Nad 208 bäst genom tiderna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nad 208

Messias bland förstärkare, den slår allt
17
14%
Den är mycket bra men inte bäst
43
36%
Den är bra men den slår inte Krell precis
17
14%
Sicket skit
15
13%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%

Antal röster : 118

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-27 19:03

Skulle själv rösta på "Messias" inte för att jag vet hur den låter. Har aldrig hört den, men bara som en provokation. På samma sätt som det var en provokation att sätta rubrik "Messias..." till ett av svarsalternativen. För att ingen, även den mest inbitna LTS-are, tror att det är den bästa förstärkaren som finns/funnits/kommer att finnas. Att vilja tro det är att vilja tvinga in LTS folket i ett hörn, man bör kanske istället fråga sig varför man vill det, vilket jag tycker är ett mycket mera intressant spörsmål.

En reflektion vid genomläsning av Flints inlägg: att inte kunna beskriva hur en förstärkare låter är för mig något positivt, under förutsättning att det inte går att nagla fast dess svagheter.
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-27 19:09

Hej!
razor skrev:Att återge insignalen korrekt alltså. Det är väl det musikåtergivning handlar om?

Nej! Teoretiskt är ej ens audio-infon som finns på master´n, o än mindre uppå LP/CD, det
som är det korrekta då den (bistra) A*kustiska verkligheten är detta, korrekta!

I Praktiken så mäter F/E-testet bara fel medan den borster ifrån kvaliteér men kombinera
F/E med blindtest (el vanlig lyssning) om vilken återgivare man tycka bäst om så börjar det
enligt A* likna ngt! Bara F/E? Nej det "känns" som man iaktar ett tings 2st dimensioner och
glömma bort att det faktiskt finns 3st (4st, 6st, 8st, 12st, 27st, 168st?)

Mvh A*

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-27 21:04

gromit skrev:
Callisto skrev:Alla "messias" anhängare har det bra. De behöver aldrig mer bry sig om att uppgradera förstärkeriet. De har uppenbarligen det bästa som går att frambringa på förstärkarfronten (enligt dom själva). Måste kännas skönt 8) .

Om det känns skönt eller inte beror ju på om de framförallt är intresserade av att uppgradera eller använda systemet...

/Gr.

Jasssååå, jag trodde alla använde sina system för att lyssna på musik. Vad har du din till....element eller :roll: :wink: .
Som det står i omröstningen så uppfattar jag alt. 1 som att det är det bästa som tillverkats avseende ljud. :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-27 21:31

Callisto skrev:Jasssååå, jag trodde alla använde sina system för att lyssna på musik.

Tycker det verkar som att många i första hand använder musik för att lyssna på sina system. :) Särskillt de som aldrig blir nöjda och sitter och febrilt lyssnar efter fel i förstärkare som kanske inte ens finns (som antagligen är fallet med NAD 208) eller byter apparater i cirkar osv. Jag vet inte om det är utvärderingsmetoderna, inställningen till hifi eller vad det är men något är knas iaf när hobbyn hindrar musikintresset så pass. :?

Varför inte bara välja en förstärkare som låter riktigt bra, är fin och skön att använda och vara nöjd, sluta oroa sig? Så dåliga är ju inte de flesta förstärkare även om vissa inte är helt bra och många låter en aning olika.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-27 21:48

klokt sagt :). Det ligger en hel del i det du säger. Många verkar glömma bort att det handlar om "känslor och beröring" och inte bara distvärden osv.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-27 22:09

Callisto skrev:klokt sagt :). Det ligger en hel del i det du säger. Många verkar glömma bort att det handlar om "känslor och beröring" och inte bara distvärden osv.
Känslor och beröring är något som jag förknippar med musiken i sig (och inte minst i vilket sammanhang/sinnesstämning man hör den!) och inte så mycket med ljudåtergivningen av musiken. Sen vet jag inte om jag pratat något om distvärden men med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.

Allt jag säger är egenligen att förstärkare normalt inte är så dåliga att man ska behöva uppgradera vart 3:e år för att man "tröttnat på ljudet". Då kanske man lyssnar på fel saker (efter eventuella fel i förstärkare i stället för musiken).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-27 22:28

Martin skrev:Varför inte bara välja en förstärkare som låter riktigt bra, är fin och skön att använda
och vara nöjd, sluta oroa sig? //
... med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt
försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.

- NjA* fast vad ska man då med hififor@, eller för den delen hifibutiker, till?
MenA*lla förstärkare över lusenlappen har ju finfina, för att inte säga perfekta mätvärden
och kan prestera njutbar musik så??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-27 22:45

Audiomanikern skrev:
Martin skrev:Varför inte bara välja en förstärkare som låter riktigt bra, är fin och skön att använda
och vara nöjd, sluta oroa sig? //
... med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt
försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.

- NjA* fast vad ska man då med hififor@, eller för den delen hifibutiker, till?
MenA*lla förstärkare över lusenlappen har ju finfina, för att inte säga perfekta mätvärden
och kan prestera njutbar musik så??

Mvh A*
Tja det finns ju andra krav på förtsärkare. Funktioner, effekt, kvalitetskänsla, design. Dessutom så tror jag inte att många 1000-lapps förstärkare skulle uppfylla alla dessa krav för min del, kanske inte ens något. Man måste oftast upp en bit i pris innan man kan prata om kvalitetsgrejjer på alla punkter. Dessutom så låter ju många förstärkare en aning olika och de som inte låter riktigt bra kan man ju skippa direkt. :)

Det jag sitter och förundras över är hur folk orkar sitta och "lyssna och tycka" på flera förstärkare om året utan att någonsin nöja sig. Det finns ju fullt tillräckligt bra förstärkare därute i humana prisklasser...

Jag tycker nästan NAD 208 var ett tydligt exempel på detta. Att det finns förhållandevis billiga förstärkare som låter nästintill klanderfritt och vissa lämnar tom rejält med effekt dessutom.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-27 23:54

Aldrig någon som pratar om hur NAD208 låter. Bara att den klarar f/e-testet utan inverkan vilket jag anser vara helt ointressant. Det är mer intressant att höra någon berätta hur den uppfattas när den gör det den är tänkt att göra, nämligen återge musik under normala förhållanden.

Ja hur låter den egentligen??? Nu blir man väl kölhalad om man skulle påstå att NAD 208 "låter", men man kan ju försöka beskriva återgivningen litegrann :roll: .

Den första känslan jag fick efter en stunds lyssnande var "brutalt slutsteg". Oändliga effektresurser och dynamikutbrott som man nästan blev rädd av. Kan bero på att det faktiskt ligger till på detta sätt, kan även bero på att jag är van vid 10 triodwatt.

Vidare slås man av en återgivning som är väldigt torr och nykter, mjuk och subtil, arg och förbannad. Svårbeskrivlig är, som dimitri antyder, en klockren beskrivning av 208:an. Karaktären i det man hör styrs helt av musikvalet.

Klart står emellertid att denna konstruktion är något utöver det vanliga som alla borde försöka få lyssna på. Jag ställer gärna upp om någon är nyfiken. Som bekant finns det även fler "riddare" här på forumet som säkert gärna sprider budskapet vidare 8) .

//Ekan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-28 00:19

Jag skulle lägga in begreppet tillförlitlighet i bästa stärkare alla tider.
Har ingen själv men det är ju ett stort flertal som pratar om dess dåliga sidor här på forumet också.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-28 06:06

dimitri skrev:Skulle själv rösta på "Messias" inte för att jag vet hur den låter. Har aldrig hört den, men bara som en provokation. På samma sätt som det var en provokation att sätta rubrik "Messias..." till ett av svarsalternativen. För att ingen, även den mest inbitna LTS-are, tror att det är den bästa förstärkaren som finns/funnits/kommer att finnas. Att vilja tro det är att vilja tvinga in LTS folket i ett hörn, man bör kanske istället fråga sig varför man vill det, vilket jag tycker är ett mycket mera intressant spörsmål.

En reflektion vid genomläsning av Flints inlägg: att inte kunna beskriva hur en förstärkare låter är för mig något positivt, under förutsättning att det inte går att nagla fast dess svagheter.
Dimitri

Dimitri! Exakt! :) Det var av precis dessa skäl som jag valde 'Messias bland förstärkarna'. Tråden är inte 'seriös' från början i mina ögon. Jag uppfattade den som ett skämtsamt inlägg, möjligen med vissa stänk av allvar. Att folk triggar på den, tror jag beror på allt snack omkring Nad 208, - vilket trådskaparen säkert är väl medveten om. :wink:

I sakfrågan ang 208 har detta avhandláts så många ggr nu, att jag inte kan skriva något längre utan att känna mig sorgligt upprepande. Upprepandet kommer sig av att samma frågor återkommer och svaren är naturligvis desamma, som alltid. Finns mängder av trådar att söka för de som inte har läst på faktiskt förut.

EDIT: Valde att understryka en mening i Dimitri's inlägg.
Senast redigerad av Maarten 2004-10-28 07:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-28 06:49

Jag ska skriva något sakligt, ehuru ointressant om 208:an. Schemat upptar icke mindre än sex A4-sidor 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 07:44

Morello - ja tack! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-28 09:19

Callisto skrev:Jasssååå, jag trodde alla använde sina system för att lyssna på musik. Vad har du din till....element eller :roll: :wink: .
Som det står i omröstningen så uppfattar jag alt. 1 som att det är det bästa som tillverkats avseende ljud. :roll:

Nu blandar du ihop sakerna igen. Precis som du så pratade jag om de som har en 208 och tycker den är messias bland förstärkare. Själv har jag ingen 208 och jag är inte särskilt intresserad av att köpa någon heller.

När jag hittat en förstärkare som jag tycker är "messias" så tror jag inte att jag kommer vara intresserad av att byta. Så är det med min CD-spelare så varför inte med förstärkaren?

Jo förresten, Pass Labs X-350 fungerar mycket bra som element!

/Gr.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-28 10:12

Jag skrev denna tråd för jag blev inspirerad av Ingvar Öhman för han sa (i Morellos tråd om 208, där han hade lagat en åt Lindroos/knoppen) att Nad 208 slår många förstärkare även som kostar 100 tkr, och gjorde jag på skoj en liten omröstning för att se om de flesta anser detta.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 10:32

Mr_Ekan skrev:
Aldrig någon som pratar om hur NAD208 låter. Bara att den klarar f/e-testet utan inverkan vilket jag anser vara helt ointressant. Det är mer intressant att höra någon berätta hur den uppfattas när den gör det den är tänkt att göra, nämligen återge musik under normala förhållanden.

Ja hur låter den egentligen??? Nu blir man väl kölhalad om man skulle påstå att NAD 208 "låter", men man kan ju försöka beskriva återgivningen litegrann :roll: .

Den första känslan jag fick efter en stunds lyssnande var "brutalt slutsteg". Oändliga effektresurser och dynamikutbrott som man nästan blev rädd av. Kan bero på att det faktiskt ligger till på detta sätt, kan även bero på att jag är van vid 10 triodwatt.

Vidare slås man av en återgivning som är väldigt torr och nykter, mjuk och subtil, arg och förbannad. Svårbeskrivlig är, som dimitri antyder, en klockren beskrivning av 208:an. Karaktären i det man hör styrs helt av musikvalet.

Klart står emellertid att denna konstruktion är något utöver det vanliga som alla borde försöka få lyssna på. Jag ställer gärna upp om någon är nyfiken. Som bekant finns det även fler "riddare" här på forumet som säkert gärna sprider budskapet vidare 8) .

//Ekan

En bra beskrivning som säger betydligt mer än att den bara klarar f/e-testet.

Varför är den inre LTS-kretsen så rädda för att subjektivt beskriva hur något låter? Varför denna gräns vid rätt och fel? Saknar ni individuellt självförtroende och personlig integritet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 11:32

Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-28 11:38

Flint!

Jag förstår vad du menar. Jag skulle mycket väl kunna göra det (tror jag), men.... ja, jag antar att det beror på att jag är tvehågsen angående subjektiva beskrivningar. Ofta har de missbrukats genom diverse fantasifulla (men ibland även målande och roande beskrivningar) där fokus övergår från musiken och dess intryck över till apparatens 'magiska' uttryck'. Själen i musiken placeras då i apparaten.... vilket jag tycker är lite snedvridet.

Jag skulle dock kunna tänka mig att vara HiFi-skribent, mest för mitt egna nöjes skull, för att vidlyftigt få svänga ut i de mest måleriska och kreativa beskrivningar man kan tänka sig. Kul skulle det vara!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 12:22

markih
En ljudmässig karaktärsbeskrivning behöver inte vara navelskådande hippieflum.

Om NAD och tillfälligheter.
208:an får väl anses vara en tillfällighet och ett av två undantag. Det första var NAD 3020 som lät alla tiders och den andra då NAD 208 som tydligen många anser slå allt annat. Andra modeller både före och efter har tydligen inte nått upp till dessa. Alltså kan konstruktörerna inte ha haft någon fungerande metod eller ljudfilosofi i sitt arbete utan famlat i mörkret som de flesta andra. Om konceptet vore planerat och utarbetat skulle det gå att upprepa på varje ny förstärkarmodell. Kanske är det dags för en ny turförstärkare snart från NAD om man ser till tidsperspektivet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 12:26

Flint - 208:an är ju inte konstruerad av NAD, så att den är udda i sammanhanget är inte så konstigt. ( 3020 vet jag inte historiken bakom. )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 12:32

Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?

Enligt er som "tror" på idén ja men inte enligt mig. Jag vill i första hand trivas med maskineriet när jag använder det som det är tänkt nämligen att återge musik i hemmiljö med vanliga högtalare. Här har vi pudelns epicentrum. Teknisk teoretisk perfektion eller användarfunktion.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 12:34

Nattlorden skrev:Flint - 208:an är ju inte konstruerad av NAD, så att den är udda i sammanhanget är inte så konstigt. ( 3020 vet jag inte historiken bakom. )

Då borde NAD be samma kille, såvida han lever och kan löda, att knåpa ihop något nytt åt dom.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-28 12:35

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?

Enligt er som "tror" på idén ja men inte enligt mig. Jag vill i första hand trivas med maskineriet när jag använder det som det är tänkt nämligen att återge musik i hemmiljö med vanliga högtalare. Här har vi pudelns epicentrum. Teknisk teoretisk perfektion eller användarfunktion.

Flint, finns det överhuvudtaget något som pekar på att det ena på något sätt hindrar det andra, eller kan det tom vara så att det har ett klart samband?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 12:40

Martin
Klart att det kan finnas ett samband. Det är jag medveten om. Jag kanske skulle torska som f*n på en 208:a om jag testade den men jag tar inte färgkonceptet för givet som vissa gör. Jag avgör med hörseln och inte med perfekta mätvärden och inte heller med plånboken.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-28 13:00

Flint:
Skillnaden mellan dig och mig kanske inte är så stor egentligen.

Men vad betyder det att "Jag avgör med hörseln" egentligen? Om man funderar på det. Detta är ett mantra som många verkar motivera sina val med väldigt ofta. "Jag avgör med hörseln." Är det inte precis det LTS gör när de testar sina förstärkare? Först lyssnar de på förstärkarna mha F/E metoden, sedan blindtestar de och alltså avgör med hörseln (hur bra de hör hur förstärkarna låter). Jag tycker att detta är ett lite tydligare avgörande än att bara säga att man gör det.

Jag kan säga ärligt att jag inte avgör endast med min hörsel. Det är så många andra faktorer att tänka på och krav att uppfylla vid förstärkarköp så min hörselförmåga är nog bara en liten del i hela soppan av subjektiv bedömning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 13:19

Martin
För mig innebär "att lyssna med hörseln" att jag trivs med lyssningen. Det är musiken i sig som jag vill åt. Vissa ljuddetaljer är inte så viktigt. Långlyssningsegenskaperna är viktiga. Där går många transistorförstärkare bort.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-28 15:23

Flint skrev:

Användarfunktionen på en 208:a är helt perfekt; finns bara en avochpå-knapp!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 15:32

Johan_Lindroos
Påverkar "avochpå-knappen" graden av färgning eller är den transparent?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-28 15:34

Ja den är grön.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 15:37

Har du f/e-testat andra färger?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi