pi18 som center?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-18 20:52

Chuck_V skrev:
IngOehman skrev:Njae...

Det finns hur många exempel som helst (eller det vill säga... många!)
på panorerad dialog. I princip ALLA biofilmsmixar ser ut på det viset (de
som används på biograferna alltså), och att den överförs skapligt intakt
till DTS är inte direkt ovanligt.

Jag vet inte exakt hur många av mina DVD:er (jag här väl närmare 2000
stycken) som har panorerad dialog, men det är inte direkt ovanligt i
varje fall.

Vh, iö.

Jag vore väldigt intresserad av exempel på filmer där dialogen panoreras.

/g

En film med panorerad dialog som jag kommer på är "Nemo" och jag är ganska säker på att flertalet av Pixars filmer har det. Den Nemo jag har är region 1 NTSC utgåvan, så jag vet inte om den svenska utgåvan är annorlunda.

Thomas

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-18 21:12

Obefintligt panorering av röster låter enbart som en trist följd av center-
kanalen faktiskt finns specificerad. Med tanke på hur otroligt snyggt andra
ljud kan bli utplacerade över stereobilden torde även röster få existera på
samma sätt.

Men jag förstår ju att ingen orkar med det jobbet om det går att lägga allt i
en centerkanal.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-18 21:40

shifts skrev:Obefintligt panorering av röster låter enbart som en trist följd av center-
samma sätt.

en centerkanal.

Det beror på lyssningsrummet och var man sitter.

Precis som fantomprojiceringar har sina begränsningar för L och R vid stereolyssning om man råkar hamna längst ut på kanten, så finns det problem med fantomprojiceringar av dialog om man inte sitter i mitten. Sen beror det såklart också på hur stor bild man tittar på, eller snarare kvoten bildbredd/betraktningsavstånd.

Det är synd att inte ljudtransparenta dukar med vass prestanda är billiga, då skulle nog problematiken med C vara mindre, förhoppningsvis.

MVH
/g

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-01-18 23:34

Jag undrar hur ett par parallellkopplade A2:or skulle fungera som center bakom en ljudtransparent duk.
Lite för bredstrålande kanske... Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-20 23:38

Jag vill ställa samma fråga till Ingvar som jag gjorde till Pekka i annat
ämne:

Använder du centerhögtalare själv och i så fall varför?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-20 23:44

E skrev:Jag vill ställa samma fråga till Ingvar som jag gjorde till Pekka i annat
ämne:

Använder du centerhögtalare själv och i så fall varför?

Mvh E*
Jag har sätt på film hemma hos båda dessa herrar m.fl. Ino ägare men aldrig hittills med en center inkopplad.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 23:48

Sist jag såg film hos Ingvar i Lahäll så användes centerhögtalare.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-20 23:49

Det skulle vara intressant att veta om Dolby True-HD eller DTS HD MA eller något dylikt spelades utan center (med fantom center). :)
Hur gör man då?

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-01-21 08:29

Det är bara att ställa in att man inte har center i förstärkaren så mixas det ut i frontarna. Så är det i alla fall på min Onkyo.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-21 17:26

Tack för det! Borde ju inte vara svårare tycker man ..
Läste att det skulle ha varit något krux med det hela men det mejkade inte sens .

(Problem uppstod när jag spelade dts och 24/48-spår på en dvd-a efter varann för att se om DTS-spåret var ett sätt att komma kring problemet med att jag inte kan spela fantommitt med min dv-585 när man spelar 5.1 24/48 . Ska man ha duk måste jag köra fantommitt och vad det verkar köpa ny reciever och en ny dvd/bluray spelare som klarar dvd-a. Jag tyckte alltså att DTS-spåret lät platt och livlöst jämfört med 24/48-spåret av någon anledning. )

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-01-22 10:51

Jag använder 2st piP som frontar och en Dialog 1 som center. Alla dessa högtalare är satta som "large" i DVD:n. Kör också med en ensam sub, som - om jag fattat rätt - endast hanterar .1-kanalen. Det verkar ju också funka så eftersom subben går ner på sparlåga stora delar av filmerna.

Indata:

1. Det verkar ju som en stor del av de ljud som tillhör handlingen på duken läggs ut i mono i centerkanalen (om vi nu snackar Dolby Digital).

2. Dolby hade ju också den lilla egenskapen att automatkomprimera det ljud som fördelas till frontarna om man av någon anledning inte har alla högtalarna i 5.1 påslagna (t.ex. ingen center eller ingen sub).

Fråga:

Om jag nu skulle ange min centerhögtalare som "small" - var kommer då dennes bas att fördelas ut? I frontkanalerna (vilket väl vore det bästa) eller till subbasen (vilket inte vore så bra för min del eftersom subben dels är ensam och dels inte står optimalt placerad = endast tilltänkt för dinosaurier och annat som mullrar i filmen)?

En annan fråga:

Det verkar ju vara ganska vanligt att inte använda sig av centerhögtalare. Om man då använder sig av Dolby-spåret i filmen (vlket ofta är det enda tillgängliga) hur märks auto-komprimeringen av?

Kanske dags för en sån där analog kanaldistributör snart (CHAN var det...)?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-22 11:05

Naqref™ skrev:Har en apparat till som ska testas. Detta är min privata prototyp som inte är tänkt att produceras men det lär finnas ett sug efter en dito så om källarmästaren inte väljer att producera sin så blir kanske denna av. ;)

Bild

Finns 8 ingångar, två utgångar samt två volymkontroller där var och en av dom påverkar båda utgångarna lika mycket på sitt egna lilla sätt...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-22 12:29

Pinnick skrev:Jag tyckte alltså att DTS-spåret lät platt och livlöst jämfört med 24/48-spåret av någon anledning.

Kan ju ha varit annorlunda mixning och mastring. Det är nog vanskligt att jämföra så rätt av.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-22 12:41

shifts skrev:Obefintligt panorering av röster låter enbart som en trist följd av center-
samma sätt.

en centerkanal.

Njae...

Men saken är ju den att det jobbet nästan alltid redan är gjort. Bio-mixen är ju sådan.

Att det sedan oftast blir monodialog (och dessutom får alla rumsljud trängas i samma monokanal) på i synnerhet DD-spåret beror på de saker som jag nämnts tidigare. Men inte för att orkat göra det i 3-kanal, utan på grund av att de lagt ansträngningar på att mixa om det till mono. Det finns dock som jag nämnt fall där i varje fall originalspråksversionen har panorerad dialog.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-22 13:06

IngOehman skrev:Njae...

Men saken är ju den att det jobbet nästan alltid redan är gjort. Bio-mixen är ju sådan.

Att det sedan oftast blir monodialog (och dessutom får alla rumsljud trängas i samma monokanal) på i synnerhet DD-spåret beror på de saker som jag nämnts tidigare. Men inte för att orkat göra det i 3-kanal, utan på grund av att de lagt ansträngningar på att mixa om det till mono. Det finns dock som jag nämnt fall där i varje fall originalspråksversionen har panorerad dialog.

Ok. Vad synd tänkte jag säga. Det är ju bra att det finns i biomixen och att
det i vissa fal förs vidare till utgåvor vi kan spela upp hemma, men det är
synd att det inte görs i större utsträckning. Min upplevelse minskar helt klart
då där kan förekomma panorerade ljud från figur i utkanten av skärmen,
men när dennes dialog kommer hamnar den i mitten av rutan. Och detta
stör jag mig på på en liten 28" widescreen-tv på nästan tre meters avstånd.
Med fantomcenter alltså...

Edit: Jag störs alltså inte mer av ljudeffekter som händer precis utanför
bilden (som för mig projiceras betydligt längre ut än bildkanten) än detta
med dialogen. Det skulle vara kul att undersöka hur jag skulle uppleva det
där med en mer adekvat bildstorlek.
Senast redigerad av shifts 2009-01-22 13:59, redigerad totalt 2 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-22 13:36

Almen skrev:
Pinnick skrev:Jag tyckte alltså att DTS-spåret lät platt och livlöst jämfört med 24/48-spåret av någon anledning.

Kan ju ha varit annorlunda mixning och mastring. Det är nog vanskligt att jämföra så rätt av.

Ja absolut inte menat som en generalisering. Och visst överdrev jag, men jag tyckte dvd-a lät lite bättre. :) Och det finns ju en chans att verkligheten, den bra skivan, lät lite bättre när man spelade dvd-audio spåret. Iaf tyckte jag det då och gör den det kan man göra det bästa av situationen trots allt. Bra skivor växer inte på träd. I synnerhet inte i 5.1 dvd-a.

(Många har vittnat om att ps3-spel med 5.1 pcm låter lite eller betydligt bättre än dolby digital t.ex där det handlar om realtidskodning av pcm->dd enligt ryktet. Jag ska köpa en ny receiver och ta reda på detta själv. :) )

Och är den annorlunda mixad och mastrad så finns det ju ingen vits att spela det subjektivt "sämre" spåret.

ett tillägg: Den aktuella disken i exemplet har fyra spår. 24-bit stereo, 16-bit stereo, DTS och 5.1 24-bit PCM. 16 och 24-bit stereospårens nivå är högre än de bägge surroundspåren som har ganska låg nivå så att man kräma på nästan max från 2105/1080 utan att det låter ansträngt. Dock så tycker jag att DTS-spåret har lite s-igare sång och låter lite grusigare. Men det kan vara inbillning givetvis. Fö en topnotch-disc som vilken ljudintresserad kan köpa utan att skämmas över skulle jag tro.

mvh
Senast redigerad av Pinnick 2009-01-22 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-22 13:48

Pinnick skrev:Bra skivor växer inte på träd. I synnerhet inte i 5.1 dvd-a.
---
Och är den annorlunda mixad och mastrad så finns det ju ingen vits att spela det subjektivt "sämre" spåret.

Håller absolut med. Jag väljer slentrianmässigt DVD-A före DTS, och DTS före DD. Även om jag tycker att DTS kan låta fantastiskt bra ibland. Jag föredrar faktiskt oftast PCM 2.0 före DD 5.1.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-22 20:39

Det här med icke panorerad dialog i Dolby Digital men inte i DTS gör mig lite förbryllad.

Det har ju gjorts ett antal tester där man jämfört Dolby Digital mot DTS för att få fram en segrare men resultaten har varit blandade där man ibland inte hört någon skillnad och ibland tyckt sig höra skillnad. Men jag har aldrig hört någon nämna något om icke panorerad dialog vilket borde vara ganska tydlig om DTS har panorerad och Dolby Digital inte har panorerad dialog.

Finns det något exempel på någon film som har panorerad dialog i DTS men inte i Dolby Digital?

Thomas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-22 22:57

Även jag brukar kunna föredra pcm 2.0 före DD. Därav tråden egentligen , att jag ville försöka få möjlighet att lyssna på 5.1 PCM (samt stor duk!) på ett sådant bra och billigt sätt som möjligt.

Tja... vad mer behöver man mer än Ino 5.1 (7.1), lossless 5.1 (7.1) och 1080p 8).

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-23 14:03

Almen skrev: Jag föredrar faktiskt oftast PCM 2.0 före DD 5.1.

Av vilken anledning då?

MVH
/g

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-23 15:15

Chuck_V skrev:
Almen skrev: Jag föredrar faktiskt oftast PCM 2.0 före DD 5.1.

Av vilken anledning då?

MVH
/g

Det brukar låta bättre, förmodligen för att jag inte har någon center.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-23 15:24

Just det, det kan ju köra till det på DD som diskuterats förut, och det är klart trist.

MVH
/g

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-23 16:02

Nu är jag inte så erfaren av musik i surround men dom flesta gånger jag hört sånt så märker man att mixaren vill få till "häftigt" ljud istället för trovärdigt. Att man får vissa instrument i bakkanalen ibland är bedrövligt och slänger ut en direkt från upplevelsen.
Ni som lyssnat mer, finns det riktigt bra mixar som inte har massa dumheter inmixade?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-23 16:38

subjektivisten skrev:Ni som lyssnat mer, finns det riktigt bra mixar som inte har massa dumheter inmixade?

Konserter och klassisk musik brukar (åtminstone försöka) ha det naturliga ljudet bakifrån i bakkanalerna. Många producenter av klassisk musik får till det riktigt bra.

Å andra sidan så är ju en studioskiva så konstlad ändå, så jag tycker att det får vara vilka ljud och effekter som helst där bak, bara det ger mig en upplevelse. Men visst finns det en hel del misslyckade runtomkringmixar.

QuadraphonicQuad Forums diskuteras detta flitigt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-23 18:06

Okej, förstår dig men tänkte på flera live DVDs jag sett där ljudet helt plöstligt kommit bakifrån.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-24 03:44

Kaffekoppen skrev:Känns ju rätt så naturligt att ha centern inställd på "small", men fördelen med en pi60 låda torde väl vara att alla tre frontar kommer i samma höjd.

Det borde väl inte finnas någon direkt nackdel med pi60-kabinettet jämfört med ett i14?

Bara hälften så brant avrullning?

Jag förstår inte riktigt vad som händer om man kör fullregisters fronthögtalare och en högpassfiltrerad center. Borde inte högpassfiltreringens fasvridande ställa till det ganska illa för totalnivån runt 80hz?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-24 22:49

Vet inte om detta är rätt tråd men temat är trots allt uppe här. Kommer från biografen och har just sett filmen Mammut. Filmen var bra, väldigt fängslande, det var riktigt tyst i salongen. Gjorde en liten notering om just det där med dialog/centerkanalen. Där jag satt på 4 rad av salongens ca 12, låg nästan allt ljud i centerkanalen. Det var väldigt lite stereo, inte alls som t.ex. Harry Potter. Bara en del av musiken i stereo, oftast låg den som "spikmono" i mitten trots min långt framskjutna placering. Dialogen var till 100% från centerkanalen

Föregående

Återgå till Wänner af Ino