Orsaker till klippning ???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Orsaker till klippning ???

Inläggav X-ray » 2009-01-31 22:27

Hej alla,
Jag har en fundering jag vill få svar på.
Kan en transistorförstärkare i takt med ålderdom bli mer och mer "lättklippande".
Så här är det, Jag har på sistone märkt av en tendens till klippning när jag kör på gränsen till fyllekörning. Detta har inte märkts av tidigare.

Kan det vara så att, nu gissar jag bara men tex kondingar åldras och försämringen borde märkas då man kör lite mer strömkrävande applikationer, eller?
Om det skulle bero på kondingarna är det de i nätdelen eller kan det vara de som sitter i slutsteget som kan vara i behov av byte?
Tillägg : det förefaller som om klippen är mest förekommande i höger kanal.

Yrar jag nu eller?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Orsaker till klippning ???

Inläggav Ragnwald » 2009-01-31 23:06

X-ray skrev:Kan en transistorförstärkare i takt med ålderdom bli mer och mer "lättklippande".
Så här är det, Jag har på sistone märkt av en tendens till klippning när jag kör på gränsen till fyllekörning. Detta har inte märkts av tidigare.

Yrar jag nu eller?

/ Thord

I morgon eftermiddag, låter det med all säkerhet annorlund. :lol:

Börjar dina appararter överstiga 10 årsstrecket, kan du med stor fördel byta ut alla elektrolytkondensatorer.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-01 00:42

Det där vet man inte förrän man har mätt lite. Visst kan man tänka sig att elektrolyterna håller spänningen lite sämre med åldern, men man kan också tänka sig att man vänjer sig vid allt högre ljudnivåer med tiden. Eller att man kommer över alltmer utstyrda fonogram och stirrar sig blind på volymkontrollens läge som ett mått på ljudstyrka.

Att mäta är att veta. :D

Edit: det kan ju också vara så, om man har ett sånt där klass-G (heter det väl) -slutsteg att den höga matningsspänningen har fallit bort. Kanske.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Re: Orsaker till klippning ???

Inläggav X-ray » 2009-02-01 11:15

Ragnwald skrev:
X-ray skrev:Kan en transistorförstärkare i takt med ålderdom bli mer och mer "lättklippande".

Yrar jag nu eller?

/ Thord

I morgon eftermiddag, låter det med all säkerhet annorlund. :lol:

Börjar dina appararter överstiga 10 årsstrecket, kan du med stor fördel byta ut alla elektrolytkondensatorer.

Tack för svar Ragnwald,

Det gör det säkert he he he, men ändå så har jag inte hört detta tidigare.
Apparaten är en Sentec från tidigt 80-tal. Jag kanske ska prova med att byta alla kondingar, det kan ju i alla fall inte skada.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2009-02-01 11:19

Svante skrev:Det där vet man inte förrän man har mätt lite. Visst kan man tänka sig att elektrolyterna håller spänningen lite sämre med åldern, men man kan också tänka sig att man vänjer sig vid allt högre ljudnivåer med tiden. Eller att man kommer över alltmer utstyrda fonogram och stirrar sig blind på volymkontrollens läge som ett mått på ljudstyrka.

Att mäta är att veta. :D

Edit: det kan ju också vara så, om man har ett sånt där klass-G (heter det väl) -slutsteg att den höga matningsspänningen har fallit bort. Kanske.

Tack för svar Svante,

Jag håller med om att ljudnivån sakta men säkert ökat en aning på tid.
skivorna blir ibland har jag märkt på senare tid mer eller mindre komprimerade (remastrade sådana).

Kan månne en rörförstärkare klippa?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-01 12:18

X-ray skrev:Kan månne en rörförstärkare klippa?

Absolut. De brukar dock anses klippa mjukare, vilket bla leder till två saker:

1. Distorsionen vid klippning blir mjukare, dvs den innehåller lägre halt av högre ordningens övertoner. Beroende på konstruktion domineras den av 2:a eller 3:e-tonsdist.

2. Distorsionen börjar vid lägre nivåer, givet en viss effektklassning.

Klippgränsen blir alltså inte lika tydlig. En rörförstärkare är lite som en limiter, mao.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-01 13:56

Är du säker på att det är förstärkaren som klipper? Det kan ju tex vara gamla skumkanter på högtalarna (baselementen) som börjar ge upp.

Prova att skifta in- och utgångar på förstärkaren och kolla sedan om det fortfarande är höger kanal som börjar låta illa. Är det så ligger inte felet i stärkaren. Låter det illa i vänster kanal är det knappast högtalaren.

Det kan också vara oxid på kontaktytor eller lödanslutningar inne i kontakterna som börjar ge upp. Prova med annat kablage.

/ B

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2009-02-01 15:16

Svante skrev:
X-ray skrev:Kan månne en rörförstärkare klippa?

Absolut. De brukar dock anses klippa mjukare, vilket bla leder till två saker:

1. Distorsionen vid klippning blir mjukare, dvs den innehåller lägre halt av högre ordningens övertoner. Beroende på konstruktion domineras den av 2:a eller 3:e-tonsdist.

2. Distorsionen börjar vid lägre nivåer, givet en viss effektklassning.

Klippgränsen blir alltså inte lika tydlig. En rörförstärkare är lite som en limiter, mao.

Aha,
Frågan kommer därför att jag ska prova olika rörförstärkare med sikte på att helt gå över till denna teknik. Under förutsättning att resultatet tilltalar mig förståss.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2009-02-01 15:21

Bill50x skrev:Är du säker på att det är förstärkaren som klipper? Det kan ju tex vara gamla skumkanter på högtalarna (baselementen) som börjar ge upp.

Prova att skifta in- och utgångar på förstärkaren och kolla sedan om det fortfarande är höger kanal som börjar låta illa. Är det så ligger inte felet i stärkaren. Låter det illa i vänster kanal är det knappast högtalaren.

Det kan också vara oxid på kontaktytor eller lödanslutningar inne i kontakterna som börjar ge upp. Prova med annat kablage.

/ B

Hej Bill,
Skumkanterna är i exellent kondition ty elementen är bara ett par år gamla.

Kablaget är ekk i fyrfläta och det verkar som om lödningarna är ok, men man vet ju aldrig med lödningar!!!

Ska kolla att skifta när jag blir ensam i huset för att avgöra om det finns någon kanal som beter sig annorlunda gentemot den andra.

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till Teknikforum