Dipol vs "sfär-radiator"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Dipol vs "sfär-radiator"?

Inläggav Strmbrg » 2009-01-24 15:46

Äh, jag vet vad jag vill fundera över. Men rubriken blev lite skum, så jag ändrade den just... 8O

Kan man säga såhär?:
En dipol skyfflar liksom runt ljudet i rummet. Men den skapar aldrig något över- eller undertryck totalt sett i rummet. Luften har liksom alltid samma volym att befinna sej i.

En sfäriskt radierande ljudkälla däremot, dess volym ökar ju och minskar med konens rörelse i lådan! Luften i rummet får alltså mer och mindre plats att vara på beroende av konens för stunden position.

Ja! Det gick att säga så! 8O

Nä, ju mer jag skriver, desto mer tveksam blir jag till huruvida detta har något att göra med hur dessa två principer renderar ljuddryck...

Jag låter inlägget stå, så får vi se om det kanske kan rätas upp och leda nån vart.

På med dammsugaren igen! :)

/Strmbrg,
Senast redigerad av Strmbrg 2009-01-24 21:08, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-24 16:49

Man kan väl tillägga att även dammsugaren bara skyfflar runt luften, men den låter ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-24 17:25

Svante skrev:Man kan väl tillägga att även dammsugaren bara skyfflar runt luften, men den låter ändå.

Hm,

Och en dipol bör den väl betraktas som dessutom!

En tämligen "övertydlig" representant för principen, till och med.

8O

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2009-01-26 15:21

Dipol vs Bipol tror jag du menar......men vad var frågan?
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-26 18:33

Prozac skrev:Dipol vs Bipol tror jag du menar......men vad var frågan?

Ja, jag menar "bipol" men eftersom tex Magnepan själva kallar sitt jox för "bipoler", så känns det som ett luddigt brgrepp.

Med "sfär-radiator" blir det lite mer stringens i begreppet. tycker jag i alla fall.

Vad menade jag?
Jo, en sfär-radiator pulserar ju (expanderar och komprimerar, alltefter konens läge i lådan), varvid lufttrycket - totalt sett - varierar i rummet.
En dipol svänger ju bara av och an, varvid lufttrycket - totalt sett - är konstant i rummet.

Och om detta då kan vara en del-förklaring till att det låter tämligen olika från dessa två "principer".

Den gängse förklaringen är ju att dipolen inte exciterar rumsresonanser lika effektivt i alla riktningar. Men att det senare gäller, behöver kanske inte utesluta relevansen det förra.

Men, när jag tänker lite till (!) så varierar ju inte lådvolymen speciellt mycket mellan max "kon-utslag" och max "kon-inslag"...

En alternativ hållning i frågan kan kanske vara:
"Äh!"

8O

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 18:37

Strmbrg skrev:
Svante skrev:Man kan väl tillägga att även dammsugaren bara skyfflar runt luften, men den låter ändå.

Hm,

8O

/Strmbrg,

Tja, fast det gäller bara de riktigt låga frekvenserna. Nästan DC alltså. Dammsugaren låter ju ungefär lika mycket om man täpper till slangen.

OT: Har ni funderat på om motorvarvet ökar eller minskar när man gör det, och varför?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 18:40

Strmbrg skrev:Med "sfär-radiator" blir det lite mer stringens i begreppet. tycker jag i alla fall.

Det vanliga namnet för en sån är nog punktkälla. Eller rundstrålande <mackapär>.

Vågutbredningen från en dipol är faktiskt också sfärisk om man ser till vågfronten. Men det är ju inte vågfronten som visas i ett riktdiagram.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-26 21:15

Svante skrev:
Strmbrg skrev:Med "sfär-radiator" blir det lite mer stringens i begreppet. tycker jag i alla fall.

Det vanliga namnet för en sån är nog punktkälla. Eller rundstrålande <mackapär>.

Vågutbredningen från en dipol är faktiskt också sfärisk om man ser till vågfronten. Men det är ju inte vågfronten som visas i ett riktdiagram.

Visst är dipol-utbredningen sfärisk, som du säger! Men resultatet är ju inte sfäriskt, kan man väl liksom säga.

Vad säger du om mitt kryptiska resonement i övrigt då?
Ju mer jag själv tänker på det, desto irrelevantare känns det...

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 22:01

Strmbrg skrev:Vad säger du om mitt kryptiska resonement i övrigt då?

Vad jag säger? Hmm, vad sägs om "Och?" :D

Det känns som att det fattas nåt mer som du har tänkt. Vad skulle det ha för betydelse, liksom?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-26 22:31

Jag tycker mig ha läst på forum där att det görs skillnad på pulserandet från en lådhögtalare och dipol, där man tycker att dipolen flyttar luft jag kommer tyvärr inte exakt men ungefär så här fattade jag det hela. Den levererar helt enkelt ett annat bättre ljud som inte bygger på övertryck undertryck utan en slags luft acceleration där luften tycks flyttas homogent i rummet (nu fabulerar jag kanske lite - har dåligt minne..)

Men om så vore fallet varför strålar den då som en 8:a

Måhända en skrutt på cykeltur :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-26 23:12

Svante skrev:
Strmbrg skrev:

Hm,

8O

/Strmbrg,

Tja, fast det gäller bara de riktigt låga frekvenserna. Nästan DC alltså. Dammsugaren låter ju ungefär lika mycket om man täpper till slangen.

OT: Har ni funderat på om motorvarvet ökar eller minskar när man gör det, och varför?

Det har jag aldrig funderat på.
Förr'ns nu!

Tack! 8O

Motorvarvet ökar, det låter det åtminstone som att det gör.
Luften tar väl "slut" i systemet, och därmed minskar luftmotståndet kring fläktbladen, typ.

Eller?

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-26 23:19

Svante skrev:
Strmbrg skrev:Vad säger du om mitt kryptiska resonement i övrigt då?

Vad jag säger? Hmm, vad sägs om "Och?" :D

Det känns som att det fattas nåt mer som du har tänkt. Vad skulle det ha för betydelse, liksom?

Ja, jag lutar mer och mer mot "Och?" jag med.

Men, om nu dipolen "disponerar om" luften men inte varierar det totala lufttrycket i rummet, medans "den vanliga h(bas)högtalaren" ju ökar och minskar i sin egenvolym med konrörelsen, och därmed tar mer eller mindre plats i rummet.

Äh...

Vi kör vidare på "Och?-spåret".

Jag tar upp tråden i natt, när jag vaknar och har kommit på vad jag vill komma till.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 23:19

Strmbrg skrev:Motorvarvet ökar, det låter det åtminstone som att det gör.
Luften tar väl "slut" i systemet, och därmed minskar luftmotståndet kring fläktbladen, typ.

Ja, just det. Men varför kan motorn bli överhettad då? Normalt blir ju elmotorer överhettade om man bromsar dem...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-26 23:28

Impedansen för kretsen sjunker och därmed går mer ström i lindningarna?

Bör väl bli en "mot-EMK" för elmotorn på liknande vis som i en högtalarmotor. Impedansen för en högtalarmotor går ju upp vid resonansen där maximal rörelse inträffar. Håller man fast konen så sjunker impedansen ner mot Rdc, vilket kan ses i basreflexlådor där portresonansen "håller i" konen/det rörliga systemet.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 23:32

Piotr skrev:Impedansen för kretsen sjunker och därmed går mer ström i lindningarna?

Bör väl bli en "mot-EMK" för elmotorn på liknande vis som i en högtalarmotor. Impedansen för en högtalarmotor går ju upp vid resonansen där maximal rörelse inträffar. Håller man fast konen så sjunker impedansen ner mot Rdc, vilket kan ses i basreflexlådor där portresonansen "håller i" konen/det rörliga systemet.

/Peter

Ja, det är det som händer om man bromsar en motor. Men i dammsugaren stiger ju varvtalet, ändå är det dåligt för motorn...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-26 23:34

Svante skrev:
Strmbrg skrev:Motorvarvet ökar, det låter det åtminstone som att det gör.

Ja, just det. Men varför kan motorn bli överhettad då? Normalt blir ju elmotorer överhettade om man bromsar dem...

Pja, ingen luft, ingen bortransport av värmet.

8O

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-26 23:39

Oj va fel jag tänkte.. tror jag! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-26 23:43

Piotr skrev:Oj va fel jag tänkte.. tror jag! :D

/Peter

Vi får väl se vad "magistern" säger...
Men varför krångla till resonemangen med formler å ellära när man kan smita bakvägen?

Se bara på min "enastående enkla" 8O tanke kring dipoler, som ju var trådens liksom begynnelse-fundering.

Den gick ju inte ens att förklara meningen med, liksom...
:D

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 23:52

Haha, ja just det luften blir tunn och flödar långsamt=kyler dåligt.

Faktiskt.se - allt från dipoler till dammsugare - i samma tråd

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-27 00:01

Svante skrev:Haha, ja just det luften blir tunn och flödar långsamt=kyler dåligt.

Men snabbt nu, innan tråden spärras pga irrelevans: :)

Flödar luften långsammare verkligen? Är det inte helt enkelt molekyl-utglesningen som orsakar den sämre energi-transporten?

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-27 01:39

Strmbrg skrev:
Svante skrev:Haha, ja just det luften blir tunn och flödar långsamt=kyler dåligt.

Men snabbt nu, innan tråden spärras pga irrelevans: :)

Flödar luften långsammare verkligen? Är det inte helt enkelt molekyl-utglesningen som orsakar den sämre energi-transporten?

/Strmbrg,

Nä, tryckdifferensen gör till slut att det flödar tillbaka lika mycket luft mellan fläktbladens som de pumpar ut. Lek med tanken att du täpper till slangen helt, var ska luften då komma ifrån?

Återgå till Teknikforum