Vilken lysdiodfärg föredrar du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken färg föredrar du?

Röd
32
16%
Orange
22
11%
Grön
67
35%
Blå
40
21%
Vit
26
13%
Gul
7
4%

Antal röster : 194

Användarvisningsbild
Greensleeves

Färgmatchning är nödvändig...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-02 18:36

johan_e skrev:... Diodens färg och styrka är givetvis en matchningsfråga till produkten i övrigt (om vi bortser från ytterligheter som inte är funktionella). Diods färg/ton måste givetvis färgmatchas mot frontens färg/ton och produktens karaktär i övrigt...

Ett mycket förnuftigt påpekande..!

Kanadensiska Bryston verkar fixa det här med matchning... en av deras pjäser med vit front - jag föredrar visserligen någonting mörkare - har en mäktig rad med behagligt gröna dioder...

8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

johan_e

Re: Färgmatchning är nödvändig...

Inläggav johan_e » 2009-02-02 21:05

Kanadensiska Bryston verkar fixa det här med matchning... en av deras pjäser med vit front - jag föredrar visserligen någonting mörkare - har en mäktig rad med behagligt gröna dioder...

8)[/color]

Jo dom har ju absolut lyckats förmedla en professionell look med dessa gröna dioder på rad, skulle inte alls vara lika övertygande i t ex orange.

Kul att du gillar lite jordiga färger hos teknisk apparatur, saknar också det på marknaden. Idag kan man ju bara i princip välja mellan svart och "ljus metall-finish" i olika kvaliteter.

Håller på med ett projekt nu där en tänkbar version hamnar mittemellan med mörkt grå metall, lite bruntonad som hos titan, och där detaljer är accentuerade med lite dovare färger. Förhoppningsvis kommer förmedla en tung solid kvalitetskänsla:-)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-02 21:52

Greensleeves skrev:Ett mycket förnuftigt påpekande..!

8)

En mäktig rad med röda...
Bild
:wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2009-02-03 00:56

johan_e skrev:... Kul att du gillar lite jordiga färger hos teknisk apparatur, saknar också det på marknaden. Idag kan man ju bara i princip välja mellan svart och "ljus metall-finish" i olika kvaliteter...

Det jordnära är fint... i alla möjliga sammanhang. ;)

johan_e skrev:... Håller på med ett projekt nu där en tänkbar version hamnar mittemellan med mörkt grå metall, lite bruntonad som hos titan, och där detaljer är accentuerade med lite dovare färger. Förhoppningsvis kommer förmedla en tung solid kvalitetskänsla:-)

Eh... ännu ett nytt hifi-märke på svensk botten..? Växer det månne fram nya svenska hifi-ftg ur snart sagt alla buskar, garage och gillestugor..? Spännande utveckling, i så fall..! :)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-02-03 08:12

jag skulle vilja se apparater med lysdioder monterade så att dom lyser neråt, på en infälld kant, så man slipper se direkt in i dom, så man bara ser det reflekterade ljuset.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Greensleeves

Nedåtriktade och bakmonterade dioder...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-03 18:17

housemicke skrev:Jag skulle vilja se apparater med lysdioder monterade så att dom lyser neråt, på en infälld kant, så man slipper se direkt in i dom, så man bara ser det reflekterade ljuset.

Intressant tanke. Det kanske kan ses som någon slags variant på den mer diskreta design som den gode Peter Steindl tycks ha valt för en av sina högtalarmodeller, där den monterade dioden placerades mot väggen. Han skrev ju i ett av trådens tidigare inlägg:

petersteindl skrev:I SMS basmodul till hembiosystemet valde jag att sätta en blå 3 mm lysdiod på baksidan Shocked Va, då ser man ju den inte. Nä, just det, men om man i sådant fall väljer de mest smalstrålande så uppnås en blå rund ljusfläck bakom basmodulen i väggen som man bara kan se då man står framme vid basmodulen och tittar ned bakom den :) Jag gillar inte att se LEDar vid filmtittande.

Bortsett från att enbart tänka sig framåtriktade ljuspunkter, går det alltså att med lite god vilja tänka sig dioder som är nedåtriktade såväl som bakmonterade...

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: Vilken lysdiodfärg föredrar du?

