Små lådor till stora element.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Små lådor till stora element.

Inläggav Kraniet » 2009-01-25 10:51

Har vi tråd om detta med att sätta element i (för)små lådor? Hur liten låda kan man använda och fortfarande få bra resultat?
Jag pratar alltså om baslådor som man EQar för att få ut lågbasen.

6liter till en 8a tex, är det för lite?*

edit: säg 214cm2 och 12mm xmax (+/-6mm)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-25 10:59

Det finns ju t.ex den här tråden som Bamsefar startade:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=517416
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-25 13:03

hittade detta från IÖ i denna tråd

PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-dipacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).

"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-diplacementet.

"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.

Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.

En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.

PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.

"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.

"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.

PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. Surprised Sad Mad

Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.

PPPS. *Specialregler gäller dock för konstruktioner med hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor.

Elementet jag tog som exempel pumpar väl 0,25 liter p-p ungefär om jag räknar rätt(?). Detta gånger 30 är ju 7.5 liter och 6 liter med full isotermisering hamnar runt 8,5 liter. Så det borde fungera?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-25 23:06

men det ställer väl en del krav på elementen också att stå emot lådans tryck. hur går det tex om man har fasplugg på elementet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-25 23:41

Kraniet skrev:men det ställer väl en del krav på elementen också att stå emot lådans tryck. hur går det tex om man har fasplugg på elementet?

Gissningsvis är en slapp/stor kantupphängning ett större problem.

Man brukar ju säga att problemet med för små lådor (som om det bara vore ett) är att luften distar. Det borde dock vara möjligt att specialdesigna fjädringen i elementet i en sluten låda så att den blir precis tvärtom olinjär mot luftfjädringen. Undrar om nån har gjort det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2009-01-26 20:06

Ju mindre låda du gör desto mer måste du elektrisk korrigering behöver du. Oavsett om du gör denna med traditionell eq (svårt?) eller med linkwitztransform så kommer du att tappa en hel del ljudtryck (ut) mot vad du hade gjort med en "korrekt" dimensionerad låda. Jag vill minnas att de excelark som beräknar linkwitztransformer även visar dB/watt för låda + transform.

Det finns ju många som har lyckats med detta och en bra start är nog att hitta ett ett element med ganska låg Vas, fs och hög xmax.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 21:32

d_anders skrev:Oavsett om du gör denna med traditionell eq (svårt?) eller med linkwitztransform så kommer du att tappa en hel del ljudtryck (ut) mot vad du hade gjort med en "korrekt" dimensionerad låda.

Nuskavise... Detta gäller enbart om det är maximal förstärkareffekt, eller om det är elementets effekttålighet som begränsar. Om det i stället är elementets slaglängd som begränsar så blir det samma resultat i en mindre låda med Linkwitz.

Tonkurvemässigt och MOL-mässigt alltså.

Distorsionen riskerar dock att bli större i den lilla lådan pga det höga ljudtrycket inuti lådan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2009-01-26 23:42

Svante har rätt tror jag, jag skrev i alla fall tokigt och blandade ihop.
Det jag syftade på var nog egentligen att sänka gränsfrekvensen för en redan gjord låda.

I såna fall gäller, så vitt jag har förstått, att 1 oktav kostar 12 dB vilket motsvarar 16 x högre effekt och 4 ggr högre konutslag (för att uppnå den nya gränsfrekvensen). Eller - förutsatt att vi i ursprungskonstruktionen låg på maxeffekt för elementet och utnyttjade all slaglängd - kan vi säga att vi har minskat ljudtryck / watt och max spl med 12 dB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-27 12:58

men om man räknar in rumsförstärkning och det faktum att det finns rätt lite information under 30hz så undrar jag hur det blir i praktiken.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 15:18

Som sagt Bremenbasarna på 25L är ju inte särdeles stora, men kan med aktiv kompensation prestera rätt fint i par.

Ingvar Öhman beräknar sina system enligt det här - små aktiva lådor blir 3X till antalet för samma möjlighet till ljudtryck i hela registret, men går på köpet djupare och spelar med mätbart mindre distrosion.

Användarvisningsbild
Rapid

Re: Små lådor till stora element.

Inläggav Rapid » 2009-01-27 18:39

Kraniet skrev:Har vi tråd om detta med att sätta element i (för)små lådor? Hur liten låda kan man använda och fortfarande få bra resultat?
Jag pratar alltså om baslådor som man EQar för att få ut lågbasen.

6liter till en 8a tex, är det för lite?*

edit: säg 214cm2 och 12mm xmax (+/-6mm)

Hej!
Har du kikat på Linkwitzlab.com Pluto+, SLS10 i 15liter? Ganska litet.

Återgå till Teknikforum