SS 21W8555-00 portad eller sluten?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

SS 21W8555-00 portad eller sluten?

Inläggav Rookie » 2009-01-28 19:08

Situationen är som följer: Jag har två Scanspeak 21W 8555-00. Jag har två lådor byggda, ca. 55 liter styck. Dessa hade jag tänkt köra i slutna lådor, som simulerar väldigt snyggt med mer än nog utsträckning nedåt i frekvens. :D Lådorna ska agera basmoduler till ett sakta men säkert :roll: materialiserande sidosystem, men helt plötsligt blir jag tveksam till om xmax räcker till! Att topparna kommer att kunna spela mycket högre har jag redan accepterat (man kan inte kräva hur mycket som helst av ett par stackars åttatummare, tycker jag) ty jag spelar inte särskilt högt, men hur fjesigt blir det här egentligen? En ensam modul, placerad nära ett hörn ska klara ung. 93,5 dB @ 1m. @ 20Hz. innan xmax tar slut. Jag kommer att använda två. Ska jag lägga ner mina fantasier om slutna baslådor och handla rör så att jag får upp den maximala utputsnivån nere i botten eller ska jag investera i högpassfilter? Eller ska jag le och se glad ut när konerna fladdrar som asplöv i vinden när basgångarna börjar ?

Beslut, beslut... :?
Back in black!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-28 19:25

Byggde inte jag ett par lådor i ungefär samma storlek med just de elementen och i basreflex. De såldes till en kille här på forumet. Tänk om man kunde ha ett minne ibland. Bild

I a f så var de med rumskompensation kapabla att nå i närheten av 20Hz.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-01-28 19:30

Jo, du byggde ett par lådor, men de var portade. Du verkade då tycka om dem då du använde dem. :) (De, dem , dom? Tur att jag inte är svenskalärare.)

Jag är inte det mista oroad över de låga frekvenserna, utan är mer intresserad av om de kommer att fungera bättre som slutna än portade på låga till medelhöga nivåer (vad nu det är)? Som vanligt så förstår jag knappt ens själv vad jag vill få fram av mina förvirrade frågeställningar... :oops:
Back in black!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-01-28 20:31

Vad tycker du om hur det låter?

Menar bara att du kanske upplever det som en bra lösning som du har gjort. Vill du kanske prova med en basreflex så testa och se om du tycker bättre om detta.

mvh

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-29 00:27

har ingen erfarenhet av nämnda basar men jag tror jag förstår problematiken, mina basar har lågt fs och qt och sådana brukar stoppas i basreflexlådor, men hemma låter det bättre med slutet, det skulle väl gå att knäcka till tonkurvan med basreflex för bättre funktion med rummet men då måste jag snickra nya lådor, och det orkar jag ju såklart inte
Bikinitider

mufflo

Inläggav mufflo » 2009-01-29 12:01

provade använda de elementet till basmoduler för några år sen i både slutna och portade lådor och slutet var enligt mitt tycke alldeles för klent..

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-01-29 12:26

LeifB: Jag var lite förvirrad igår så jag glömde att skriva en del :lol: jag ska snickra bafflarna i helgen och hade tänkt börja med finishen. Nu GÅR det väl i och för sig att fräsa hål för basreflexrör i efterhand, men det det blir ju merjobb och repor som måste slipas och målas och ditten och datten och...

Celef: Jag tycker personligen att tonkurvan SER bäst ut med sluten låda. Men hur det blir vet jag ju inte... :oops:

Mufflo: Hur stora lådor hade du då?

Elementet används ju som bas i slutna lådor i Geers Eve II (googla, ni som inte vet vad det är för någe) och folk verkar ju mycket nöjda med dem...

Men jag känner mig betydligt mindre obeslutsam idag efter en redig elchock på morgonen så det blir nog att göra lådorna slutna och testa. Kanske. Om ingen med veto säger ifrån. Eventuellt. :?

hehe.
Back in black!

mufflo

Inläggav mufflo » 2009-01-29 14:25

testade med 30 och 55 liter slutet, portade lådan har jag för mig låg på ca 50liter och en icke ihågkommen avstämning..

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-01-29 17:40

Okidok, tack mufflo. Det blir nog att prova med slutna lådor ändå, och se hur det blir. :? Ser som sagt fint ut i simuleringarna, förutom max spl-mässigt, men det kanske räcker till ändå.

Tack ni andra som svarat också.
Back in black!

Återgå till DIY-forum