av PekkaJohansson » 2004-10-28 16:04
subjektivisten åkallar åter igen Steve Hoffman för sina utsagor om Beatles. Jag kan inte öppna länken (finns någon uppdaterad sådan?), men bidrar gärna med följande:
Jag äger så gott som alla Beatles originalvinyler i mono och stereo (1-3 pressningarna, som oftast kom ganska tätt på varandra), de flesta monosinglarna och ett gäng EP, alla i engelsk press. Därtill har jag alla CD-album, -7 cm-singlar och -EP, liksom de nyare "Live at BBC" och "Anthology vol 1-3" på CD (Anthology även på DVD).
Efter att ha lyssnat under 15 år och tagit del av det mesta som skrivits om Beatles på CD tror jag man kan dra slutsatsen att EMI:s tekniker gjort ett utomordentligt jobb med att överföra banden till CD, vilket skedde med början år 1987. Den som vill höra hur Beatles lät i studion kan lugnt köpa original-cd-utgåvorna. Teknikerna och producenten George Martin ägnade mycket tid åt att lyssna på mastertaperna, hitta de korrekta versioerna och göra ett allmänt snyggt arbete. Inget onödigt har lagts till eller dragits ifrån. "Help!" och möjligen "Rubber Soul" ommixades med originalmastern som referens pga dålig bandkvalitet. Denna omsorg ska vi vara tacksamma för. Den Beatles-samling som kom härom åren under titeln "1" låter inte kul! Likaså finns en onaturlig kliniskhet i flera av de ommixningar som gjorts för "Anthology"-projektet.
Själv undviker jag diverse sk audiofilutgåvor och nyare återutgivningar av äldre musik, som ofta kännetecknas av elaka ingrepp i musiken. Det verkar vara legio att ta isär musiken spår för spår, brustvätta och sätta ihop, och sedan yra om "ökad klarhet och detaljeringsnivå". Tillvägagångssättet påminner om att smälta ner en Rembrandt och sedan återanvända färgerna så gott det går till att göra en replika. Att t ex George Martin och Beatles utnyttjade akustiken i Studio 2 i Abbey Road har man uppenbarligen varken förståelse eller respekt för. Det gäller så gott som ALL remastrad (dvs utgiven en andra gång på CD) äldre musik från mitten av 90-talet och framåt.
Ett antal amerikanska remasteringtekniker som genom åren svarat för inte bara ursprungsotrogna utan också högst varierande utgåvor av de senaste 50 årens populärmusikskatt, har mycket att svara för inför kommande generationer. Jag kan bara uppmana folk som är intresserade av denna musik att läsa på, studera omslagen noga och undvika långa "credit notes" som vittnar om att många varit inblandade i produktionen. Generellt har de stora bolagen (EMI, Capitol, Sony) förstört musiken i mindre grad än de sk återutgivningsbolagen. Men även dessa börjar synda, som när Capitol ersatte den första, fantastiskt välljudande Beach Boys-utgivningen från 1991 med processade "24-bit HDCD"-utgåvor senare på 90-talet. Dansken Ernst Jörgensens totala ommixningar av hela Elvis-katalogen ska vi bara inte tala om...
Förresten, Beatles vita album från 1968 var ett av de första popalbum som spelades in på 8 spår. Beatles hade tröttnat på studioexperimenten och spelade - trots den pågående splittringen - tillsammans som ett band igen. De resulterande banden, som fick editeras ganska hårt av George Martin, låter i mina öron oerhört mycket bättre än det mesta som görs i rock och pop-väg idag.
Med vänlig hälsning
Pekka