LYNX Power Amplifier - byggtråd med bilder.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-31 02:03

Fackamato skrev:Snyggt värre!!

Tack!

Det andra kortet uppför sig exakt likadant. Jag undrar om det var dumt att löda på utgångstrissorna? Jag ser i pre-test instruktionen att jag borde gjort det utan dessa ditsatta, men jag tänkte att så länge jag inte matar dem så spelar det väl ingen roll.

Nu går jag iallafall och lägger mig, nöjd med att inget har brunnit idag!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-31 18:43

Ser att du inte använder Burnspoten. Har den BI Technologies pot du valt verkligen samma benkonfiguration?

Den klassiska frågan: har du kontrollmätt alla komponenter före montering? :D
Har för mig Jan påtalat att MJE15032-33 bör vara hyggligt matchade och de är ju gud ske lov billiga 18:-/st.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-31 19:52

Jag har kontrollmätt alla motstånd, men inget annat.

Jag kollade benkonfigurationen på poten, men jag ska dubbelkolla den.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-01 00:34

Jaha, så hände det. Kopplade in en av kanalerna ikväll igen, varpå fyrverkeri utbröt. Se bilderna nedan.

Bild

Bild

Samtliga 0,6W-motstånd R138-R145 har brunnit, samt några ytterligare. Skillnaden mot igår var att jag kopplat in GND även på utgångssteget. Någon med bättre kunskaper i elektronik än jag, som kan förklara vad som hänt? Jag kan inte förstå hur det kan ha gått så mycket ström genom dessa motstånd.

Nåja, jag har iallafall lärt mig att man bör använda säkringar vid första inkopplingstillfället. Min förhoppning är att kunna byta ut endast dessa brunna motstånd och sedan vara back in business. Jag måste såklart sanera kortet ordentligt, det är rejält med kolrester på det nu, för att inte tala om rummet i övrigt. Är det alkohol och pensel som gäller? Eller bensin?

Learning by burning!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-08-09 16:07, redigerad totalt 1 gång.

spoz

Inläggav spoz » 2009-02-01 00:44

Aj aj :(

Tops och isopropanol rekommenderar jag till rengöringen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-01 00:45

Hua hua... jag lider med dig Bosse.
Kan inte ge någon förklaring enär min tidigare erfarenhet härör sig i elektronrörsteknologin.

Burning amp

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-01 17:21

spoz skrev:Aj aj :(

Tops och isopropanol rekommenderar jag till rengöringen.

Införskaffat! Liksom 0,5A snabba säkringar och sladdsäkringsållare. Jag vill inte riskera att smälla andra kanalen också.

AndrewT på DIY pratar om en "bulb tester". Någon som vet vad han menar? Jag har förstått det som att det är en slags PTC-lampa som kopplas in i serie med förstärkarkortet. Om strömmen blir för hög kommer den mesta spänningen att hamna över PTC-gödtråden.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2009-02-01 17:47

Här kommer mitt första (förutom presentationen) inlägg i detta eminenta forum:

Seriekoppla helt enkelt en glödlampa med kretsen. Svårare än så är det inte. En golvlampa på 25W räddade mig från ett missöde när jag hade råkat vända en diod fel! 8O

Om allt är korrekt kopplat kommer glödlampan att blinka till och slockna när du kopplar in slutsteget eftersom det går en stor startström i början för att magnetisera trafon och ladda kondingarna. Om lampan fortsätter att lysa är det läge att börja felsöka.

Lycka till! :)
Om jag har subsonic-filtrering? Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz. Varför? FÖR ATT JAG KAN! 8)

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-02-01 18:01

Fan vad surt att ena kanalen brunnit :/

Aja, bara på't igen!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-02-01 18:29

Huga vad jobbigt.. Friskt kopplat hälften brunnet då?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-01 20:00

bomellberg skrev:Min förhoppning är att kunna byta ut endast dessa brunna motstånd och sedan vara back in business.

