Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Fast det vanliga är nog ändå det omvända, man hör saker i mikrofonsignaler som man annars bortser ifrån, eftersom ljudet blir ryckt ur sitt sammanhang. Vi är ju ruskigt duktiga på att bortse från sådant som vi förstår är oviktigt. Oviktighetsinformationen ligger delvis i andra dimensioner än ljudet, tex bara vetskapen om var man är och hur oljuden brukar vara där.
Bill50x skrev:Frågan infinner sig lätt, kommer vi någonsin att kunna få ett realistiskt ljud hemma? Även om vi lyckas förmedla exakt 100 % av ljudet från källan och ända hem, så har vi ju inte de övriga variablerna att filtrera med.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Frågan infinner sig lätt, kommer vi någonsin att kunna få ett realistiskt ljud hemma? Även om vi lyckas förmedla exakt 100 % av ljudet från källan och ända hem, så har vi ju inte de övriga variablerna att filtrera med.
/ B
Nej, och då infinner sig ännu en fråga, som jag inte har svaret på: Är det möjligt att en avvikelse från den exakta reproduktionen av ljudet ändå kan ge en upplevelse som ligger närmare upplevelsen på plats?
Ragnwald skrev:Jo, karaktären i ljudet tror jag inte kan mätas på vanligt manér.
Varmt eller anorektiskt.
Någon som kan förklara detta?
celef skrev:så om någon klagar på ett visst oljud vid en specifik plats och detta oljud varken hörs av andra eller kan registreras via mätning, är det då ett hjärnspöke eller kan det där finnas ett oljud?
celef skrev:så om någon klagar på ett visst oljud vid en specifik plats och detta oljud varken hörs av andra eller kan registreras via mätning, är det då ett hjärnspöke eller kan det där finnas ett oljud?
paa skrev:celef skrev:så om någon klagar på ett visst oljud vid en specifik plats och detta oljud varken hörs av andra eller kan registreras via mätning, är det då ett hjärnspöke eller kan det där finnas ett oljud?
Om det finns ett allmännt bullernivå så kan man urskilja en specifik ton, eller ett distinkt ljud i detta buller även om det ligger tiotals dB ner och inte påverkar det totala nivån med ens en tiondels dB. Men det krävs ju ett maskerande bakgrunsbuller för att det fallet ska uppstå.
Svante skrev:Ragnwald skrev:Jo, karaktären i ljudet tror jag inte kan mätas på vanligt manér.
Varmt eller anorektiskt.
Det finns absolut korrelat till detta i den fysiska världen och har man två förstärkare som kan skiljas i blindtest och skillnaden låter just så så vågar jag sätta en krona på att det går att mäta skillnaden.
Laila skrev:Svante skrev:Ragnwald skrev:Jo, karaktären i ljudet tror jag inte kan mätas på vanligt manér.
Varmt eller anorektiskt.
Det finns absolut korrelat till detta i den fysiska världen och har man två förstärkare som kan skiljas i blindtest och skillnaden låter just så så vågar jag sätta en krona på att det går att mäta skillnaden.
Huva ! Är femtioöringen redan borttagen, din snåljåp !![]()
![]()
Svante skrev:Ragnwald skrev:Jo, karaktären i ljudet tror jag inte kan mätas på vanligt manér.
Varmt eller anorektiskt.
celef skrev:är det möjligt att höra buller och annat oljud som tjut men som inte registreras vid en profesionell ljudmätning?
i skrev:celef skrev:är det möjligt att höra buller och annat oljud som tjut men som inte registreras vid en profesionell ljudmätning?
Ja, men det finns piller numera för sån't.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster