Moderator: Redaktörer
razor skrev:Att återge insignalen korrekt alltså. Det är väl det musikåtergivning handlar om?
gromit skrev:Callisto skrev:Alla "messias" anhängare har det bra. De behöver aldrig mer bry sig om att uppgradera förstärkeriet. De har uppenbarligen det bästa som går att frambringa på förstärkarfronten (enligt dom själva). Måste kännas skönt.
Om det känns skönt eller inte beror ju på om de framförallt är intresserade av att uppgradera eller använda systemet...
/Gr.
Callisto skrev:Jasssååå, jag trodde alla använde sina system för att lyssna på musik.
Känslor och beröring är något som jag förknippar med musiken i sig (och inte minst i vilket sammanhang/sinnesstämning man hör den!) och inte så mycket med ljudåtergivningen av musiken. Sen vet jag inte om jag pratat något om distvärden men med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.Callisto skrev:klokt sagt. Det ligger en hel del i det du säger. Många verkar glömma bort att det handlar om "känslor och beröring" och inte bara distvärden osv.
Martin skrev:Varför inte bara välja en förstärkare som låter riktigt bra, är fin och skön att använda
och vara nöjd, sluta oroa sig? //
... med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt
försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.
Tja det finns ju andra krav på förtsärkare. Funktioner, effekt, kvalitetskänsla, design. Dessutom så tror jag inte att många 1000-lapps förstärkare skulle uppfylla alla dessa krav för min del, kanske inte ens något. Man måste oftast upp en bit i pris innan man kan prata om kvalitetsgrejjer på alla punkter. Dessutom så låter ju många förstärkare en aning olika och de som inte låter riktigt bra kan man ju skippa direkt.Audiomanikern skrev:Martin skrev:Varför inte bara välja en förstärkare som låter riktigt bra, är fin och skön att använda
och vara nöjd, sluta oroa sig? //
... med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt
försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.
- NjA* fast vad ska man då med hififor@, eller för den delen hifibutiker, till?
MenA*lla förstärkare över lusenlappen har ju finfina, för att inte säga perfekta mätvärden
och kan prestera njutbar musik så??
Mvh A*
Aldrig någon som pratar om hur NAD208 låter. Bara att den klarar f/e-testet utan inverkan vilket jag anser vara helt ointressant. Det är mer intressant att höra någon berätta hur den uppfattas när den gör det den är tänkt att göra, nämligen återge musik under normala förhållanden.
dimitri skrev:Skulle själv rösta på "Messias" inte för att jag vet hur den låter. Har aldrig hört den, men bara som en provokation. På samma sätt som det var en provokation att sätta rubrik "Messias..." till ett av svarsalternativen. För att ingen, även den mest inbitna LTS-are, tror att det är den bästa förstärkaren som finns/funnits/kommer att finnas. Att vilja tro det är att vilja tvinga in LTS folket i ett hörn, man bör kanske istället fråga sig varför man vill det, vilket jag tycker är ett mycket mera intressant spörsmål.
En reflektion vid genomläsning av Flints inlägg: att inte kunna beskriva hur en förstärkare låter är för mig något positivt, under förutsättning att det inte går att nagla fast dess svagheter.
Dimitri
Callisto skrev:Jasssååå, jag trodde alla använde sina system för att lyssna på musik. Vad har du din till....element eller![]()
.
Som det står i omröstningen så uppfattar jag alt. 1 som att det är det bästa som tillverkats avseende ljud.
Mr_Ekan skrev:Aldrig någon som pratar om hur NAD208 låter. Bara att den klarar f/e-testet utan inverkan vilket jag anser vara helt ointressant. Det är mer intressant att höra någon berätta hur den uppfattas när den gör det den är tänkt att göra, nämligen återge musik under normala förhållanden.
Ja hur låter den egentligen??? Nu blir man väl kölhalad om man skulle påstå att NAD 208 "låter", men man kan ju försöka beskriva återgivningen litegrann.
Den första känslan jag fick efter en stunds lyssnande var "brutalt slutsteg". Oändliga effektresurser och dynamikutbrott som man nästan blev rädd av. Kan bero på att det faktiskt ligger till på detta sätt, kan även bero på att jag är van vid 10 triodwatt.
Vidare slås man av en återgivning som är väldigt torr och nykter, mjuk och subtil, arg och förbannad. Svårbeskrivlig är, som dimitri antyder, en klockren beskrivning av 208:an. Karaktären i det man hör styrs helt av musikvalet.
Klart står emellertid att denna konstruktion är något utöver det vanliga som alla borde försöka få lyssna på. Jag ställer gärna upp om någon är nyfiken. Som bekant finns det även fler "riddare" här på forumet som säkert gärna sprider budskapet vidare.
//Ekan
Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?
Nattlorden skrev:Flint - 208:an är ju inte konstruerad av NAD, så att den är udda i sammanhanget är inte så konstigt. ( 3020 vet jag inte historiken bakom. )
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?
Enligt er som "tror" på idén ja men inte enligt mig. Jag vill i första hand trivas med maskineriet när jag använder det som det är tänkt nämligen att återge musik i hemmiljö med vanliga högtalare. Här har vi pudelns epicentrum. Teknisk teoretisk perfektion eller användarfunktion.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?
Enligt er som "tror" på idén ja men inte enligt mig. Jag vill i första hand trivas med maskineriet när jag använder det som det är tänkt nämligen att återge musik i hemmiljö med vanliga högtalare. Här har vi pudelns epicentrum. Teknisk teoretisk perfektion eller användarfunktion.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster