Easy Sleezy: Rörslutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Easy Sleezy: Rörslutsteg

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-27 23:02

Jag skulle väldigt gärna se rörslutsteg till datorn, dvs två st små lysande saker. :)

Men jag har ingen som helst koll på vad för rör man ska/inte ska använda eller ens hur man ska bygga upp det hela?

Min tanke var (om fler än jag var intresserad av liknande) att hålla kostnaderna på ett minimum, och ändå se till så at tman bara använder produkter alla kan få tag på (inte beggat hittat i någons källare ute på Väddö).

Eftersom jag är den som vill ha dom, så måste jag ju sätta upp lite fasta mål och gränser, som kan förändras och överskridas....

*En billig konstruktion. (under 2000kr för en stereouppsättning)
*Dualmono uppbygd (roligare med två billigare med en)
* Liten effekt (kanske med mkt dynamisk, men liten kontinuerlig)

Alla får posta förslag, och de som är hårigast på bröstet får jättehjärna ta fram skisser idéer på steget (alltså på kopplingen).

Såå, har vi något intresse i detta eller är det bara en ensam mans dröm?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-10-27 23:25

Inte direkt DIY, men du kan ju alltid prova att byta till ett sånt här moderkort 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-28 03:01

Hej!

Finns (fanns?) fantastiskt vackra små 8-12W´s monoblock med ny-pris, Håll i ngt hårt Sbf
... $99/par, nej skojA* gör o således styck $99 samt skulle tydligen ljuda väl oxe A*aaargh
det äro ju ConsultTransparentFlum uppe i högra hörnet 8O! Få ej skrämmA* så här plötsligen ;)!
Jo, just det dem hette wave ngt 12 nej 8 wave 8, A*ntique soundlab var det...
... Nu haA* googlat och hitta dem inte 8O, dock en bild, hajA* $99 är 698 kr 8O :)!!
Bild

Mvh A*

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2004-10-28 11:23

Hej!

Enklast är väl antagligen att använda 2 st ECL82 för stereo Single end.
Detta håller komponentant antalet till ett minimum och gör det någorlunda lättkopplat och med möjlighet till ett visst välljud.

Borde gå att landa i storleksordningen 2.000SEK om man tar standard utgångstrafos från Sixten (EDGAR AUDIO), fixar chassiet själv och ber Svebry linda nättrafon.

Som ett enket förslag från mig.

Det är inget unikt med denna konstruktion Mullard gjorde sådana här på redan på 50 talet.

Sedan finns det ju möjlighet till lite större effekter med Push-pull på samma rör utan någon stor prisökning pga att det blir fler komponenter men billigare utgångs trafos.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 16:11

Dellstig
Ingen dum idé. Sen kan man ju slakta någon eller några gamla rörradio också. Eller tidiga Tandberg skolbandspelare. Då har man det mesta man behöver utöver de guldpläterade in och utgångarna.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2004-10-28 16:31

Hej!

Jajmän, slakta är ofta billigast, nättrafon är ofta riktigt bra på gamla radioapparater. Kan vara svårt med utgångstrafo men man kan ha tur, jag har faktiskt 2 st likadana "Luxorita" som står i skrotupplaget hemma.

Kolla t.ex på http://www.bonavolta.ch/hobby/images/audio/ecl82_2.gif
Ett ganska enkelt schema, kan ju vara enklar med kisellikriktning förstås.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 20:10

Dellstig
Jag lirar just nu gitarr med en femwattare som bygger på Fender Champ-konceptet och består av delar från just en tandberg skolbandare från 60-talet. Låter kalas. Massor med gamla rockgitarrsolon är inspelade med en sån' liten förstärkare för att få rätta draget och ljudet. No hightech.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-29 02:49

Audiomanikern skrev:Finns (fanns?) fantastiskt vackra små 8-12W´s monoblock med ny-pris, Håll i ngt hårt Sbf
... $99/par, nej skojA* gör o således styck $99 samt skulle tydligen ljuda väl oxe.....
Mvh A*

Tyvörr grappen.. de där sötingarna går loss på ca 250$ sörrö, vet dock inte om det är stycket, men det verkade så..

http://www.divertech.com/aslwaveav20dt.htm

Men det verkar finnas en del kunnande i frågan, jag är ute efter ungefär 5W/kanal, och saker som är lätta att få tag på.. Alltså, måste jag säga att dessa Tandbergdelar kommer bli svåra att få tag på om ingen här vill sälja av sina matchande... ;)

Men om någon skulle vilja, så får man högst gärna kladda skiss, så kan vi väl disskutera kring följande? Jag är som sagt inte kunnig på området...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-19 02:14

Detta verkar få ligga till sig tills jag själv förstår konceptet... men jag och en kamrat till mig ska iaf bygga ett rörsteg i vår, det är spikat! Hoppas ni är villiga att hjälpa till med dimensionering och utformning så bjuckar vi på bilder! :)

Mvh Jocke
admin

Återgå till DIY-forum