Nad 208 bäst genom tiderna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nad 208

Messias bland förstärkare, den slår allt
17
14%
Den är mycket bra men inte bäst
43
36%
Den är bra men den slår inte Krell precis
17
14%
Sicket skit
15
13%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%

Antal röster : 118

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-29 18:53

Nattlorden skrev:FPB600 var med Krells egen integrerade CD och försteg, men dyra transparentkabla och Watt/Puppy resp. Audio Physics Caldera.

Mindre Krell har jag hört förstöra VR-4 med Holfi CD & Försteg (samma anledning hade annars låtit kanon oavsett om det var Holfi, Mark Levinson eller Radford som drivit)

Och sen har jag vid ett par tillfällen hört Krell totalt haverera återgivningen från stora Magnaplanar som annars kan låta totalt magiskt.

Över Martin Logan har det heller inte låtit bra, men dem har jag inte hört med något annat som fått dem att sjunga bra.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Fan, du är ju en riktigt rolig kille :lol: :lol: :lol: .

Synd att du inte fick driva dessa system med en 208:a, vilket lyft :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-29 19:00

Säga vad man vill om 208:an men den skapar debatt, minsann o dar :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 19:00

Ja, varför inte? Men om man nu inte vågar tro på den, så finns det annat som är vettigare. Måste man lägga mycket pengar så kan man ju ta ML33:or eller stora GamuT:en eller Pass Labs största. Eller Audionet Amp II MAX. Samtliga kör 8or runt Krell. Finns säkert massor av annat också. Bryston rankas högt av många.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-29 19:01

Säga vad man vill om 208:an men den skapar debatt, minsann o dar :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-29 19:11

Nattlorden

Nu blir man lite nyfiken på vad du har för övrig kringutrustning ?
Kanske man ska ge den en chans till ? om man kan komma o lyssna dvs :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 19:18

Larsho - Pioneer PD-S06 som digitaltransport, Canton Digital 1.1 (högtalare, rumskorrigering, D/A), Sentec SC-9 försteg. Kablar en blandning av Harmonic Tech, Van den Hul & Isoda.

Finns du inom transportavstånd så får du självklart komma på besök.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-29 19:23

PD S06 gillar jag, har haft ett par stycken faktiskt, både omoddade o moddade, jo jag bor cirka 40-45 min från dig så det går nog att ordna sedan har jag 2 andra hifikompisar som bor i Landskrona :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-29 21:43

Är ni kvar?
Har alltid undrat, varför är LTS en nagel i ögat (Pain in the a.) för vissa? LTS må ha vilka åsikter som helst, rätt eller fel, så är det ju ändå en liten förening (sällskap) som inte tvingar ngn att tycka lika som de. De har sin tidning för medlemmarna, sin metod att värdera apparater osv.
Varför är deras blotta existens så provocerande?
Deras F/E metod må ha sina brister. Men det är den de tillämpar. Den som inte "köper" den får använda en annan. Och så heter det av och till att de är fascister. Det är omvänd logik. Det är rörande att se hur man envist försöker klistra på dem diverse etiketter "vi som inte mäter utan lyssnar på MUSIKEN..." utan att skämmas dessutom.
Så: varför finns detta behov?
Dimitri

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-29 22:04

problemet med LTS är att de hotar att riva ner alla illusioner folk har om hifi.. tänk om det stora rörmonoblocket från "Big Power Drain" skulle vara sämsta skiten som finns när det kommer till korrekt ljudåtergivning.. Folk vill helt enkelt inte få reda på att dom slängt pengar i sjön..
Det är roligare att leva i sin egen lilla drömvärld där allt är puttenuttigt och fint och kablar som kostar 100 000 är viktigare än att skaffa en riktig cd-spelare till att börja med..

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-29 22:43

Kraniet: Jo, det är ju jättemånga som köper kablar för 100000 kr och skiter i att köpa en bra cd... :roll: Vilken värld lever du i?

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-29 22:54

Halloj !

Vill bara säga att NAD 208 är en av det finaste slutsteg jag har träffat på, den förstärker bara signalen utan att märkas av färgningar, precis som det skall vara.

konstruktionens egenskaper är i det närmaste perfekt vad gäller återgivning..
/Göran

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: Förnamn

Inläggav dawen » 2004-10-30 00:03

manw skrev:Ja, den där 208:an skulle jag vilja gämföra med mitt Leach4.5 någon gång. Men inte med några "Disco/PA högtalare" tack! Då är det ju bara effekt så mycket som möjligt som gäller :cry:

Den PAleverantör jag har arbetat mest åt har bytt flera hela stegrackar efter att ha hittat steg som är tyngre, dyrare och dessutom levererar mindre effekt än de steg han använde som standardsteg tidigare, trots att dessa steg inte hade mycket tid alls på nacken.

Visst är mycket effekt viktigt (det borde vara väldigt enkelt att förstå med tanke på att man kräver dubbla antalet watt för att höja ljudtrycket 3dB) men byggkvalitet, pris och framför allt ljudkvalitet är viktiga faktorer. Den tjänsten man som teknikleverantör erbjuder handlar ju faktiskt inte om att vara billigast, vilket det verkar som att en del inte begriper.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 00:21

marbrink skrev:Det verkar som mångas lyssningsintryck av 208:an beror på placebo. Folk verkar redan innan lyssning ha bestämt sig för hur den ska låta. Vissa tycker den låter bäst av allt och efter att ha hört alla lovord från LTS vågar de väl knappt tycka annat. Andra tycker inte den låter speciellt bra kanske mycket pga att de inte vill hålla med LTS. Undrar hur många som lyssar till det här steget med ett öppet sinne? Någon som håller med?

