Volymposition på förstärkare och linjeingångsvolym

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Volymposition på förstärkare och linjeingångsvolym

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-19 14:34

Jag äger ju endast gamla förstärkare och spelar till 99% från min lilla portabla mac. Linjesignalen går via kabel till lämplig förstärkare.

Man vill ju ibland kunna variera volymen beroende på tidpunkt och musikval och lat som man är kan det tyckas vara lite irriterande att gå fram och tillbaka och ratta på volymen jämt och ständigt. Därför brukar jag sänka signalen på min dator och höja till en rejäl volym på förstärkaren. Detta gör att jag kan höja på datorn vid de tillfälle jag vill ha lite mer ös.

Fast mestadels lyssnar jag på ca 60% volym-inställning i datorn.

Om man tänker lite på förstärkaren i vid detta tillfälle, så uppkommer en del frågor:

Belastar man förstärkaren i onödan iom att den står på högre volym?

Eller är uteffekten likvärdig och det fungerar precis som om jag skulle ha utsignal 100% och volymen lägre?

Drar förstärkaren mer ström enl. min uppställning?

Står tomgångsströmmen högre enl. min uppställning?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Volymposition på förstärkare och linjeingångsvolym

Inläggav Svante » 2009-01-19 14:50

Fjonkalicious skrev:Eller är uteffekten likvärdig och det fungerar precis som om jag skulle ha utsignal 100% och volymen lägre?

Ja.

Enda skillnaden är högre risk för överstyrning av datorn om den står på 100 % och högre brus om den står på 60%.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-24 12:50

Fjonkmannen: finns det gott om plats runt volympoten?, eller finns det gott om plats någonstans i förstärkaren? Du skulle kunna slänga in en fjärrstyrd pot helt enkelt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-24 12:59

Tack för tipset SB, men jag har så många olika förstärkare så det går tyvärr inte.

Ville mest veta om jag stressade mina gamlingar med mitt tillvägagångssätt.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-01-25 18:01

soundbrigade skrev:Fjonkmannen: finns det gott om plats runt volympoten?, eller finns det gott om plats någonstans i förstärkaren? Du skulle kunna slänga in en fjärrstyrd pot helt enkelt.

Detta har jag funderat på ett tag, alt. en motor som man fjärrstyr och kopplar ihop med volympott-axeln så att säga,kanske var så du menade...(?). Något tips på köpe kit/diy -projekt ?

mvh

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-25 18:06

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-01-25 22:20

soundbrigade skrev:www.diyclub.biz

Tack!, den här verkar ju halvintressant faktiskt: http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=195

Har du själv eller någon du vet beställt därifrån? Fungerar det bra med beställning/betalning?

mvh

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-25 22:27

vin-Tage skrev:
soundbrigade skrev:www.diyclub.biz

Tack!, den här verkar ju halvintressant faktiskt: http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=195

Har du själv eller någon du vet beställt därifrån? Fungerar det bra med beställning/betalning?

mvh

Jag har den i ett försteg jag bygger sedan ett par år. Hade en till men den är såld, fast vad jag hört ska den fungera riktigt bra.

Återgå till Vintage-hifi