Hur koppla pre ut från surroundreciever bäst?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51

Hur koppla pre ut från surroundreciever bäst?

Inläggav oa51 » 2009-01-24 19:30

Jag har en Denon 2105 som jag hittills använt med separat slutsteg (NAD 208) till frontkanalerna. Har nu köpt ett separat försteg (Bryston BP25) som används vid stereolyssning.
För biolyssning:
Kan jag koppla Denon pre ut---aux in på försteget--- ut på försteget--- in på slutsteget
eller måste jag bygga en separat omkopplare för att växla mellan försteg och surroundförsteg? (förutsättningen är att jag sätter volymen på försteget på en fix nivå vid kanaljustering som alltid används)
Kan man istället för aux använda tape in/ut?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-24 19:37

Du måste köra från källa (cd, dvd eller vad) till försteget direkt (med t.ex. omkopplare för att växla mellan receiver och nya försteget). Annars har du två försteg i kedjan...

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-01-24 20:09

Annars har du två försteg i kedjan...

Vad gör detta då? Överstyrs försteget med skador som följd eller menar Du att ljudet blir sämre? (det kan jag leva med för biolyssning) :?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-24 20:11

oa51 skrev:
Annars har du två försteg i kedjan...

Vad gör detta då? Överstyrs försteget med skador som följd eller menar Du att ljudet blir sämre? (det kan jag leva med för biolyssning) :?

Att ljudet skulle bli annorlunda i alla fall. Sämre vet jag inte. Det är väl inget som överstyrs så länge man har koll på volymen.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-01-26 15:09

Jag hade nog prövat med Denon-receiver pre out -> Bryston Aux In -> Bryston Tape Out -> NAD In.

Genom att plocka ut signalen från Tape Out behöver du inte bekymra dig om att ställa in en viss nivå på Brystonens volymkontroll. Vad som kan vara problemet med detta är om receivern har ett högre spänningssving än en "normal" ljudkälla, och att detta ställer till det för kretsarna i det nya försteget.

Ett vettigt alternativ vore ju, som du väl själv var inne på, att ha en ingångsomkopplare före slutsteget så att du kan välja om det är receiverns eller förstegets Pre Out som ska driva frontarna.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-01-26 16:05

Nja, nu håller jag inte riktigt med Conan.
För hemmabio så fungerar det ju fint, men om han vill spela 2-kanals så kan han ju inte ändra volymen med mindre än att vrida på volymen på Denonen, och det vill han nog inte.

Det låter som att han prioriterar 2-kanal, och då tycker jag att han skall koppla Bryston pre-out till NAD.
Om man gör så finns sen finns två val:
1. Koppla pre-out på Denon till ingång på Bryston.
Nackdelen är att båda volymkontrollerna spelar in, så vid bio-lyssning så måste man ställa Bryston volymen på ett fixt läge.
Jag skulle rekommendera detta.
Du vill kanske även koppla en två-kanals signal från källan (t.ex. DVD-spelare) till en annan ingång på Bryston.

2. Koppla tape-out på Denon till ingång på Bryston.
Nackdelen är att volymändring vid bio-lyssning kräver att man vrider på båda volymrattarna, vilket är osmidigt, så det skulle jag inte rekommendera.

Däremot så kan det nog fungera att koppla t.ex. tape-out på Denon till en ingång på

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-01-26 21:10

Tack för alla svar! Jag prioriterar klart 2- kanal, 7.1 är bara vid biolyssning och där klarar jag mig med en betydligt sämre kvalitet.
Jag har gjort som "Silvervargs 1:a", fungerar bra. På detta vis kan jag köra phono, CD och squeezebox via detta eminenta försteg (klart lyft gentemot Denon!) och använda surroundrecievern för mindre viktiga signalkällor såsom HTPC och Xbox. Tape out är inget alternativ då detta gör att man inte kan styra volymen via försteget

Detta bekymrar mig något:
Vad som kan vara problemet med detta är om receivern har ett högre spänningssving än en "normal" ljudkälla, och att detta ställer till det för kretsarna i det nya försteget.

Kan något ta skada om man lyssnar på vettiga nivåer? Tänker mig att jag ställer volymen kl 12 eller 3 så att man inte i onödan drar upp volymen alltför högt på Denonrecievern.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-01-28 14:00

Detta bekymrar mig något:
Citat:
Vad som kan vara problemet med detta är om receivern har ett högre spänningssving än en "normal" ljudkälla, och att detta ställer till det för kretsarna i det nya försteget.

Kan något ta skada om man lyssnar på vettiga nivåer? Tänker mig att jag ställer volymen kl 12 eller 3 så att man inte i onödan drar upp volymen alltför högt på Denonrecievern.

Jag tror inte att du får några problem.
Om du vill prova var gränsen går så kan du vrida ner volymen på försteget och långsamt vrida upp volymen på Denonen samtidigt som du spelar musik. När du börjar närma dig gränsen så kommer det att klippa. Troligen är de på väldigt hög nivå på Denonen som det kommer hända. Gissar att du minst skall upp på -10dB nivån.

Volymen på Denonen vill du väl ställa så att det blir lagom på de högtalare som den driver direkt (t.ex. surroundhögtalarna). Sen får du hitta en lagom inställning på försteget som ger lagom hög volym i fronthögtalarna vid den inställningen.
Till viss del kan man justera genom individuella volyminställningen på högtalarna i Denonen.

Återgå till Teknikforum