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-02-03 22:56

UnholyRishna skrev:
HolographicAudio™ skrev:Jag röstade förstås på Blåa. 8)

Fasen också,, trodde ju att denna tråden skulle få dig att tänka om, och inse att grönt e bäst!! :D

Inte ännu, men jag följer tråden med spänning. :wink:
Funderar faktiskt på att följa upp tråden med en "Kulör på fronter?"
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-03 23:04

Gör gärna det!
Jag hänger på. :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2009-02-04 01:10

HolographicAudio™ skrev:... jag följer tråden med spänning. :wink:

Ingen dum idé..! Riktigt skarp idé faktiskt, en idé som i bästa fall slår mist två flugor i en smäll.

Dels kan du få (gratis) konsumentupplysning om färgpreferenserna hos en grupp verkligt tänkbara konsumenter, och sådan information är dyr att köpa in från informationsfirmor.

Dels kan de tänkbara konsumenterna till ditt företags produkter få en chans att påverka färgsättningen av produkter de är intresserade av, vilket överhuvudtaget torde vara ytterst sällsynt för de flesta tänkbara konsumenter i alla slags konsumtionssammanhang.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-04 01:23

HolographicAudio™ skrev:
UnholyRishna skrev:
HolographicAudio™ skrev:Jag röstade förstås på Blåa. 8)

Fasen också,, trodde ju att denna tråden skulle få dig att tänka om, och inse att grönt e bäst!! :D

Inte ännu, men jag följer tråden med spänning. :wink:

Ahh, trevligt att du också tittar in i tråden :)

Tycker tråden har fortlöpt alldeles utmärkt! Främst med tanke på resultatet av omröstningen, skönt att rätt färg vann!! (såvida inte något drastiskt inträffar) :D

Ja starta en sådan tråd!

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-02-04 12:00

johanrohm skrev:

Gör gärna det!

Jag är på gång med en omröstningstråd men jag tänkte underlätta röstandet med en bild (på svart, grå och natureloxerad aluminium) men jag vet inte hur man infogar bilder...:?
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: LTS-försteg och världserövring...

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-02-04 12:05

Greensleeves skrev:När sedan försteget var producerat, vore det ju en lätt match att fortsätta med resten av hifi-kedjan, och vips skulle LTS vara en global leverantör av fantastiskt billiga, prisvärda, neutralt ljudande och kundorienterade hifi-produkter. Därmed kunde verkstads- och elektronikindustrin komma igång, massor av arbetstillfällens skapas, landet komma ur lågkonjunkturen och finanskrisen, det gula korset på fanan bytas ut mot den anrika loggan Tre Kronor, och LTS och Sweden låta höra talas om sig... Först vikingarna, sedan Ingemar Johansson, och slutligen LTS... stora svenskar som erövrar världen..!8)

:) :D :lol:
Ja, tänk vad härligt om det vore så enkelt.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-04 14:22

För egen del så tycker jag att ni på Holographic Audio redan idag har ett lyckat formspråk.*

Mitt förslag blir titangrå låda med bärnstensgul lysdiod/er. Eller varför inte vinröd lysdiod/er.

Finns lysdioder med dessa färger tro? :)

*Några mindre anmärkningar skulle jag nog kunna göra.
:wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-04 14:31

johanrohm skrev:Mitt förslag blir titangrå låda med bärnstensgul lysdiod/er.

8O 8O

Det är ju ungefär som jag tycker. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-04 14:41

Naqref™ skrev:

8O 8O

Va kul! :D

Man kanske får skriva i sin text-by-line ”- Hjälper Holographic Audio med design” framöver. 8)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-04 14:43

Naqref™ skrev:

8O 8O

Neeeeej! 8) Skulle se ut som yamaha från 90-talet! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-04 14:44

UnholyRishna skrev:
Naqref™ skrev:

8O 8O

Grymt läckert m a o. :P

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-04 14:48

Naqref™ skrev:
UnholyRishna skrev:
Naqref™ skrev:

8O 8O

Grymt läckert m a o. :P

;)

Hehe, smaken e ju som bekant olika bra! :wink: :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-04 14:49

HolographicAudio™ skrev:
johanrohm skrev:

Gör gärna det!

Jag är på gång med en omröstningstråd men jag tänkte underlätta röstandet med en bild (på svart, grå och natureloxerad aluminium) men jag vet inte hur man infogar bilder...:?
Varför begränsa sig till att göra som alla andra tillverkare? Våga vara lite nyskapande :)
Jag vill ha ultramatt titandioxid vita apparater.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-04 14:52

Associationer till Yamaha var ju inte meningen förståss… :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-04 14:57

johanrohm skrev:Associationer till Yamaha var ju inte meningen förståss… :)

Egentligen tror jag inte att man kan välja nånting överhuvudtaget utan att råka bli associerad till nått annat märke.. De flesta färgkombinationer finns ju redan :( Det är väl bara att välja en man trivs med :)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-04 18:02

johanrohm skrev:...Mitt förslag blir titangrå låda med bärnstensgul lysdiod/er. Eller varför inte vinröd lysdiod/er.