Tråkigt med härdsmältan!
Jag skulle nog kolla upp övriga komponenter som kan vara skadade också förutom motstånden som brunnit.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-01 20:35

Urf, ett röktest som hette duga... :(

Det ser ut att sitta säkringshållare på kortet, använde du inte säkringar, eller hann det brinna sådär mycket ändå?

Man kan koppla in motstånd, eller glödlampor i stället för säkringarna första gången man slår på den. 100 ohm 1/4 W är lagom om man inte justerar tomgångsströmmen till mer än 50 mA. Om de inte går upp i rök kan man provspela lite försiktigt, och om det låter ok kan man våga stoppa dit säkringarna, gärna lite för klena först.

En glödlampa kan vara bättre eftersom den har ett lågt motstånd om förstärkaren drar lite ström, men om den drar mycket så stiger temperaturen, lampan lyser och strömmen begränsas. Ev brinner lampan av, likt en säkring.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-01 23:43

Säkringshållarna sitter på strömförsörjningen till utgångssteget. Där hade jag inte kopplat in någonting, förutom GND, så ingen ström kan ha gått där, jag har inte ens satt säkringar i de hållarna än.

Felet jag gjorde var att jag körde igång kortet utan säkringar på ingångssidan, dvs den sidan som mha zenerdioder matar OP:n med +/- 15 volt.

Det som gäckar mig är hur det kan ha gått så mycket ström genom base-resistorerna till utgångstrissorna, det är ju främst dessa som har brunnit (dvs alla).

Jaja, på't igen som någon sa. :)

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-02 00:27

bomellberg skrev:Felet jag gjorde var att jag körde igång kortet utan säkringar på ingångssidan, dvs den sidan som mha zenerdioder matar OP:n med +/- 15 volt.

Det som gäckar mig är hur det kan ha gått så mycket ström genom base-resistorerna till utgångstrissorna, det är ju främst dessa som har brunnit (dvs alla).

/Bosse

Alltså tittar vi noga på schemat, så ser vi att du strömsatt hela förstärkaren, utom just utgångstrissorna.
Kan då utgångstrissor (när de inte får sin egen matning) fungera som kortslutare i detta fallet? Då kan vi ha förklaringen där.
Kan det ha något med din jordning att göra, som fler frågat om?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-02 01:03

Ragnwald skrev:Alltså tittar vi noga på schemat, så ser vi att du strömsatt hela förstärkaren, utom just utgångstrissorna.
Kan då utgångstrissor (när de inte får sin egen matning) fungera som kortslutare i detta fallet? Då kan vi ha förklaringen där.
Kan det ha något med din jordning att göra, som fler frågat om?

Det enda jag kan tänka mig är om biasen är way off. Då kan driver-trissorna (Q110 och Q111) börja leda, varpå strömmen går genom base-resistorerna och över bas-emitter på utgångstrissan (som ju endast är en diod i detta fall). Och då kan det ju säga tjoffa.

Det är dock inte bara dessa som har gett sig utan även andra 0,6W-motstånd längre upp i kedjan.

Efter att ha tvättat lite med ISO kan jag konstatera att banorna under dessa base-resistorer har blivit avbrända. Tur att jag köpte fyra kort!!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-02 12:57

Se åtminstone till att utgångstrissorna inte på något sätt är ledande och kan påverka vid nästa start.

Kan du inte reducera lytbanken och köra med enbart 1st lyt per rail, under testandet? Lite mindre dramatik, kanske. :wink:

Har för mig att du nämnde att du hade tillgång till två stabbade labaggregat. Använd dem till att börja med.
Skulle det handla om HF-instrålning via din kabeldragning, så får vi reda på det.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-02 14:30

Labaggregaten är på 0-30V så de duger inte. Iofs kan jag gå in efter zener-resistorerna med +/- 15V direkt och strömbegränsning.

På det hela kortet har jag tänkt löda av base-resistorerna, då kan det inte gå någon ström genom utgångstrissorna. Numera har jag också 0,5A snabba säkringar på matningen.

Bra idé med kondingarna, ska nöja mig med de små 2,200 uF lytarna.

The quest continues!

Mvh,

/Bosse

mike34

Inläggav mike34 » 2009-02-02 14:37

Bara en liten fundering. Är inte BIAS potten fabriks justerad till ena ändläget?
Kan vara anledningen till den myckna strömslukandet.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-02 14:38

mike34 skrev:Bara en liten fundering. Är inte BIAS potten fabriks justerad till ena ändläget?
Kan vara anledningen till den myckna strömslukandet.

Jo, jag har varit inne på det också, men vid första uppstarten kunde jag inte justera biasen alls, så det verkar vara någon ytterligare bakomliggande orsak.

Egentligen skulle man angett ett utgångsläge för bias-poten, som man kunde ställa in den till innan man lödde på den.

Mvh,

/Bosse

mike34

Inläggav mike34 » 2009-02-02 14:44

Du har alså bränt hela banken med emitter motstånd utan matningspänning på slutstegstrissorna ?
Finns inte en chans att drivstegena är hela i så fall , kan jag lova.
Du har inte monterat fel där nånstans. Biasen, justeras den med spänningsmätning över emitter motstånden eller ? Det kan ju inte bli rätt om du inte matar stegen. Men i alla fall så kan du mata hårt genom bas emitter och få sönder det mesta.

Jag är ledsen för ditt haveri. tråkigt som attan det där. jag kan bara säga att jag själv gjort liknande med ett slutsteg genom att jiddra lite med BIASen. Kan va känsligt.

Edit- fann schemat. R138-145 vad är det för ohm på dom ?
Senast redigerad av mike34 2009-02-02 14:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-02 14:48

Emittermotstånden är 5W 0,22R. De verkar hela.

Det är basmotstånden som har rykt. 2,2R 0,6W.

Mvh,

/Bosse

mike34

Inläggav mike34 » 2009-02-02 14:52

bomellberg skrev:Emittermotstånden är 5W 0,22R. De verkar hela.

Mvh,

/Bosse

Ååh. jaja. det verkar ju mer rimligt utan matningsspänning till slutstegen.
Hum... R118 och R119 då ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-02 15:09

bomellberg skrev:Emittermotstånden är 5W 0,22R. De verkar hela.

Mvh,

/Bosse

Det betyder att det har gått minst 0,5 A genom dem, förmodligen mycket mer eftersom det verkar ha gått rätt fort. Så ser det ut att vara 4 sluttrissor, vilket gör att det har gått minst 2A genom drivsteget.

Jag tycker det luktar (ursäkta) felmontering nånstans. En feljusterad biaskrets skulle inte ge så höga strömmar in på basen. Jag har inte schemat, men är tex drivtrissorna rätt placerade och vända?

Finns schemat nånstans så att man kan tjyvkika?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-02 15:15

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-02-02 15:55

Angåeende tvätt:: Ammoniak löser sot/kol ganska bra om alcoholen inte funkar.

Har tittat närmare på bilderna, nu ser jag vart basmotståndena satt :D Det va så svart att jag inte såg dom först. Jösses. dom där fick du fjutt på ordentligt. Måste va dunder BIAS påställt där. Eller nått fel på drivstegena ?

Edit. Inlägget lite ur sync med tråden då det påbörjades för 3 samtal sen på jobbet. Ursäkta yrseln.

Editerar lite till: Kollade specen på trissorna. Där står Ib 5A continous, hmm kan dom ha klarat sig tro ? Kanske helt irrelevant i sammanhanget.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-02 16:50

Det känns som att det viktigaste just nu är att få rätt på det ännu icke brunna kortet, att konstatera vad som är fel och dra igång det på ett kontrollerat sätt, med alla förutsättningar rätt.

Jag lägger felsökning av det brunna kortet åt sidan, det är ändå så hårt åtgånget att det är beyond repair. Möjligtvis kan en del komponenter återanvändas på ett nytt kort, förhoppningsvis utgångstrissorna tex.

Ikväll ska jag smyga igång det andra kortet igen. Här är handlingsplanen:

1. Löda av basresistorerna till utgångstrissorna.
2. Koppla bort alla utom 2x2.200 uF på kondensatorbanken.
3. Sätta 0,5A säkringar på +V och -V på ingångssidan.

Ska jag jorda ingången tycker ni? Det borde man väl göra när man ställer in biasen?

Mvh,

/Bosse

mike34

Inläggav mike34 » 2009-02-02 17:15

bomellberg skrev:Det känns som att det viktigaste just nu är att få rätt på det ännu icke brunna kortet, att konstatera vad som är fel och dra igång det på ett kontrollerat sätt, med alla förutsättningar rätt.

Jag lägger felsökning av det brunna kortet åt sidan, det är ändå så hårt åtgånget att det är beyond repair. Möjligtvis kan en del komponenter återanvändas på ett nytt kort, förhoppningsvis utgångstrissorna tex.

Ikväll ska jag smyga igång det andra kortet igen. Här är handlingsplanen:

1. Löda av basresistorerna till utgångstrissorna.
2. Koppla bort alla utom 2x2.200 uF på kondensatorbanken.
3. Sätta 0,5A säkringar på +V och -V på ingångssidan.

Ska jag jorda ingången tycker ni? Det borde man väl göra när man ställer in biasen?

Mvh,

/Bosse

Rent instinktivt tycker jag att BIASEN borde hålla sig i styr oavsett du har ingången jordad eller ej. Lite brus på ingången ska nog inte nämnvärt påverka den inställningen, men för all del jorda.

Men du måste ju ha basmotstånd i, men gör gärna ett röktest utan dom först. Blir mindre med dyra trissor att byta eventuellt.
ooh Lycka till.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-02 17:17

mike34 skrev:Men du måste ju ha basmotstånd i, men gör gärna ett röktest utan dom först. Blir mindre med dyra trissor att byta eventuellt.
ooh Lycka till.

Men enligt pre-test instruktionen ska man inte ens ha utgångstrissorna i när man gör första bias-inställningarna. Jag kopplar helt enkelt bort dem genom att löda bort basmotstånden.

Mvh,

/Bosse

mike34

Inläggav mike34 » 2009-02-02 17:39

bomellberg skrev:
mike34 skrev:Men du måste ju ha basmotstånd i, men gör gärna ett röktest utan dom först. Blir mindre med dyra trissor att byta eventuellt.
ooh Lycka till.

Men enligt pre-test instruktionen ska man inte ens ha utgångstrissorna i när man gör första bias-inställningarna. Jag kopplar helt enkelt bort dem genom att löda bort basmotstånden.

Mvh,

/Bosse

Ok, har printat ut schemat här. Om du nu kopplar bort bas motstånden och det fortfarande är nåt vajsing så kommer eventuellt R118 samt R119 att pysa, I samband med det eller direkt efter så kommer nog R116 och R117 följa med. Det sker om det finns vansinnig utstyrning av Q106,Q107. Är inte helt hundra, men jag tror det kommer stanna där.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-02 18:42

mike34 skrev:Ok, har printat ut schemat här. Om du nu kopplar bort bas motstånden och det fortfarande är nåt vajsing så kommer eventuellt R118 samt R119 att pysa, I samband med det eller direkt efter så kommer nog R116 och R117 följa med. Det sker om det finns vansinnig utstyrning av Q106,Q107. Är inte helt hundra, men jag tror det kommer stanna där.

Precis! Vansinnig utstyrning av Q106 = vansinnig utstyrning av Q110 = 120V över R118 och R119. Men med en 0,5A säkring på vardera + och - matningen bör jag väl kunna ta hand om detta?

Mvh,

/Bosse

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum