paa skrev:Rundberg skrev:Porten blir 590 mm lång och med dimensionerna 0,8*200mm
...
MVH
/Mattias
0,8mm??
Nu ska vi vara snälla. R är ju faktiskt ekonom. Självklart är det 8mm.
Vilket i o f s verkar lite lite.
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Rundberg skrev:Porten blir 590 mm lång och med dimensionerna 0,8*200mm
...
MVH
/Mattias
0,8mm??
Rundberg skrev:Om det inte funkar så får jag väl göra den 16mm istället och planera min sågning så att spillbitarna kan användas till att smala av slitsen till hälften.
/Mattias
Då får det bli så! Kan jag räkna på längden på samma sätt som om det vore en port med dubbla arean?Kaffekoppen skrev:Jag röstar på alternativ 2
Det ser snyggt ut också
Tack!Maarten skrev:Nice!
Skall du inte bygga bara ena lådan först och försöka lyssna hur det blir?
Rundberg skrev:Nu har det äntligen hänt lite!
Jag bestämde mig för att minska bredden på slitsen med 80mm och öka höjden till 10mm. En 80mm bred bit av 10mm MDF kommer således att parkeras i mitten av slitsen. Det gör att porten bara får en krök och inte två. Det kommer alltså att bli två slitsar på vardera 60*10mm.
Jag åkte till byggmarknaden och upptäckte till min glädje att man endast betalar per kvadratmeter material när man köper tillsågade skivor (ingen avgift per snitt), det blev helt klart en affär i min favör! Nu börjar jag också inse hur pyttiga de här lådorna kommer att bli.
Så här kommer lådan alltså att se ut (bitarna är bara uppställda på bänken än så länge, har inte hunnit sammanfoga något):
Sidorna blir i 18mm tjock stavlimmad bok, så här kommer de bli med sidorna på:
Slutligen så har jag också hunnit börja på ett testfilter:
Det här filtret är bara ett 2:a ordningens, det slutgiltiga filtret ska vara 4:e ordningen LR hade jag tänkt. Delningsfrekvensen blir 120Hz.
Det var allt för den här gången! Kom gärna med kommentarer och glada tillrop, det hjälper!
MVH
/Mattias
Rundberg skrev:Det var Hornbach i Bertrange, kan vara lite för långt för de flesta för att utnyttja den fina prispolicyn.Egerwood skrev:Hm vilken byggmarknad var det.
så för spänt är det inte här hos oss kan jag säga...
Rundberg skrev:Visst är det en 3020!Fjonkalicious skrev:En NAD 3020?
Mvh
Filip
/Mattias
Den hade brunnit en liten gnutta (gansksa mycket) när jag fick den. Jag skulle inte få för mig att mörda en sådan klassiker, den hade redan begått självmord när den hamnade i min ägo...Fjonkalicious skrev:Rundberg skrev:Visst är det en 3020!Fjonkalicious skrev:En NAD 3020?
Mvh
Filip
/Mattias
Klassisk och den däringa läppen där bak är en lätt gissning![]()
Men varför fick den sätta livet till?
Rundberg skrev:Jag såg i byggtråden till PAA:s basmoduler (som också använder slitsport) att han har en baffel på insidan av portmynningen. Skulle det vara användbart i det här fallet också (så som jag ritat i rosa på bilden)? Hur stor ska den vara i sånt fall?
Då skulle en bit regel (2tum2) kanske kunna fungera där? Det gör väl inget att baffeln är lika tjock som den är djup?paa skrev:Rundberg skrev:Jag såg i byggtråden till PAA:s basmoduler (som också använder slitsport) att han har en baffel på insidan av portmynningen. Skulle det vara användbart i det här fallet också (så som jag ritat i rosa på bilden)? Hur stor ska den vara i sånt fall?
Svårt att säga, större är väl bättre, men första centimetern är ju viktigast.
Dessutom är ju denna port så smal, så om flänsen är några gånger högre än spalten så blir den inte så stor i alla fall.
Jag skulle nog valt en två tum hög baffel, mycket säkert höftat!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 33 gäster