Yepp! Det tycker jag med! :)

Sen kan man ju alltid ha en grundmodell som man sen kan "lyxutrusta" med front färg och lysdiod mot merpris... :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-04 18:19

Greensleeves skrev:Kanadensiska Bryston verkar fixa det här med matchning... en av deras pjäser med vit front - jag föredrar visserligen någonting mörkare - har en mäktig rad med behagligt gröna dioder...

8)

Brystons dioder har dessutom följande funktioner:

Red - indicates channel is muted (power-up)
Green - indicates channel operation is normal.
Flashing Red - indicates channel clipping.
Orange - indicates channel thermal shutdown.

Nice. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Greensleeves

Viktigt även med färgen på frontens text...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-04 18:19

UnholyRishna skrev:Egentligen tror jag inte att man kan välja nånting överhuvudtaget utan att råka bli associerad till nått annat märke.. De flesta färgkombinationer finns ju redan :( Det är väl bara att välja en man trivs med :)

Jag tror dock att det är tämligen ovanligt, än så länge åtminstone, att hifi-tillverkare använder färger som koppar/brunt/kopparbrunt/brunrött osv.
A. Om något ftg inom denna produktkategori väl skulle vilja gå in på dessa färgområden, går det ju att tänka sig att ljus koppar nyttjas för firmans ljusare apparater, kopparbrun för de mellanmörka pjäserna, och mörkbrun för de uttalat mörka apparaterna. De är nog rätt ovanligt, och kan dessutom vara snyggt.
B. Om färgerna dessutom kommer i en behaglig metallic-variant, blir det ännu tjusigare.
C. Skulle sedan dioder och textfärgen i displayerna sedan vara i en läcker amber-/bärnstensfärg mot svart bakgrund, skulle nog den aktuella hifi-firman få massor med designpriser. Jag skulle även vilja tillägga att bärnsten i olika former verkligen kan vara tjusigt:

Bild

D. En till färg att komplettera med utbudet med, vore mattsvart. Med denna front skulle jag dock välja gröna dioder, och grönt displaytext mot svart bakgrund.

E. Ytterligare en rätt viktig aspekt när det gäller estetiken hos hemelektronik, är textfärgen på fronten. Det finns ex. många hifi-pjäser i läcker mörkgrå eller svart färg. Det kan även ha snygg färg på dioder och display-text m.m. Vad de dock inte riktigt klarar enligt mitt tycke, är att snyggt färgsätta texten vid olika knappar och manöverorgan. Oftast är den vit och därmed obehagligt skarp, och dessutom rätt fantasilös. Vissa märken kan dock låta text-färgen vara i en behaglig färg som samtidigt ger god läsmässig kontrast mot den mörka bakgrunden i stil med gult, mässing, guld osv. Ett rätt lyckat exempel är några av Denons 2-kanalspjäser, t.ex. PMA-1500AE:

Bild

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-02-04 18:45

johanrohm skrev:

Gör gärna det!

Fixat!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-02-04 20:42

Jag rostade gult i ar. Har sadana apparater hemma och gul o svart gar bra ihop. Men med modifikationen att det finns olika gula farger dar jag gillar dom med fyllig nyans som gar mot guld eller orange.
En brandgul diod pa mattsvart botten vore inte fel. Eller varfor inte en Royal blue front med en ensam diod i fargen amber. En diod ska enligt mitt tycke goras matt och garna forsankas. Fram for kulorta fronter. Jag tanker mig ocksa en morkgron eller skogsgron front med guld dioder.

Mvh Johan
Let forever be

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2009-02-04 22:56

brumel skrev:Jag rostade gult i ar. Har sadana apparater hemma och gul o svart gar bra ihop...

Ja, dina äldre, mattsvarta, och oerhört läckra Linn-kuber med gula dioder går inte av för hackor rent estetiskt.

brumel skrev:... Men med modifikationen att det finns olika gula farger dar jag gillar dom med fyllig nyans som gar mot guld eller orange...

Det kanske inte är så många av kvinna född, som tok-gillar skriiiaaande knallgult... åtminstone inte i ärevördiga hifi-sammanhang..! ;)

Vi måste dock förhålla oss ytterligt liberala gentemot de själar som faktiskt önskar sig någonting dylikt.

brumel skrev:... En brandgul diod pa mattsvart botten vore inte fel...

