Vad är lagom mycket "bas" ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 01:31

Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen på den här forumdelen som vill ha massa mullrig bas? Finns det några inlägg som tyder på annat än att man vill ha basåtergivning med lågt q-värde och nedåt utsträckt frekvensgång?

Nej, Bill - den här tråden handlar om just det faktum att få en välavvägd basåtergivning i en tid när det verkade gått inflation i baskapacitet. Alla andra självklarheter när det gäller återgivningen i sig är naturligtvis inte åsidosatta.

Tråd-rubriken säger något annat. "Vad är lagom mycket bas" tolkar jag som en kvantitetsfråga snarare än en kvalitetsfråga. Och vad är ett "lågt q-värde"? Ramlar tavlorna ner? Låter det realistiskt om en basgitarr? Är q-värde en kvalitetsstämpel eller en teknisk parameter? Är 1 Q hälften så bra som 2 Q? Innebär ett lågt q-värde samma förbättring som en låg IM-dist? Oavsett andra andra egenskaper?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-26 01:45

Bill50x skrev:Är det bara "lagom mycket" bas som är intressant?

För min egen del är kvaliteten på det som hörs mycket viktigare. En massa lågfrekvent muller är lika illa som för mycket salt på smaklös mat.

Jag vill höra vad som spelas, och vilket instrument det spelas på. Om mina högtalare går ner till 40 Hz eller 20 Hz är i det sammanhanget oviktigt.

/ B

Som redan tagits upp så är det ljudtrycket, inte ljudkvalitén som det snackas om. Sen så spelar det ju stor roll om dina högtalare går ner till 40 hz eller 20 hz, om du spelar musik så ligger under vad dina högtalare fixar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 02:02

subjektivisten skrev:Som redan tagits upp så är det ljudtrycket, inte ljudkvalitén som det snackas om. Sen så spelar det ju stor roll om dina högtalare går ner till 40 hz eller 20 hz, om du spelar musik så ligger under vad dina högtalare fixar.

Tråd-rubriken är "Vad är lagom mycket bas". Kvantitet alltså. Och för mig är kvaliteten mycket viktigare. Hur mycket musik finns det som går under 40 Hz?

Jag är helt nöjd med mina högtalare, de verkar klara 32 Hz med den skiva som tillverkades här på forumet tidigare. Vid 31 Hz hörs ingenting, nästan.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-26 03:56

Bill50x skrev:Hur mycket musik finns det som går under 40 Hz?

Massor faktiskt. Har bra många skivor i min arsenal som gräver en bra bit
under 20 Hz också. Men lyssnar man inte på skivor med musik som har
information under 40 Hz är det nog totalt meningslöst att bry sig om ett mer
kapabelt (ur vilken aspekt man vill) bassystem, onekligen.

Att få uppleva ett system med ordentlig kapacitet neråt är helt enkelt helt
hänförande. Det största jag hört (ProfundusX-4) är dessutom rätt litet satt i
perspektiv till de system som florerar hemma hos folk på forumet.

//Nattliga hälsningar från Martin, som gått och lagt sig, men inte kunnat
somna. Ett gissel är det, händer någon gång i månaden.
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-26 11:09

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen på den här forumdelen som vill ha massa mullrig bas? Finns det några inlägg som tyder på annat än att man vill ha basåtergivning med lågt q-värde och nedåt utsträckt frekvensgång?

Nej, Bill - den här tråden handlar om just det faktum att få en välavvägd basåtergivning i en tid när det verkade gått inflation i baskapacitet. Alla andra självklarheter när det gäller återgivningen i sig är naturligtvis inte åsidosatta.

Tråd-rubriken säger något annat. "Vad är lagom mycket bas" tolkar jag som en kvantitetsfråga snarare än en kvalitetsfråga. Och vad är ett "lågt q-värde"? Ramlar tavlorna ner? Låter det realistiskt om en basgitarr? Är q-värde en kvalitetsstämpel eller en teknisk parameter? Är 1 Q hälften så bra som 2 Q? Innebär ett lågt q-värde samma förbättring som en låg IM-dist? Oavsett andra andra egenskaper?

/ B

Bill, du får tolka som du vill, eller läsa tråden. your choice.

Eftersom du inte vet vad lågt Q-värde innebär, kan du antingen kolla upp det eller fråga - eller lägga spydiga kommentarer. Your choice. Svar får du inte på det sättet iallafall.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-26 14:20

Bill50x skrev:Tråd-rubriken är "Vad är lagom mycket bas". Kvantitet alltså. Och för mig är kvaliteten mycket viktigare. Hur mycket musik finns det som går under 40 Hz?

Jag är helt nöjd med mina högtalare, de verkar klara 32 Hz med den skiva som tillverkades här på forumet tidigare. Vid 31 Hz hörs ingenting, nästan.

/ B

Om du läser igen så ser du att man frågar efter kvalité bas. Varför tror du det inte går att få kvalité och kvantitet? Hur mycket bas det är under 40 hz? Tja hur mycket vettigt finns det över 8000 hz? Behöver man högtalare som inte faller vid 8000 hz?

Om du knappast hör något vid 31 hz så lär den fallet långt innan det. Kolla hur högt 60 hz är och sen kolla neråt tills du upplever att det blir lite svagare.

