Jag tänkte dela med mig av mitt subbasprojekt. Jag köpte två begagnade XXLS12 830847. Först tänkte jag mig 60 liter basreflex, sen 60liter med 625g slavbas för att slippa blåsljud. Men för att spara pengar och få liten lådvolym så blev det slutet istället och linkwitztransform. Behöver jag mer ljudtryck får jag bygga en större låda sen
Linkwitztransform var mycket enklare än jag trodde. Kräver bara en OP-amp och några kondensatorer och motstånd. I linkwitztransformen kancellerar man polerna från 2:a ordningens högpasssystemet (som en sluten låda ger) med två nollställen och sätter in två nya poler lägre i frekvens så man får det Q-värde och f0 man önskar
Jag byggde 23 liter (med lite dämpmaterial)=25liter, 19mm MDF skiva, bara limmad med trälim. Yttermåtten blev bxhxd 33x34x30cm. I så liten låda och högt Qts får man Q=0.92 och f3db=48Hz. Ganska värdelöst utan nån form av EQ
Max SPL vid 20Hz blev 94dB för en XXLS12. Större låda än 25l ger inte mer max SPL så därför valdes 25l. Vet inte om det är vettigt att designa så men det gjorde jag
Konutslag
Med linkwitztransform fixar sig allt
Och grupplöptiden ser fin ut, under 0.8/f.
Jag tryckte in värdena för linkwitztransformen i excelbladet här för att få ut komponentvärdena:
Linkwitz hemsida
Sen skalade jag om de till lämpliga värden med M faktorn och fick fram värden som passade hyffsat. Simulerade kretsen och jämförde med Excel och WinISD att det såg bra ut. Jodå, +15dB vid 20Hz ger -3dB vid 20Hz totalt:
Sen följde jag Naqrefs tråd om fanering. Tog trälim och drog fast faneren med tvingar med platta mellan. Jag köpte faner på Fredrikssons trä i Arlöv och det blev så här
Eftersom faneren bara är 24cm bred var jag tvungen att skarva. Det var rätt jobbigt eftersom faneren ofta gled iväg sista biten när jag skulle skära med kniven... men det blev bra ändå.