Instämmer.

brumel skrev:... Eller varfor inte en Royal blue front med en ensam diod i fargen amber. En diod ska enligt mitt tycke goras matt och garna forsankas. Fram for kulorta fronter...

Det är även min tanke, men hittills har jag aldrig riktigt tänkt mig just färgen blått... ska jag försöka tänka mig det, tänker jag mig nog att det i mitt fall kan handla om blått med inslag av grönt, dvs. blå-grönt eller grön-blått. Jag hittade en sajt med väldigt fina gröna och blåa urnor, varav en som beskrevs ha färgen "Dark Blue-Green", och dess lite fylliga, mörkare form av blå-grönt upplever jag som behaglig såväl som tilltalande:

Bild

Inspirerad av denna urna får jag en vision med hifi-pjäser med mörkt blågröna fronter som kryddats med gröna dioder vars sken är lika varmt som en lummig skogsglänta...

brumel skrev:... Jag tanker mig ocksa en morkgron eller skogsgron front med guld dioder...

Ahhhh... now we are talking... :D Jag kan tänka mig en riktigt mörk grön, möjligen mörkt grön-blå front, måhända pine green... men fortfarande helst med min favoritfärg på dioderna, nämligen grönt... en behaglig mörkgrön front uppiffat med ljusa, behagligt softade gröna dioder... aahhh... 8)

Min vurm för färgen grönt, och mitt starka gillande av grönt te, gjorde att jag botaniserade vidare på nätet, och lyckades hitta en läcker grön färg på en tepåse innehållande just grönt te:

Bild

En dylik grön färg på fronten, kombinerat med ljusare gröna - eller vågar vi rent av vara djärva och föreslå riktigt varmt gula dioder - vore kanske något för gillestugan..? I sammanhanget kom jag just på något; till mitt gröna te tar jag inte så sällan guldgul/gyllenbrun honung... om vi flyttar tanken och blicken från honung till hifi, kan vi kanske vara äventyrliga och fråga oss hur dioder i en varm, honungslik nyans kunde fungera mot olika slags frontfärger..? ;)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-05 02:40

subjektivisten skrev:
Den som går att stänga av helt!

Håller fullständigt med. Detta har jag funderat på länge. Varför tillverkar man inte en förstärkare där man kan koppla av/på dioderna. En del fjärrkontroller har ju den funktionen att de lyser upp några sekunder när man vill se knappsatsen och sen stänger de av belysningen. Något sådant skulle jag kunna tänka mig. Har idag en förstärkare som jag har börjat tröttna på, illblå belysning bakom VU mätarna. Skulle kunna byta bara pg.a den blå belysningen, även om jag i övrigt är rätt nöjd med den.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Varför inga bortkopplingsbara dioder..?

Inläggav Greensleeves » 2009-02-06 01:11

verdad skrev:... Varför tillverkar man inte en förstärkare där man kan koppla av/på dioderna...

Säg det..? :?

verdad skrev:... Har idag en förstärkare som jag har börjat tröttna på, illblå belysning bakom VU mätarna...

Illblå belysning..! :shock: ... Jag lider med dig..! :cry:

Användarvisningsbild
Greensleeves

Färgråd från en konstsajt...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-08 23:43

Vad gäller förslag på diodfärg, tror jag att det kanske är viktigare med en mjukt skinande diod, än att dioden har en specifik färg. Jag hittade en sajt på webbplatsen för Konstlistan.se, där det bl.a. finns ett intressant resonemang om varma kontra mer kalla färger:
    kalla och varma färger

Med kalla färger menar man oftast färger som är blå eller drar åt blått. Blågrön uppfattar de flesta som den kallaste färgen.
    Den varmaste färgen är gulorange.

Detta är dock förenklat, för upplevelsen om en färg är varm eller kall beror helt på färgens omgivning.
    De stora koloristerna och impressionisterna använde sig ofta av kompositioner som byggde på spel mellan kalla och varma färger.
    Kalla och varma färger skapar också ett bildrum eftersom blå färger uppfattas som längre ifrån och varmare färger som mer nära.
    Man kan också framkalla en stark upplevelse av ljus i bilden genom att spela ut de kalla färgerna mot de varma.
I dessa fakta finns måhända en del att fundera på för den hifi-tillverkare som är mån om att funktion, form och färg smidigt ska samverka...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi