Ferriter på nätsladden: dumt, bra eller likgiltigt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-28 09:13

Morello skrev:Jag undrar alltså vad för antenn den kåk på valhallavägen har som ligger i höjd med KTH.

Ja, alltså, jag vet ju egentligen ingenting, men jag har också trott att det var den där gigantiska antennen som störde. Hursomhelst så kom det in störningar vissa dagar och folk skyllde på ryssen och ambassaden. Jag kan dock inte påstå att jag utredde det närmare :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-28 10:11

Men du vet vilken antenn jag syftar på?

Jag blir sjukligt nyfiken varje gång jag går förbi och skådar denna gigantiska antenn.

Kan någon vänligen upplysa mig om vad den fyller för funktion. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-28 11:16

Är det den där logperiodiska vridbara saken på taket .... ?

Har för mig att det sitter en sån där, tvärs över gatan från KTH. I botten på huset finns en ambassad för ett afrikanskt land har jag för mig, det är nog deras antenn. Kortvåg nånting, skulle visst gjort ett jobb där för länge sedan, men det blev inget när jag sa vad det skulle kosta .... :D

Sitter såna antenner lite överallt, en på UD till exempel.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-28 13:15

Dom kommunicerar medelst radio till afrika? :D
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-28 14:09

Morello skrev:Dom kommunicerar medelst radio till afrika? :D

Det gör vissa svenska myndigheter också ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-28 14:15

Morello skrev:Men du vet vilken antenn jag syftar på?

Ja, den sitter på ett hus mellan Engelbrektsgymnasiet och Odengatan. Lustigt, jag hade fått för mig att det var ryssen som höll till där, men de är ju på Kungsholmen. Undrar om de har flyttat?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-28 17:12

Här är en logperiodisk antenn, jag antar att det är en sån ni tänker på. Den är rätt stor och tung, helikopterlyft är att föredra. Stockholm skyline i bakgrunden.

Man kan jämföra med den svarta parabolen jag har satt upp under, den är 3,7 meter i diameter. 8)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-01-28 21:26

Men hur "stressat" var det egentligen från teroi till praktik när det gäller införandet av 2000 nån gång började det väl snackas på allvar om RoHS och redan då var det tänkt att direktivet skulle vara infört i Miljöbalken och börja gälla sommaren 2006.

Det var ju heller inte så att några obskyra EU-politiker smög omkring i korridorerna med förslaget utan det disktuerades friskt inom industrin och i fackpressen (nä, inte HiFi & Mystik :) ). Arbetsgrupperna inom ELFNET (European LeadFreeNETwork) började väl jobba 2002/- 03 eller nåt (jag satt med där från 2004). ELFNET hade till uppgift att samla in information om potenitella problem inför övergången till blyfritt och sedan i expertgrupperna arbeta fram lösningar på respektive problem.

Att sen hela USA satt och höll tummarna för att EU skulle backa, samt att många gurusar hela tiden snackade om hur lite farligt bly var och att man borde skrota hela direktivet är ju inget att hänga upp sina förberedelser på. Hade man minsta koll på elektronikindustrin så visste man, i vart fall fem år innan deadlinen, att RoHS kommer.

En liten anekdot handlar om att Ericsson gick ut och bröstade upp sig redan 2001 eller så och hävdade att man slutet 2002 skulle ha 80% av produktionen blyfritt. Det gick ju såklart inte utan med den "blyfria" komponentlistan man fick fram kunde man på sin höjd bygga en sån där mackapär på nyckelknippan som piper när man visslar - inte en AXE-station i varje fall :) . Den miljöchefen som gick ut till pressen var fårfarmare på Tasmanien sist jag hörde nåt (jag skojar inte!!) 8O !

Sen är det ju faktiskt inte heller så att bly får ingå med 0,1%hursomhelst i en elektronikprodukt. Bly får förekomma med 0,1% som förorening i "icke separerbara enheter". Men allt bly som klassas som "intentionally added" (dvs där blyet har en teknisk funktion) får inte förekomma såvida det inte är undantaget.

Att det gäller generella undantag för t.ex. medicinsk apparatur och vs "IT-nätinfrastruktur" har att göra med att det fortfarande finns frågetecken om de RoHS-komplianta materialens egenskaper (främst tillförlitlighet) på lång sikt. Det är ju därför t.ex. flygindustrin stretar emot i dagsläget. Man vill inte att nån Airbus ramlar ner för att lödfogarna haft otillräcklig tillförlitlighet. Men f.n. är försörjningsproblemet på komponentsidan det omvända mot för 5 år sen - dvs det kan vara svårt att hitta komponenter som funkar i en blyad process.

Jag håller f.ö. med om att miljövinsten att gå över till blyfri elektronik är minimal eller t.om. negativ, men nu är det bara att gilla läget och göra det bästa av saken. I dagsläget är som sagt det värre att sitta med elektronik som kräver blyad lödning och försöka lösa detta.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-28 23:18

Conan skrev:Men hur "stressat" var det egentligen från teroi till praktik när det gäller införandet av 2000 nån gång började det väl snackas på allvar om RoHS och redan då var det tänkt att direktivet skulle vara infört i Miljöbalken och börja gälla sommaren 2006.

Ingen inom elektronikindustrin eller leverantörer som jag talade med trodde att det skulle bli av så snabbt. Ingen tog det på allvar ens ett år innan. Man fick idel lugnande besked. Så var det i PRAKTIKEN!

Det stod lite notiser här och där om förslaget, men inte mer. När man försökte få information, bla hos ansvarig myndighet i Sverige, kemikalieinspektionen, så var det fortfarande på vinten/våren en enda röra med hänvisningar och ändringar hit och dit om vad som gällde. Ingen sammanställd information på för vanliga dödliga begripligt språk. Kemikalieinspelktionen förmådde uppenbarligen inte hantera situationen snabbt nog. Av kollegor i bl a tyskland så upplevde som precis samma sak där, så det inte heller någon isolerat Sverigeproblem. Myndigheter som krävde, fast man inte riktigt verkade veta vad.

Massor av komponenter saknades i blyfritt utförande, det var tunnsått med fungerande blyfria lödtenn osv och lagren överfyllda med blyade komponenter eftersom ingen riktigt fattade vad som komma skulle. Att genomförandet lyckades utan total kattastrof för företagen berodde till stor del att det fuskades friskt de första åren. Fuska eller överleva. Fuskas görs det än idag, när vissa alternativ saknas.

Det där nertystade reportaget i Sveriges Radio, vill jag minnas sändes ca en månad före det att jävelskapet trädde i kraft. Då hade jag väl mindre än ett halvår febrilt sökt information, lösningar och pratat med kollegor och leverantörer som visade sig också stå handfallna utan lösningar.

Jag tror det var först katalogera för år 2006 som det ens fanns någon ROHSmärkning i dem och det var många komponenter som garanterat uppfyllde kravensom inte gick att köpa i mindre än industrikvantiteter. Många viktiga kärnkomponenter som för audio viktiga lågbrushalvledare saknades helt. RS-components katalog saknade även 2006 fortfarande helt ROHS märkning, som exempel, och där fanns ett enda blyfritt lödtennsalternativ (som inte dög). De gamla ELFAkatalogerna städades bort i somras, men jag tror inte den gröna pricken kom dit förrän katalogen förrän numret före det att ROHS trädde i kraft (jag är inte helt säker).

De enda mönsterkorten jag lyckades få tag i var i stort sett antingen obrukbara eftersom dom både var svårlödda, samtidigt som hålen var halvt igensatta eller så var de kemisktförtennade med urusel lödbarhet bara några veckor efter leverans. Att hålla kvaliten uppe blev enormt tidsödande och syningen var mycket svårbedömd i början. Det var ett evigt experimenterande med slipdukar, kemikalier, lödtenn, fluss, havereradene lödspetsar och stickande ångor.

Varför valde man inte man fasa ut blyet istället tills hela kedjan hunnit i kapp? För att uppnå samma eller tom bättre mijöfördelar kunde man koncentrerat sig hår på återvinningsområdet istället. Det hade sparat konkurrenskraft, resurser, miljön och förlorade arbeten.

Det är uppenbart att EU inte ville oroa och orsaka folkstorm, men av någon outgrundlig anledning hade man bestämt sig att det skulle genomföras och det nu oavsett följderna. Därför informerade man inte branchen (t ex genom annonser i fackpress), inte ens nationella myndigheter i god tid verkar det.
Hur många ensamma småföretagare vågar ställa sig upp kämpa mot övermakten när det inte finns tid att etablera motfront för att få sin röst hörd, när de står på randen till utrotelse eller tvingas bryta mot lagarna. Inte många. Jag vet för det var svårt att få kollegor att prata om saken över telefon...

Det sämsta argumentet till avsaknad av förhandsinformation fick jag från kemikalieinspektionen och det var att dom inte alls var skyldiga att anstränga sig att meddela de berörda. Det är ju var och ens plikt att känna till lagarna och det fanns ju att läsa i EUs lagföslagstexter och EU hade minsann skrivit om det i en av sina byråkratblaskor.
-Grattis att driva små eller ensamföretag och hålla reda på alla lagarna, när inte ens ansvariga tjäntemän på en myndighet fixar hantera det.
-Jag har försökt kämpat mig igenom delar av ett par av dom och vet hur enormt svårt det är att förstå och samla den utspridda informationen i bilagor som byts ut och hänvisningar som inte stämmer längre.
Det är i alla fall uppenbart, ska man hålla koll på alla lagförslagen som EU spottar ur sig så finns ingen tid över att arbeta.

Att du som arbetade nästan internt med frågan kände till den är väl möjligt, det förstår jag. Men om din organisation hade som uppgift att förmedla lösningar till dom drabbade så misslyckades ni kapitalt. Verkligheten är ofta en helt annan där utanför i den riktiga världen där folk arbetar och bygger.
Det gick ju förtusan inte ens att hitta ett rimligt fungerande handlödtenn (till de blyfria kretskorten) ens ett år före införandet, genom de vanliga småföretagar kanalerna och jag plöjde igenom rubbet som Elfa, RS och Farnell saluförde.

På precis amma sätt fungerade det med WEEE (återvinning) där alla som producerar något elektrisk skulle registrera sig. När man fått upp ögonen för ROHS, så upptäckte jag även WEEE och fick klart för mig att det var Naturvårdsverket som hanterade det i Sverige. På deras hemsida hitta man ingen information om vad lagen innebar och vem och hur man skulle registrera sig. Efter idogt sökande hittade jag en sida som berättade att alla som tillverkar elektronik måste registrera sig. Men det gick inte att registrera sig hos naturvårdsverket och det talade inte om var man skulle göra det. 8O Länkarna till lagtexterna fungerande inte och det tog flera veckor efter att jag påtalat detta innan de ändrades så att det gick att läsa. Då saknades information om var man hittade flera av bilagorna och så höll farsen på, samtidigt som man inte visste om man skulle tvingas att lägga ner rörselsen eller inte.
Till slut hittade jag Elkretsen och betalade medlemsavgiften på 5000:- och betalar års och återvinningsavgifter via dom. Sedan för ett år sedan kom Naturvårdsverket och krävde redovisning till dom också (man kunde ju inte ens redovisa direkt till dem tidigare). Man ska alltså redovisa dubbelt. För besväret så får man en årsvagift på några tusen att betala dit också. Behöver jag nämna att avgiften för själva återvinningen i mitt fall är betydligt mindre än kraven på årsavgifter...:roll: Det är effektiv byråkrati det!

Jag berättar min verklighet och tror jag talar för många som upplevde precis samma sak. Noll information från någonstans. Jag kunde inte hitta det ens när jag letade. (jo svårligen och sent)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-29 00:08

Du är en hjälte i mina ögon Roger. Jag hade gett upp å gått på flaskan. Blir upprörd när jag läser det du skriver.

Usch å fy faan för det tungrodda ineffektiva byråkratsamhället!

Bläh! :evil:

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-29 00:24

Frågan är väl vad som hade hänt om man hade skjutit upp införandet med, säg 2 år. Hade inte samma kaos uppstått fast två år senare då bara? Jag tror risken är rätt stor.

Alltså, jag tror att det ibland behövs "skarpt läge" för att folk ska jobba. Att det under en övergångsperiod blir fel och att det fuskas för överlevnaden är nog nåt man får räkna med. Om bara myndigheterna låter bli att åtala folk från dag 1 så har ju systemet funkat. "Rätt" är det kanske inte, men effektivt och pragmatiskt.

Att "folk" inte trodde på så snabbt införande har ju inte med saken att göra. Om du fick lugnande besked av dem, så har du bara lyssnat på fel källa.

Allvarligare är väl om det inte fanns någon myndighet som kunde ge dig information.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-29 00:35

Svante skrev:Jag flyttade inlägget hit, pga OT-skam. :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 284#671284

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-01-29 11:40

Håller självklart med om att eftersom du upplevt de problemen du har så har det ju brustit ordentligt i informationskanalerna. Jag har aldrig arbetat och verkat för myndighetsorganisationer utan för stora företag i elektronikbranschen (telekom samt flyg & försvar).

Säkert är det då så att storföretagen sett till att hålla sig välinformerade men att det varit omöjligt för mindre företag att få samma grad av medvetande. Här tycker jag ansvaret ligger på svenska myndigheter (Kemikalieinspektionen främst eftersom de är övervakande myndighet) men också till viss del på distributörer & tillverkare, för att RoHS skulle börja gälla fr.o.m. sommaren 2006 har aldrig varit speciellt oklart för någon med god insyn i branschen.

En viss del av problemet med komponentförsörjningen handlar om att USA aldrig hade för avsikt att "vara klara" 2006. Därför var man väldigt sena med att tillhandahålla RoHS-kompatibla komponenter tills RoHS började gälla. En annan del i problemet var att man i RoHS anger att alla produkter som såldes/hyrdes ut/gavs bort efter "dagen D" skulle vara blyfria (för att ta just detta ämne som exempel). Man hade kunna välja att säga att alla produkter som före sommaren 2006 fanns på marknaden även skulle få fortsätta säljas i samma skick, men det gjorde man inte.

Så även om jag tycker myndigheterna (främst de svenska) kunde agerat klart tydligare, så borde även marknaden agerat mer "resolut" inför detta. Informationen om övergången fanns tydligt minst 5 år innan 2006. Man kan inte bara sitta och hoppas att direktiven inte träder i kraft. Tror som Svante heller inte det hade hjälp att förlänga övergångstiden med 2 - 3 år, för utan annat agerande från svenska myndigheterna och tillverkare/distributörer så hade sitsen varit den samma ändå.

Just handlödning f.ö. var ju ett av de stora problemen. Många lodprodukter fungerade dåligt och många lödutrustningar fungerade dåligt med de nya lodmaterialen. Har det löst sig i dagsläget med att få till bra handlödningar?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-29 12:17

Svante skrev:Att "folk" inte trodde på så snabbt införande har ju inte med saken att göra. Om du fick lugnande besked av dem, så har du bara lyssnat på fel källa.

Problemet var att viktigaste källorna var dom ställen dit jag är hänvisad att göra inköpen.
Svante skrev:Allvarligare är väl om det inte fanns någon myndighet som kunde ge dig information.

Ja. Så i praktiken. Vad skulle jag gjort. Reglerna var inte heller fasta utan det hattades friskt med undantag och liknande. Detta i sig skickade signalen att dom förhoppningsvis anpassar sig till verkligheten. Det hade varit en annan sak om reglerna varit färdigskrivan långt i förväg. Att dom hade varit färdiga när dom presenterades och inte Eubyråkratluddiga och utspridda på en massa bilagor som ändrades hela tiden.
Då hade jag i lugn insett att det var dags att ge upp, slutat utveckla kört på tills jag tömt lagret, sedan och avvecklat och lagt ner.
Men nu stod jag där med nysatsningar, komponentlager, nya konstruktioner och mycket nerlagd tid och pengar. Inte mycket inkomst hade jag heller, för pengarna som kom in satsade jag företaget, för framtiden. Det blev liksom rädda vad som räddas kan i panik.
Det jag har lärt mig är att man inte längre kan satsa långsiktigt utan att vara ständigt alert beredd på att trycka på stoppknappen. Nästa gång kommer jag nog inte att kämpa. Då blir det slut i rutan direkt.

Minst lika allvarligt som brist på information var att komponenter och godkända svarv/fräslegeringar saknades och att det hattades in i det sista om blygränsvärdena för de sistnämda.

Till slut höjdes gränsvärdet till 0,3% bly i aluminium, så här gjorde man i sista stund en liten justering mot verkligheten. Detta visar att man bara bestämt sig för ett snyggt gränsvärde, utan att kolla upp förutsättningarna först. Man bestämde sig för en snygg siffra, men man hade uppenbarligen inte kompetens nog att bedöma om det gick att få fram ett fungerande svarvämne som gick att använda.

De tillgängliga lågblylegeringar man lyckats få fram fanns klarade redan 0,3% bly, fast det varierade inom ett göt mellan 0,2-0,4%. De var på gränsen vad gällde ytbehandling som anodisering, vilket är den vanligaste och mest hållbara ytbehandlingen/infärgningen för aluminium. Men det funkade.
Allt man hade behövt göra var att anpassa gränsvärdet till låg-bly-legeringen som redan fanns, alltså 0,2-0,4%. Den totala medel blymängden i ett gjut uppfyllde kraven, men om man skar av en bit så kunde den bli lite lägre eller lite högre... Om det hade varit av miljöskäl så hade det inte spelat någon som helst roll. Så att man inte accepterade detta är helt sanslöst.

