7.1 ljud vad gäller egentligen idag?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

7.1 ljud vad gäller egentligen idag?

Inläggav Stone » 2009-01-21 15:03

Vill för det första säga att jag är halvsnål :wink: och uppskattar därför begagnade prylar.

Håller på att uppdatera min hemmabio med lite mer högtalare och vill utnyttja dem alla.

(3 st i framsystem, 4 i bakre, 2 på sidorna + dubbla basar)

Kommer ha någonform av blueray spelare.
Då all apparatur står i intill liggande rum så spelar det ingen roll hur sakerna ser ut och hur stor kabelhärva det är.

Fram till tv´n samt projektor drar jag hdmi, men den behöver inte skicka ljud då jag inte använder tvhögtalarna.

Har försökt läsa mig fram till om man kan använda de analoga utgångarna eller ej men bara blivit mer konfunderad.

Idag finns det inte många 7.1 reciver med hdmi 1,3 (som dessutom kan transportera ljud) begagnade så jag hoppas på att kunna använda en enklare variant.

Vore tacksam för upplysning

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-01-21 15:31

Ditt största problem är HDMI till både tv och projektor.
Bara där har du eliminerat 95% av alla tillgängliga receivers.

Du måste dessutom lägga närmare 10k och även på den nivån finns det bara ett märke med 2 hdmi ut (Marantz SR6003).

Kan du däremot tänka dig komponent istället finns det betydligt fler och dessutom begagnade att välja på.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-21 16:02

Fast det kanske man kan lösa med en billig HDMI-splitter för några hundralappar och på det sättet ha tillgång till lägre prissegment igen?

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-01-21 16:17

Hdmisplitter är inga problem. När jag sätter i filmen kan jag bestämma vad jag vill se på och då är jag ändå i maskinrummet.

Måste ha hdmi så jag får ut 1080 till projektorn.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-01-21 17:03

Hej
Om du skaffar en Blueray spelare med avkodning (tex Panasonic DMP-BD50) så kan du via analoga signalkablar avnjuta de ljudformat som inte går att skicka via digitalingången.
De flesta 2-3 åriga recivers har analoga 7.1 ingångar och man kan skaffa sig en riktig högkvalitativ reciver för en billig peng numera på så sätt.
Hur det är med fördröjning av ljudet och hanteringen i recivern av delningar osv. vet jag inte riktigt när man tar in ljudet analogt men det kan man ta reda på.

edit: Panasonic DMP-BD50 har bara 5.1 utgång men tex. Pioneer BDP-51FD
har 7.1

mvh
Senast redigerad av Pettersson 2009-01-22 01:17, redigerad totalt 1 gång.
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-21 21:42

Pettersson skrev:Hur det är med fördröjning av ljudet och hanteringen i recivern av delningar osv. vet jag inte riktigt när man tar in ljudet analogt men det kan man ta reda på.

mvh

Har man inte väldigt exklusiva modeller som A/D-D/A-omvandlar signalen så måste således all behandling ske i spelaren, vilket blir dyrt eftersom spelare med bra funktioner map ljudbehandling är förhållandevis dyra.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-01-22 15:59

Ok så valet står egentligen då mellan billig blåståle (typ ps3) eller billig förstärkare?

För om jag tar billig blåståle så får jag ingen A/D-D/A omvandlare eller ens 7.1 ljud.

Hmm känns nästan som om det bästa alternativet då är att leta efter någon av följande som bör finnas begagnade inom något halvår:
Yamaha RX-V661
Onkyo TX-SR606
Marantz SR4002
Harman Kardon AVR 255

Ni får gärna kommentera min lista :)

Och använda den cd spelaren jag har idag som trots allt skalar upp till 1080 för att spara ihop till en ps3 i framtiden. (nedrans fru o ungar som vill ha Wii istället :evil: )

Tyvärr känns det inte som om man kan spara något på att ersätta gamla datorn heller även om bluray spelare är billigt då det verkar krävas en bra bit dyrare dator än vad Ps3 kostar.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-01-22 23:10

Att köra avkodning av ljudet i BD spelaren ställer till för mycket strul tycker jag. Du vill normalt fördröja ljudet, kanske EQ:a etc och det görs i den digitala domänen. Alltså blir det digitalt->analogt i DB för att sedan blir analogt->digitalt sedan signalbehandling och sedan digitalt->analogt igen.
Dels så blir du begränsad till en inkälla (en analog 7.1 ingång) och dels så tappar du rimligen ljudkvalitet med onödiga omvandlingssteg.
Till råga på allt så kan du få fördröjningsproblem som skapar osynk med bilden om du har otur.

En rimligare lösning är att ha en reciever som klarar av avkodningen. Jag valde en Denon 2309. Det är i alla fall bland de billigaste som klarar av allt sånt. Den har dock bara en HDMI-ut, och i ditt fall så skulle du lösa alla problemen om du tog en modell som även har 2st HDMI-ut.
Jag har för mig att både Marantz och Onkoyo har modeller som klarar det till ganska rimliga priser.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-22 23:37

Denon 2808 finns ju hos hifiklubben för 6995:- nu. Den har dock bara 2 HDMI-ingångar.
Själv sneglar jag på en 1908 för 4000:- då den förhoppningsvis kan det väsentligaste såsom HDMI/PCM 7.1 in och 7.1 pre-out och låter riktigt bra som försteg och surroundslutsteg. Silvervarg skriver ju en massa tankevärda saker. En billig blurayspelare och en vettig reciever som klarar en massa grejor i digital domänen låter ju smart och smidigt.

Sen vet jag inte om det finns så mycket som stödjer 7.1 än?

Återgå till Köpråd