Återigen har jag för mycket i huvudet som jag måste bara påbörja.... Avsluta lika mycket känns inte lika viktigt...

I a f så är detta tänkt att bli berättelsen av den utlimata diy-nybörjarhögtalaren.
En högtalare som är så billig att man kan klara den på nästan ett studie/barnbidrag och med bara de mest basala elverktygen. Erfarenhet av att bygga ska inte vara avgörande.
Trots detta så har den vissa välljudsambitioner så att den skulle kunna platsa som de första, andra och tredje högtalarna man har i sin anläggning.

Elementkostnaden kommer att hamna runt 800kr om man köper element från det billigaste stället. Lådorna går på, där jag köpte, runt 250kr för ett par. Sedan så tillkommer det lite till men ett pris under 1500kr/par borde vara realiserbart för de flesta.
Innan jag beskriver mer ingående de olika delarna så börjar jag presentera mitt egna prototypbygge...
Det hela börjar på en stor byggmarknad.

Reklam!

Där kan man få sina bitar uppsågade för en fast kostnad per kvadratmeter (och inte per snitt) i en fin såg... (dräggel...

Det underlättar både transporten från byggvaruhuset:

Och dessutom så slipper man betala för spillet. På bilden syns även material till två mindre subbasar som inte har med detta projekt att göra. Dessutom så får man plats lätt med bitarna i den lilla stackars bilen...

Väl hemma så påbörjas det verkliga jobbet med en trevlig stapel bitar och en flaska lim:

Lämpligen granskar man alla bitar och ser om de är skeva och vinga och testar att torrmontera dem. De bästa bitarna bör vara upptill och framåt. De sämsta kan vara nedåt och till baksidan.

Ibland så är kanterna lite sämre på ena sidan... De bör vara inåt lådan naturligtvis. Det ser man lätt när man 'spränger' lådan.

Sedan så limmar man ihop alla bitarna... Det ska vara rimligt rikligt med lim som på bilden nedan. Allt som hamnar utanför torkar man bort snabbt. Lägg framsidan nedåt och börja med biten som ska vara topp och passa in den noga... Fortsätt med sidorna och sist botten innan baksidan trycks dit. Flyttar något sig så får man trycka tillbaka!

En gummiklubba kan vara bra men är man försiktig vid varje moment så ska bitarna inte flytta sig så mycket om man har pressat samman dem ordentligt tidigare.

Som vanligt så behöver man vettiga verktyg! Limknektar är bra! Tyvärr var mina lite korta så de fick användas på ett alternativt sätt!

Anledningen till att man ska börja med att limma toppen syns om man får lite fel på bitarna och det ser ut som följande:

Några bitar blev för korta... Då är det bra att de blir för korta mot botten där det knappt syns.

Man kan dock se till att få bitarna som går ner blir lite längre så att man kan slipa bort det som sticker utanför men det gjorde jag inte här för att visa hur det kan bli.

Fortsättning följer när bitarna har torkat och tid finnes...

/ae
Edit:
Komplettering så man ska slippa leta så mycket i den numera gigantiska tråden efter basal info.
Filtren:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 6717#26717
Inköpslistan:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 6722#26722
Ritningen:
http://user.faktiskt.io/naqref/EPS/EPS.pdf