Detta utspelade sig ca ett halvår före lagen drevs igenom. Det tillåtna blyhalten hade varierat under halvåret före...
Senare på vårkanten dök det upp en legering där man pressat ner blynivån till precis 0,3%, men jag kunde då inte köpa den annat än om jag köpte flera ton på en gång. Storindustrin köpte upp rubbet, verkar det. Men grossisten (en av de största i europa) hoppades att den skulle gå att få tag i form av stänger före övergången var ett faktum. Det var extremt nervöst, ovisst och desperat här, det vill jag lova.
Sent på våren fick jag loss svarvämnen i form av stänger och fick gjort den första svarvningen. Svarvningen gick bra och såg fin ut, men anodiseringen sket sig fullständigt. 80% av mikrofonhylsorna var fulla med vita prickar och gropar, medan resten bara hade någon enstaka fläckar. Anodiseraren menade att det måste vara någon utfällning från någon tillsats och försökte minska på förbetningen, med det att hylsorna blev flammiga istället. Groparna och prickarna försvann inte heller så mycket.
Metallgrossisten försökte förhöra sig om en lösning, men lyckades inte få fram någon. Det enda svar jag kunde få från tillverkaren var att köra en annan legering. Problemet var att dom legeringarna inte går att svarva. Antingen gick det alltså att svarva eller så gick det att anodisera. Suck.
Nästa steg var att prova en annan mekanisk ytbearbetning, så de 70% som hade rimligt små gropar (10%, 100st fick skrotas) skickades på precisionsslipning som tog en tiondels mm på ytan. Jäklar vad blanka de var, även om en del gropar som varit för djupa fortfarande syntes!
I väg med dom till anodisering. Fick tillbaka dom. Fortfarande utfällningar, fast mindre, men nu blev de inte längre svarta utan gråflammiga eftersom ytan var för slät, gissade vi. Ökades förbetningen så blev de svarta men då kom utfällningarna igen. Så det var en balansgång och många, många hylsor fick kasseras för att dom helt enkelt såg sjuka ut. De som såg minst tråkiga utfick användas som de blev. Kunderna ville ju ha mikar. De såg väl rätt OK ut, men var lite misslyckat varierande grådaskiga.
Det tog mig långt in på vintern, efter reglerna trätt i kraft, innan jag själv fann en helt manuell slipmetod som nu funkar bra. Den gör jag själv för hand.

Hade lagstiftarna varit det minsta intresserade av hur det går för företagen (andra än storindustrin) så hade man temporärt kunnat justera blygränsvärdet för aluminiumlegeringar från 0,3% till intervallaet 0,2-0,4% och sedan på något sätt satt krav på aluminiumindistrin att få fram ett fungerande material. Man kanske kunde ställt kravet på att varje göt fick innehålla max 0,3%, men variationer mellan 0,2 och 0,4% var tillåtet i smådelar. Det hade varit så enkelt och smidigt. Ingen hade blivit drabbad i onödan och MILJÖN HADE INTE BLIVIT LIDANDE.

EUbyråkraterna ville visa att man kunde ta krafttag än en gång och då ska ingen reell verklighet komma här och visa att det de hittade på inte var väl anpassat till denna eller visat på deras inkompetens.
Ingen erkänner när det går fel och ingen tar ansvar heller. Att gå ut och kolla av vad reglerna i praktiken resulterar i, det är väl bara dumt att göra. Risken finns ju att någon upptäcker att man gjort något mindre bra. Det bästa är gå rakt på nästa förslag man hittat på och jobba på utan att ta lärdom av det som hänt. Att synliggöra misstag är väl knappast bra för karriären...
Lyssnar man inte så slipper man också ta hänsyn och kan obehindrat koncentrera sig på sin egen karriär. Storindustrin och lobbyisterna får dom förstås lyssna på, eftersom det är dom som egentligen styr skutan och är med och hittar på, men det genererar nog mest positiva fördelar...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-29 12:44

Roger,

Varför gav du inte bara fan i reglerna? :)
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-29 13:23

För att jag är en feg och uppenbarligen korkad. Ja helt uppriktigt så känner jag mig faktiskt så, när jag tittar i backspegeln.
Jag tycker att det känns otryggt att veta att myndigheterna när som helst kan kasta en i fängelse eller kräva så mycket att resultatet blir personlig konkurs.

Ärliga småföretagare som vill följa lagarna göre sig icke besvär i EU. Det kunde dom varit ärliga och berättat från början.

Föregående

Återgå till Teknikforum