"Analogt ljudkablage" från dator till surroundförs

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

"Analogt ljudkablage" från dator till surroundförs

Inläggav vin-Tage » 2009-01-28 21:08

Hoppas ni står ut med mina skumma frågor här...nåväl. Köpte mig en H/K AVR 255 reciever häromdagen, en trevlig apparat! Nöjd än så länge. Kör dataljud just nu som alltid från ljudkortet med en 3,5mm plugg och vidare till recievern analog1- R/L (rca kontaker) ,dvs vanligt 2 kanals stereoljud.
På ljudkortet finns det ju utgångar (3,5mm) typ5-6 st med front/rear/subwoofer mm . Skulle det fungera att köpa om det finns alt bygga eget kablage för att mata från alla ljudkortets utgångar in recieverns ingångar: 6/8 channel input ? Eller förstod någon öht vad jag menade :? Målet är att få någon form av surroundljud när man kollar film genom datorn. Eller är detta bara dumt att ge sig på och istållet köpa ett nytt ljudkort med optiskt digital utgång?

mvh

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-28 21:33

Det är ju så det är tänkt att fungera. 3/4st stereokablar ifrån datorn till 6 eller 8ch in på receiver. Dock så går det (så vitt jag vet) rätt in i slutstegen så du kan nog inte använda tonkontrollerna på receivern. Men jag är inte säker på detta.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-01-29 19:51

Så kan du absolut göra, det är ju det dom ingångarna är till för! Om man vill använda den interna avkodaren och d/a:n i en bd eller dvd-spelare så kopplar man så, sen går du bara in i menyn på avr 255:an och "väljer 6/8 channel" som "audio input" på din valda källa. Volymkontroll, tonkontroll och auto eq:n ska funka som vanligt ändå.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-01-29 21:29

Är ljudkortet inbyggt i moderkortet?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-01-30 01:53

Tack för svaren! vad det är för ljudkort har jag ingen aning om tyvärr. Tror att det är ihopbyggt i med moderkortet. Ska man skita i detta och köpa ett externt ljudkort med usb kontakt och "optisk dolby digital- utgång"? hmm.. som ni märker är jag dåligt insatt i detta. Det är väl först när man börjar leka med hdmi-kontakter från datorn som min avr 255 kommer börja krångla som verkar ha haft en del barnsjukdomar, som jag ännu inte upplevt...peppar peppar

Edit:--- Raukman: Äger du själv någon H/K reciever med autokalibrering? om så är fallet, har du lyckats kalibrera med lyckat resultat?. Själv får jag skitskumma inställningar varje gång.

Just det en fråga till: Ang. subwooferutgången från ljudkortet(3,5mm) är det en monoplugg ..?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-01-30 05:47

Jag provade själv att köra 5.1 genom inbyggda ljudkortet analogt, jag är inte överdrivet kräsen när det gäller filmljud, men jag störde mig grymt mycket på allt brus och störningar man får med inbyggda ljudkort, hördes väldigt mycket i bakkanalerna som jag har ganska nära huvudet =/

Så jag köpte helt enkelt en DVD spelare istället och körde med digital coaxial och då fick jag grymt mycket bättre ljud och även bättre bild, så jag skulle rekommendera att du köper ett 5.x/7.x ljudkort och kör digitalt, det är det värt, dom är inte dyra nuförtiden :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-30 06:26

men finns det inte coax på moderkortet? även om inte optiskt alltid finns så finns det nästan alltid coax ut.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-30 09:12

Jag har själv en H/K-receiver och har kört analogt ut från ljudkortet alla år. Det funkar mycket bra, speciellt om du har ett någorlunda bra ljudkort (äh, det funkar jättebra med alla ljudkort).

Jag har ingen autokalibrering, så där kan jag inte hjälpa dig. Subwooferutgången är på mitt ljudkort kombinerad med centern, tror jag. Alltså ingen monoplugg.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-02-03 19:43

vin-Tage skrev:
Edit:--- Raukman: Äger du själv någon H/K reciever med autokalibrering? om så är fallet, har du lyckats kalibrera med lyckat resultat?. Själv får jag skitskumma inställningar varje gång.

Just det en fråga till: Ang. subwooferutgången från ljudkortet(3,5mm) är det en monoplugg ..?

Tjena, jag har också en avr255 som du! Jag har inte provat ez-set än, då jag bara kör den som 2-kanalare för tillfället, då med tonkontrollerna urkopplade.

Har hört en del som fått skumma resultat, men recensenterna på tidningarna verkade ändå va nöjda med det!? jag ska kolla på det sen när jag har lite bakkanaler inkopplade.

Mvh Peder

Återgå till Teknikforum