Sen finns det MASSA info under 40 hz, på klassiska, pop, rock, metal, ja, all musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 14:53

Kaffekoppen skrev:Bill, du får tolka som du vill, eller läsa tråden. your choice.

Eftersom du inte vet vad lågt Q-värde innebär, kan du antingen kolla upp det eller fråga - eller lägga spydiga kommentarer. Your choice. Svar får du inte på det sättet iallafall.

Jag har inte tolkat trådens inlägg, bara rubriken!

Och nej, jag är inte spydig över q-värdesbegreppet heller. Vad jag ville få fram var vad värdet innebär för återgivningen och om ett lågt sådant värde alltid är bäst.

Ett försök att med liten lustig vändning ställa en fråga som uppenbarligen föll platt till marken ;-)

Så här kommer frågan, vad innebär Q-värde och hur "låter det"?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-26 18:29

Icke-resonant beteende blir det långa svaret, vilket förståss är dåligt om man vill ha bumlig basåtergivning med hög grupplöptid.

Men jag tänker inte kantra trådens ämne som handlar om kvantiteten av högkvalitativ basåtergivning till vad menas med kvalitativ bas ;)

Låt tråden handla om mängden, dvs storleksordningen av ett bassystem i en normal lägenhet och hur man kan lösa det på det smuttaste sättet.

Mitt förslag kvarstår: 2st 25L aktivt kompenserade Bremenbasar. Duger inte till basgalningar, men till 95% av alla hushåll i normalt vardagsrum.

Skulle nog ge dig en dimension till i återgivningen Bill ;) Kan testas framöver.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-26 23:46

Bill50x skrev:Så här kommer frågan, vad innebär Q-värde och hur "låter det"?

/ B

Ungefär "resonansbenägenhet".
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-01-27 00:18

bill om du aldrig ser film lär du aldrig behöva mkt under 40hz...dock behöver du ju ändå ganska stora bashögtalare för att kunna lira starkt...

är väl ganska många filmer förövrigt som har effekter under 10hz?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-27 00:23

Kaffekoppen skrev:Två stycken 25L slutna lådor med Bremenbasar ackompanjerade av ett INO CR80s filter med infratillsats och ett 2x100w slusteg.

Case closed.

Sd är ca 360 kvadratcentimeter för Bremen-basen och Xmax P-P är 2.5 cm. Det blir en slagvolym på 900 cc, vilket alltså är samma som 0.9 liter.
Kraven som man enligt Öhman bör ställa på lådvolymen för att minimera luftkompressionsdistorsion är minst 15 gånger större än P-P slagvolymen, dvs 13,5 liter. Beroende på hur höga krav man ställer på återgivningen och vilken marginal bassystemet har jämfört med huvudhögtalarna så kan man behöva gå upp till 30 eller i extrema fall 60 gånger slagvolymen. En lådvolym på 25 liter synes alltså ganska väl avvägd enligt dom rekommendationerna.
Dessutom ökar ju den skenbara volymen när man fyller lådan med isotermiserande dämpmaterial, ända upp mot 40% i bästa fall!

Bl.a här finns Öhmans resonemang:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 017#127017
Senast redigerad av paa 2009-01-27 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-27 00:26

Haakan_W skrev:bill om du aldrig ser film lär du aldrig behöva mkt under 40hz...dock behöver du ju ändå ganska stora bashögtalare för att kunna lira starkt...

är väl ganska många filmer förövrigt som har effekter under 10hz?

Håller inte helt med. Räcker att lyssna på lite klassisker skivor så har man fördel om man kan återge ner till iaf 20 hz. Sen om man lyssnar på Infected mushroom, Yello eller andra elektroniska band så är det ganska enorm skillnad, enligt mig :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 00:36

Jo, jag tycker det. Och det tycker elementkonstruktöen också.

Noteras att vid 25L sluten låda genereras ett Q-värde på 0,5 och med 43L sjunker det lite, men inte så mycket.

Mina lådor är byggda för att antingen kunna vara just 25L eller 43L (vilket om jag inte minns fel ger q=0,46)

Just nu spelas de i basreflexlåda om lite för liten storlek, men vilket resultat det givit får mätningar och kompletterande EQ visa...

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Två stycken 25L slutna lådor med Bremenbasar ackompanjerade av ett INO CR80s filter med infratillsats och ett 2x100w slusteg.

Case closed.

Sd är ca 360 kvadratcentimeter för Bremen-basen och Xmax P-P är 2.5 cm. Det blir en slagvolym på 900 cc, vilket alltså är samma som 0.9 liter.
Kraven som man enligt Öhman bör ställa på lådvolymen för att minimera luftkompressionsdistorsion är minst 15 gånger större än P-P slagvolymen, dvs 13,5 liter. Beroende på hur höga krav man ställer på återgivningen och vilken marginal bassystemet har jämfört med huvudhögtalarna så kan man behöva gå upp till 30 eller i extrema fall 60 gånger slagvolymen. En lådvolym på 25 liter synes alltså ganska väl avvägd enligt dom rekommendationerna.

Bl.a här finns Öhmans resonemang:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 017#127017

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-01-27 03:36

När det fladdrar i byxbenen och man inte kan fokusera med blicken pga vibrationerna så är det alldeles lagom med bas :)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino