sjusiffriga belopp, existerar...
Att det finns Svenskar som lägga mer kapital på Hifi-kopparkabel/sten än på
skivor samt resterande hifiannläggning tillsammans är Omega-8O 8O 8O !!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-21 16:34

Hej A*&co, tycker ni högtalar- och signalkabel debatten är skuvad så kolla här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20874 8O
Senast redigerad av Rydberg 2003-10-21 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-21 16:47

Kan det vara så att Björn-Ola skämtade :?: 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-21 17:09

Det tvivlar jag starkt på, han är ju dessutom inte ensam i sina "upptäckter".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-21 17:38

Det allra viktigaste med kablar är att de inte är för korta. De måste nå fram nämligen. :)

Men när nu frågan är uppe:
Kan någon av dem som tycker att 105 000:- (eller mer) för kablarna är rimligt i en 300 000:- anläggning, förklara för oss andra hur det har sin orsak.

Detta i skenet av att man kan tillverka en kabel för högtalarna med två grova kopparledare i ett stumt (icke-resonant) och välisolerande hölje så att den kan säljas för kanske 250:- för två femmeterssnuttar. Man får även utmärkta interconnectkablar med kontakter och allt för kanske 250:- per stereokabel, det vill säga 1000:- för 4 stycken stereokablar, väldigt lågkapacitiva, väldigt mekaniskt dämpade, rimligt välskärmade och extremt bredbandiga.

Sammanlagt max 1250:- alltså (4 promille av anläggningens totalpris betalar vi för extrembra kablar).

Låt säga att vi lägger till det dubbla på att få ultrasuper(duper?)egenskaper, och sen så dubblar vi priset igen(!) för att få mer kabel och kanske ännu glassigare kontakter. Eller bara för att demonstrera vårt dåliga omdöme? :o

Fortfarande stannar prislappen på 5000:-.

Vi har inte ännu passerat ormoljenivån, även om vi kanske inte shoppat precis skickligt. Man kan ju diskutera om inte 5000:- i kablar för en 300 000:-anläggning är i dyraste laget (det är 1,67%).

Låt oss dock inte hålla igen!!! Dubbelt upp för tredje gången alltså! Denna gång bara för skojs skull. :?

Det kan ju förstås vara en hemmabioanläggning också, som ju kanske drar extrema mängder kabel, med ultrasuperduper(mega)egenskaper hos kablarna, eller vi kanske bara vill köpa överprissatta kablar som egentligen borde ha sålts för halva priset?

Oavsett skäl blir det max 10 000:- för alla kablar (många kablar blir det...). Fortfarande är vi bara uppe i 3,33% av anläggningens totala pris.

Frågorna blir då:

1. Vad är det för något som kostar 105 000:- (eller mer) i kablarna vi måste köpa för att det skall bli mer än 35% av anläggningens pris? Alltså mer än tio gånger mer än det escallerande vansinne jag försökte illustrera nyss.

2. På vilket sätt beter sig de kablar för mindre än 10 000:- (tillsammans) sämre är de dyrare 105 000:-kablarna? Säg inte "sämre ljud" utan ge mig något att ta på. Något som gör att man kan förstå varför någon ens kommer på idén att leta bland vansinnesdyra kablar när man inte ännu testat alla rimligt prissatta kablar.

3. Vad är skälet till att de kablar som kostar sådär fantastiskt mycket pengar (och sålunda "skall vara" bra) är helt olika sinsemellan? Ja, de kan rent av vara varandras motsatser. Det där som är gemensamt "bra" hos dem, vad är det egentligen?*

4. Låt mig gissa: Den där 35%-regeln gäller förstås även för en anläggning med bara en CD-spelare, en förstärkare och ett par högtalare, alltså för bara två uppsättning kablar (inteconnect- resp högtalarkablar) allt som allt?

Vh, Ing. Öhman

*I alla blindtester jag gjort har kablar placerat sig i en ordning som helt tycks ignorera deras köpepris.

Byter man lite villkår, t ex en del i anläggningen, eller skivorna man använder i testen, byter kablarna ordning med varandra! Fortfarande placerar sig billiga kablar blandat med dyra.

Om det alls går att höra skillnad mellan dem vill säga. Det är oftast ganska svårt i en riktigt kvalificerad anläggning där kablarna drivs på ett bra sätt och apparaterna inte är drabbade av HF-instrålning.

Tar man bort "blindtestvillkåret" emellertid, händer alltid något intressant - plötsligt kan alla höra skillnad mellan alla kablar!

Och endast de extremt rutinerade, och lika prestigelösa, undgår att uppleva ljudkvaliteten proportionell mot prislappen...

Sociologi och psykologi blir intressanta ämnen när man applicerad dem på ljudåtergivning... :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-21 17:57

Svaren blir då:

1. Antag att jag säljer kablar och vill ha en ny bil. Och ett nytt segelplan. Kostand: 2 miljoner. Hur får jag tag i 2 miljoner? Jo, jag höjer priset på mina produkter. Det fattar ju vem som helst att en kabel för 100kkr måste vara jättebra! Och alltså är dom relativt lätta att sälja. I alla fall till folk med mycket pengar och sådana finns det ganska gott om ändå.

2. Det skiljer sig åt mellan olika fabrikat. Vissa har ledare i silver, andra har ledarna väldigt brett isär, vissa har litztråd etc. Vidare är dom i regel tjocka med flera lager av olika material. Dyrt att tillverka, dyrare transporter (hög vikt per meter kabel). Vissa kyls också ned till låga temperaturer, det är dyrt. Snygga kabelstrumpor är inte heller gratis. Du betalar mycket för design, en speciell uppbyggnad eller ett hippt märke.

3. Se svar 1 och 2. Högt pris är ett "kvalitetstecken" hos många. "Man får vad man betalar för" är ju välkänt. I fallet kablar så betalar man inte för att få en bättre kabel, ljudmässigt och/eller tekniskt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 02:32

Jag har i har i princip alltid märkt att dyrare kablar även låter bättre. Detta har inget med dyra strumpor att göra.

Ett kabelmärke kan inte heller sälja bara för att det är dyra, så funkar inte marknadskrafterna. För att kunna ta bra betalt för sina produkter måste man ha bra produkter. Det gäller att skapa ett erkänande bland hifiintresserade människor och detta går bara genom att erbjuda bra produkter som tillfredställer kundernas behov.

Om en kabel kostar 100' och låter kass kommer inte märket att bli så långvarit.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-10-22 09:13

Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka :)

Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 10:27

Öhman:

Kan någon av dem som tycker att 105 000:- (eller mer) för kablarna är rimligt i en 300 000:- anläggning, förklara för oss andra hur det har sin orsak.

Att:När man har kommit så långt att man tycker det är en godförbättring. "Krama ur sista droppen av väljud."

Detta i skenet av att man kan tillverka en kabel för högtalarna med två grova kopparledare i ett stumt (icke-resonant) och välisolerande hölje så att den kan säljas för kanske 250:- för två femmeterssnuttar. Man får även utmärkta interconnectkablar med kontakter och allt för kanske 250:- per stereokabel, det vill säga 1000:- för 4 stycken stereokablar, väldigt lågkapacitiva, väldigt mekaniskt dämpade, rimligt välskärmade och extremt bredbandiga

Att: Du om någon vet väll vad det kostar att utvekla något exotiskt. Annars skulle väll inte dina högtalar element vara så dyra, eller?

1. Vad är det för något som kostar 105 000:- (eller mer) i kablarna vi måste köpa för att det skall bli mer än 35% av anläggningens pris? Alltså mer än tio gånger mer än det escallerande vansinne jag försökte illustrera nyss.

Motfråga: Vad i dina högtalare kostar så mycket som det gör, och varför?

2. På vilket sätt beter sig de kablar för mindre än 10 000:- (tillsammans) sämre är de dyrare 105 000:-kablarna? Säg inte "sämre ljud" utan ge mig något att ta på. Något som gör att man kan förstå varför någon ens kommer på idén att leta bland vansinnesdyra kablar när man inte ännu testat alla rimligt prissatta kablar
.

Motfråga: I dina högtalar element vad är så exotiskt att de är så dyra? De olika komponenterna i dem skulle jag tro, plus små serier. Det är samma med kablar.

3. Vad är skälet till att de kablar som kostar sådär fantastiskt mycket pengar (och sålunda "skall vara" bra) är helt olika sinsemellan? Ja, de kan rent av vara varandras motsatser. Det där som är gemensamt "bra" hos dem, vad är det egentligen?*

Svar: Material valet är ju det som avgör hur det låter/färgar/ofärgar vad som kommer ut i anndra änden.

4. Låt mig gissa: Den där 35%-regeln gäller förstås även för en anläggning med bara en CD-spelare, en förstärkare och ett par högtalare, alltså för bara två uppsättning kablar (inteconnect- resp högtalarkablar) allt som allt?

Svar: jag kan inte säga att jag har någon procentspärr vad det gäller de olika delarnas kostnad. Det kostar vad det kostar, punkt.

Summan av detta:
Alla delar är en liten del av elektroniken och det är svårt att ibland motivera tex. passiva detaljer och dess kostnad.
Men alla komponenter i en hifi anläggning är viktiga för slutresultatet. Och i det även kablarna.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-22 10:36

"Motfråga: I dina högtalar element vad är så exotiskt att de är så dyra? De olika komponenterna i dem skulle jag tro, plus små serier. Det är samma med kablar. "

Skillnaden här är väl att IÖ kan visa att högtalarna fungerar på ett visst sätt, dessutom på ett teknikst sett bra sätt. Kabletillverkarna kan ytterst sällan visa upp något konkret över huvudtaget på sina extremdyra produkter.

Generellt: Saker som rör sig och skall göra det med någorlunda exakthet blir dyra. Mekanisk precision är dyr. En kabel är en mekansikt sett mycket enkel produkt som kan tillverkas relativt billigt (undantaget silverkabel där själva silvret är ganska dyrt).

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 10:49

Max_Headroom

Skillnaden här är väl att IÖ kan visa att högtalarna fungerar på ett visst sätt, dessutom på ett teknikst sett bra sätt. Kabletillverkarna kan ytterst sällan visa upp något konkret över huvudtaget på sina extremdyra produkter.

Om jag använder suprakabel som exempel, nu är de inte svindyra men ändå. Så finns en utförlig beskrivning av vad som händer och varför.

Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre.

Kablar och kretskort är bara viktigt i en låda???

Mvh VR

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 10:52

Max_Headroom

Generellt: Saker som rör sig och skall göra det med någorlunda exakthet blir dyra. Mekanisk precision är dyr. En kabel är en mekansikt sett mycket enkel produkt som kan tillverkas relativt billigt (undantaget silverkabel där själva silvret är ganska dyrt).

Elektrisk precision är lika dyrt.

Mvh VR

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi