Hur påverkar Ljudsplitter ljudkvaliten?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Hur påverkar Ljudsplitter ljudkvaliten?

Inläggav Mikael.J » 2009-01-23 10:12

Hej

Jag har en för och slutstegskombination. På försteget har jag bara en preout och den är ju klart kopplad till slutsteget. Försteget är kopplat till datorn samt LP-spelare. Nu hade jag tänkt lägga in en SUB i systemet som ska användas vid film. Kan man köpa en

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4079

och dela signalen från försteget till ett steg till som man sedan kopplar subben på? Eller ska jag skaffa en hemmabioreciver och lägga den mellan datorn och försteget och koppla subben på den? Eller borde jag byta försteg? Ja, jag har inte en aning om hur jag ska få in subben på bästa sätt.

Jag har

Rouge Audio metis försteg
Yamaha M-4 Slutsteg
Yamaha LP spelare
Dator CD spelare
Högalare HPM-100

Någon som har nått förslag?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-01-23 10:26

Kan inte svara säkert men jag har 1st Pre Out på min AV-stärkare och jag frågade för en tid sedan om man kunde koppla in en splitter då jag vill ha 2st basmoduler.

Det var ok sa man då. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-23 13:21

Visst kan du dela signalen efter försteget till två slutsteg, bara du har möjlighet att korrigera nivån på någon av dem eller bägge, så att du kan justera nivån från sublådan till att lira jämt med de andra högtalarna.

Det finns inga tekniska hinder för detta, utom i extrema fall som mycket låg ingångsimpedans i slutstegen så att de lastar ner försteget, men det tycker jag att du glömmer. Risken är mycket liten att det är så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-01-23 13:28

Hmm då borde jag nog gå på en reciver för smidigheten? Jag vet att jag kan ändra signalen på baksidan av mitt yamahasteg. Men det skulle bli rätt mycke meck med det.

Till subben så hade jag tänkt använda mig av ett behringer PA steg (kommer inte ihåg namnet), vet inte om man kan ändra signalen på dessa? Får kolla upp det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-23 13:33

PA-slutsteg brukar ha volymkontroller.

Återgå till Köpråd