Moderator: Redaktörer
celef skrev:jag blir förbryllad över "di", har alla börjat prata carlssonspråket eller är carlsson upphovsmakaren till tidiga reflexer?
KarlXII skrev:Ragnwald skrev:Håller med fullständigt.
De tidiga reflexerna kan inte tolkas av hörseln som varandes just reflexer, utan tolkas som del av direktljudet. Och därvid tolkas ljudet av hjärnan som varandes en sämre ljudåtergivning.
Är du helt säker på att så är fallet?
Isåfall: Var kommer den informationen från?
Chuck_V skrev:Jag tror förstareflexernas ondo eller godo har att göra med skillnaden i ljudnivå map direktljudet, och den tids- samt vinkelskillnad (lite av samma sak) som reflexen har i förhållande till direktljudet, plus reflexens frekvensrespons då.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Men om du nu tycker att det vi avspelning skall adderas en massa nya reflexioner (talar inte om dem från lyssningslogen, för de tillhör lyssnarmiljön och inte ljudbilden), hur många skall de vara, och hur starka skall de vara, och från vilka håll i ljudbilden du tycker att de skall komma.
En av reflexerna kan tänkas vara fördröjd ca 4ms och komma 45 grader uppifrån i högtalarnas riktning med en geometrisk dämpning på 3dB. Kanske.
celef skrev:jag blir förbryllad över "di", har alla börjat prata carlssonspråket eller är carlsson upphovsmakaren till tidiga reflexer?
Naqref™ skrev:Ragnwald skrev:
Håller med fullständigt.
De tidiga reflexerna kan inte tolkas av hörseln som varandes just reflexer, utan tolkas som del av direktljudet. Och därvid tolkas ljudet av hjärnan som varandes en sämre ljudåtergivning.
Om hörseln inte kan skilja di tidiga reflexerna från direktljudet, hur kan den då veta om det är en sämre återgivning?
KarlXII skrev:Hur ska man veta vilket som är trognast signalen då?
Ragnwald skrev:Jag vet att de allra allra tidigaste reflexerna inte spelar någon roll. De tom inberäknas av konstruktören vid konstruktionen av högtalaren.
Och ska således inte färga återgivningen utan kontroll. Hm.. om jag fattat rätt.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Hur ska man veta vilket som är trognast signalen då?
Det system/rum som ger störst skillnader lär vara trognast signalen. Alltså, ett system/rum som ger stor skillnad på torra inspelningar och inspelningar med rikligt efterklang lär vara mer trogen signalen är system/rum där skillnaderna är mindre.
Jag har t ex en låt som jag brukar använda på dessa högtalare som gärna ger "larger than life" bredd på musik. Det är musik som kommer som en liten boll mellan högtalarna och det smarta är ju att dom högtalare jag testat på, som ger denna stora ljudbild, inte fixar att hålla ihop bollen utan låter den blöda ur. Medans system som fixar det även brukar fixa musik med enorm bredd. Alltså, är skillnadena större på det systemet = större chans att signalen återges korrekt.
IngOehman skrev:Man kan välja en sådan definition, men begreppet tidiga reflexer kommer ju egentligen från storrumsakustikvärlden, och med det menas att reflexerna är utskiljbara, vilket gäller för alla primära och vissa sekundära reflexer. De kan vara både 50 och 100 ms fördröjda (vilket är 17 resp 34 meter i gångväg).
Man skiljer alltså mellan de urskiljbara tidiga reflexerna och den icke urskiljbara efterklangen.
joel skrev:Vill bara stämma in i de slutsatser som Floyd drar i sin helt fantastisk välskrivna bok.
Sound Reproduction: Loudspeakers and Rooms är utan tvekan en ”måste läsa” bok.
Har förändrat min syn på ljudåtergivning radikalt.
MVH
/Joel
subjektivisten skrev:joel skrev:Vill bara stämma in i de slutsatser som Floyd drar i sin helt fantastisk välskrivna bok.
Sound Reproduction: Loudspeakers and Rooms är utan tvekan en ”måste läsa” bok.
Har förändrat min syn på ljudåtergivning radikalt.
MVH
/Joel
Intressant, bör nog läsa min bok snart då
Kortfattat, hur har din syn förändrats?
Naqref™ skrev:celef skrev:jag blir förbryllad över "di", har alla börjat prata carlssonspråket eller är carlsson upphovsmakaren till tidiga reflexer?
Vi är alla däggdjur.
Naqref™ skrev:Ragnwald skrev:Håller med fullständigt.
Om hörseln inte kan skilja di tidiga reflexerna från direktljudet, hur kan den då veta om det är en sämre återgivning?
joel skrev:Spisas mycket Satyricon och Dimmu Borgir månne?![]()
mvh
/Joel
joel skrev:Den största nyfunna kunskapen jag fick från boken var hur viktiga sidoväggs reflexerna är. Samt vikten av att hålla dess spektrala innehåll intakt. Dvs. behålla den raka tonkurvan även från reflexerna inte bara från direktljudet.
celef skrev:joel skrev:Den största nyfunna kunskapen jag fick från boken var hur viktiga sidoväggs reflexerna är. Samt vikten av att hålla dess spektrala innehåll intakt. Dvs. behålla den raka tonkurvan även från reflexerna inte bara från direktljudet.
det där är intressant då få högtalare har en liknande tonkurva on-axis som off-axis, det betyder ju isåfall att reflexen måste tonkurvejusteras beroende på högtalare?
IngOehman skrev:Adhoc skrev:subjektivisten skrev:Vad som är trevligt ljud och vad som är närmare "musiken" är kanske lite olika. Jag kan förstå folk som gillar extra rymd och sånt, dock är det inget för mig. Smaken är olika så man väljer vad man vill
Nej, det är det nog inte nödvändigtvis olika. -I det som togs upp över åtskilliga sidor i boken och kallades för "preference" och jag översatte till "trevligt ljud" ingår även betydelsen av hur en majoritet av personerna uppskattar musikåtergivelsen mycket mer (närmare musiken om man vill) med reflekterande främre sidoväggar. Du borde känna till detta, du har ju boken själv men kanske inte har kommit så långt fram i den.
Men nu läser du och tolkar väl ändå det som Subjektivisten skriver rätt så underligt?
Han talar ju att komma nära musiken, och det är väl rätt uppenbart att han talar om att komma nära den som den var.
Du talar om det som faktiskt både du och han kallade att trevligt ljud.
Att någon sen kan anse att det där trevliga ljudet är "att komma nära musiken" (känslomässigt), så betyder inte att det är musiken som den var ursprungligen man kommer i kontakt med.
Preferens och ursprungsöverensstämmelse. Den ena garanterar inte den andra.Adhoc skrev:För de med låg hörtröskel för reflektionerna räcker det med lägre styrka, för majoriteten av personerna i undersökningarna önskades reflektioner av högre styrka för att ge liknande sinnesupplevelse. (Börjar likna en diskussion om "rätt" styrka på chilipepparen...)
Njae...
Jag tror den där parallellen snarare bör bytas mot: -För den som saknar erfarenhet och omdöme, kan TV-apparater inställda som i affärerna (läge "dynamic") imponera och attrahera, men för den med större erfarenhet och kunskap om hur mycket bättre det kan se ut, är de vulgära överdrifterna bara jobbiga att behöva titta på, och en bild som överensstämmer med ursprunget bättre, föredras.
Bara en gissning från min sida.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster