skumgummi för högre temperaturer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

skumgummi för högre temperaturer?

Inläggav celef » 2009-02-02 17:39

jag har en skitbil, en peugeot 307. bakvagnen är rejält stum och fjädringsvägen begränsad, när jag kör över ojämnheter i vägbanan så slår det hårt i bakvagnen, ett delproblem är - tror jag - för små avstånd mellan olika delar, som avgasrör-värmesköldar-kaross. tänkte prova min teori genom att applicera skumplast/skumgummi mellan delarna, men vilken typ av skumplast kan användas direkt mot avgasröret?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-02-02 18:44

Armaflex kanske kan fungera?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-02 19:40

Armaflex tål max 105 grader. Räcker det? Eftersom du inte verkar säker på vad som tar i, vad får dig att tro att det är just dessa detaljer som går emot varandra? Det borde i så fall finnas märken efter sammanstötningarna. Är avgasystemet bytt? Det kan också vara bakvagnen som skramlar. När det börjar glappa blir det rätt metalliska ljud.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-02-02 21:47

RogerGustavsson skrev:Armaflex tål max 105 grader. Räcker det?

Jag glömde visst att lägga till ett HT efter Armaflex. :oops: Gör det nu istället så kommer vi upp i lite högre temperatur.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-02 21:48

jo, jag tror nog att det är fler saker som som slår, avgassystemet och värmesköldarna är bara en del.

jag upptäckte detta i samband med att avgasröret gick av vid bakre ljuddämparen, det lät visserligen raggarbil men det slog inte lika hårt i bakvagnen då, nu när avgasröret är bytt så slår det värre än nånsin inbillar jag mig.

igår lyfte jag upp bilen för att kolla rördragningen och den såg ok ut, dock ligger röret nära på sina ställen. och värmesköldarna sitter inte stumt utan väldigt glappt. om jag kunde dämpa rörelserna med något mjuk så tror jag att det blir lite bättre.

men bakvagnen på 307 (och citroen c4) är ökänd för att slå väldigt hårt och ofint vid dålig väg, det problemet kan jag nog inte åtgärda på enkelt sätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-02-03 11:11

Köp en bakform av silikon eller silikonduk på Claes Ohlsson och skär till några bitar, silikon tål 220 grader kontinuerligt och 300 grader i korta perioder. skumplast/skumgummi är hopplöst lättsmält sas 8)

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2009-02-04 12:51

skulle ju föreslå en översyn av upphängningen istället. nya fjädrar, dämpare, bussningar. byt avgassystemets upphängning, eller justera om noggrant. Oftast drar man åt rördelarna innan man fått till passningen och rätt "häng". Dessutom kan det bli onödiga spänningar i systemet, som därigenom lättare går sönder.
lägger du till extra material mellan delarna blir ju fjädringsvägen kortare. Det är ju trist om det bottnar mot avgassystemet ex.vis.
...eller köp volvo. :D
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-04 22:42

DrBoar skrev:Köp en bakform av silikon eller silikonduk på Claes Ohlsson och skär till några bitar, silikon tål 220 grader kontinuerligt och 300 grader i korta perioder. skumplast/skumgummi är hopplöst lättsmält sas 8)

jag tror silikon blir lite för hårt, och så tror jag det blir svårt att hitta bitar som är så tjocka som krävs, en värmetålig och mjuk skumplast skulle vara perfekt, men det kanske inte finns :(
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-04 22:55

Katt-natt skrev:skulle ju föreslå en översyn av upphängningen istället. nya fjädrar, dämpare, bussningar. byt avgassystemets upphängning, eller justera om noggrant. Oftast drar man åt rördelarna innan man fått till passningen och rätt "häng". Dessutom kan det bli onödiga spänningar i systemet, som därigenom lättare går sönder.
lägger du till extra material mellan delarna blir ju fjädringsvägen kortare. Det är ju trist om det bottnar mot avgassystemet ex.vis.
...eller köp volvo. :D

ja, en total översyn av chassiet skulle ju har varit idealiskt, men jag tror det blir oförsvarligt dyrt, men jag tror jag kan komma en bit om jag får koll på avgasrörets och värmesköldarnas rörelser. jag vill mjukt dämpa rörelserna bara, inte skapa något stumt. men å andra sidan, vore inte ett stumt upphängt avgasrör optimalt, bara man införde ett par mjuka rörelseupptagande ställen?
volvo är uteslutet, men däremot kanske en citroen, dock inte c4 8)
Bikinitider

Återgå till Teknikforum