Jag tar både LTS rek., positiva och negativa lyssningsintryck med en nypa salt tills jag har lyssnat själv... 8)

Efter att ha provlyssnat Nad 208 köpte jag två stycken. Är det troligt att LTS (som jag inte ens var medlem i) påverkat mig såpass mycket?

Jag borde inte få gå ut så lätt som jag är att påverka :roll: :wink:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-30 00:45

Varför är det omöjligt med placebo? Om man kan drabbas av placebo när man lyssnar på kablar borde det väl gå när man lyssnar på ett väldigt uppskrivet slutsteg pga positiva förväntningar, lovord, mätningar osv...
Jag sa heller inte att alla som uppskattar eller hatar 208:a gör det pga placebo.
Med detta säger jag inte att 208:a är ett dåligt slutsteg.

Även fast man inte är medlem i LTS kan man väl hålla med om deras åsikter eller? :?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-30 10:32

Nattlorden, ta dina Harmonic Tech kablar snabbt ur anläggningen och kasta iväg dem (långt). Maken till sopiga kablar har jag nog aldrig hört, helt fruktansvärda! Be Naqref göra några riktiga kablar till dig istället!!! Det låter ju som man kopplat in ett filter när man får in HT och även AZ :evil:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 10:46

Rydberg - det är digitalkabeln som är Harmonic Tech, tror inte det skall vara något större problem där.

Jaså? Det är inget problem jag noterat i butik eller mässa. Den bästa anläggning jag hört hade HT Magic Line genomgående.

Gäller din kommentar kopparkablar eller silverkablar eller?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-30 11:01

Nattlorden skrev:Rydberg - det är digitalkabeln som är Harmonic Tech, tror inte det skall vara något större problem där.

Jaså? Det är inget problem jag noterat i butik eller mässa. Den bästa anläggning jag hört hade HT Magic Line genomgående.

Gäller din kommentar kopparkablar eller silverkablar eller?

Båda men jag har ju mest lyssnat på AZ Silver ref. MkII, superkass kabel.

Ok, digital ska väl funka 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-30 16:40

När det gäller det gamla kriget så är bägge lägren säkert lika goda kålsupare. Jag tror nog att många här och på dom andra forumen, när de läser deras gamla inlägg hur dumma de var då. När man är arg, upphetsad(inte på det sättet), ledsen så är man inte sig själv.

Jag komihåg när MaxMartin skojade med mig om Audio Pro (kommer du ihåg Mabrink :wink: ) Genast satte jag alla klor ut. Nu när jag ser dom trådarna så skäms jag. Likadant med bråken på Euphonia (det där minns du väl också Mabrink :D :wink: )

Men till 208, varför i hela friden i Torslanda slutade dom att tillverka denna apparat?? Tydligen så är den väldigt bra. Jag har hört talas om denna apparat långt innan jag började läsa på Hifimagasinets tid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 16:45

"tydligen" ? Men matså då... du har ju hört 208or hos mig, du har väl en uppfattning i alla fall? 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-30 16:51

Jo, men jag har för mig att du sa att den var uppgraderad och inte var själva originalet. Men det jag hörde lät bra, fast det är ju svårt att avgöra om den slår så mycket dyrare. Men bra lät den :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 16:54

Nej, de är inte gjorda någonting vid. De är helt original.

Det enda sådana jag kan ha sagt var att den till ena fick jag en annan strömsladd istället för originalsladden. :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 17:20

Nattlorden: Oops? :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 17:33

dawen - vad menade du nu?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 18:02

Jag undrade om jag hade råkat skicka med fel sladd eller inte :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 18:03

Ah! Nix, det var inte exet från dig, utan nr.2 som kom med "uppgraderad" nätkabel.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-30 18:29

Jaja... det är vär bra att folk fortsätter drömma. Undrar om NAD känner till den makalösa hypen som finns kring denna (typ 15 år gamla eller nåt?) produkt i lilla Sverige. Kanske skulle LTS med er anhängares hjälp och lite lobbying kunna få dom att börja nyproducera... ?

Sedan funderar jag förresten på vad som hände med Korson V8 som alla snackade om så mycket ett tag? Också den skulle ju vara en "Krell-killer" för småpotatisar? Har den hajpen redan lagt sig? Kanske läge att skicka ett ex till LTS så att den också kommer med på listan?

:wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 18:38

Blue - det är inte troligt att den skulle klara testen. *statistiskt resonerat*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 18:40

Blue skrev:Jaja... det är vär bra att folk fortsätter drömma.

Det är väl bättre att drömma trevliga drömmar än att vara vaken i en otrevlig värld? :wink:

Ärligt talat så förstår jag inte vad som håller diskussionen vid liv. Nad 208 har väldigt lite karaktär enligt vissa, medan vissa hävdar att den har en karaktär som är grå och tråkig. Vad spelar det för roll? Låt de som har 208 vara nöjda, och de som hört den vara nöjda med sina iakttagelser. Ni som inte provlyssnat Nad 208 borde göra det, med tanke på hur mycket ståhej det är gällande ett slutsteg som inte produceras längre men ändå genererar ett såpass bra begagnatpris.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-30 18:50

dawen: Absolut, jag har verkligen inget emot att folk är nöjda med sina 208or. Eller med några andra produkter för den delen.

Nattlorden: "det är inte troligt att den skulle klara testen. *statistiskt resonerat*"

Det har du nog rätt i. Säg till alla som slått till att skicka tillbaks dom till Kina illa kvickt! :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 18:59

Men du känner ändå att du har rätt att kalla oss 208ägare för drömmare, som om det för dig vore självklart att vi hade fel i våra förstärkarval?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi